روزنامه‌نگار آمریکایی: ترامپ همانند احمدی‌نژاد خود را قهرمان آمریکایی‌های فراموش‌شده معرفی کرد/ امیدوارم سفارت آمریکا در ایران بازگشایی شود

    کد خبر :204916

روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی با بیان اینکه تصور انتخاب مجدد رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا دشوار است، ابراز امیدواری کرد که سفارت آمریکا در ایران بازگشایی شود.
«باربارا اسلاوین» روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی و عضو ارشد شورای آتلانتیک به مناسبت یک سالگی ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در پاسخ به پرسشی درباره اینکه جهان در یک سالگی ریاست‌جمهوری ترامپ به لحاظ امنیت و ثبات در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: خوشبختانه ما شاهد آغاز جنگ دیگری نبودیم و به نظر می‌رسد که داعش نیز شکست خورده است. با این حال ما شاهد افزایش تنش‌ها بر سر بحران کره‌شمالی، ادامه درگیری‌ها در یمن و افزایش تنش میان کشورهای عربی و اعراب با ایران هستیم.

اسلاوین در پیش‌بینی سیاست خارجی و داخلی ترامپ در سه سال باقی مانده از دوران ریاست‌جمهوری وی نیز گفت:‌ پیش‌بینی اینکه ترامپ در سه سال آینده چه اقدام‌ها و تصمیماتی انجام خواهد داد، بسیار دشوار است اما ما شاهد الگوهایی در این زمینه هستیم.

وی افزود: ترامپ اروپا را به سمت هزینه‌کرد بیشتر در زمینه دفاعی سوق داد اما با ترک توافق آب و هوایی و تهدید توافق هسته‌ای ایران بسیاری از رهبران اروپایی را با یکدیگر متحد کرد. ترامپ به اصرار برای ارتقاء منافع آمریکا ادامه خواهد داد اما معتقدم وی با این اقدام‌ها به امنیت ملی آمریکا با زیر سوال بردن رهبری جهانی این کشور آسیب وارد خواهد کرد.

اسلاوین درباره رویکرد ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران و احتمال خروج واشنگتن از برجام نیز گفت: ترامپ در حال حاضر با ایجاد عدم اطمینان‌هایی درباره توافق هسته‌ای و متقاعد کردن بسیاری از شرکت‌های خارجی برای عدم سرمایه‌گذاری در ایران به هدف خود درباره این توافق رسیده است.

وی تاکید کرد: همچنان امیدوارم که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج نشود و بتواند با طرف اروپایی درباره بند «غروب» در توافق هسته‌ای به درک مشترکی برسد.

این روزنامه‌نگار درباره اینکه آیا دوره ریاست‌جمهوری ترامپ کامل خواهد شد یا نه و آیا وی برای دور دوم نیز به این سمت انتخاب خواهد شد یا نه، گفت: تصور انتخاب مجدد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی که مخالفت‌های گسترده‌ای در داخل این کشور با وی صورت می‌گیرد، بسیار دشوار است. البته که این موضوع به آن وابستگی دارد که دموکرات‌ها چه کسی را برای نامزدی در این انتخابات معرفی خواهند کرد و اینکه آیا واشنگتن وارد جنگ دیگری به طور مثال با کره‌شمالی خواهد شد یا نه.

اسلاوین درباره تاثیرات کتاب «خشم و آتش» بر افکار عمومی آمریکا درباره ترامپ نیز گفت: این کتاب توجهات بسیاری را متوجه خود کرده است. اما نظرات بسیاری را تغییر نداد. کسانی که ترامپ را دوست ندارند که اغلب مردم آمریکا هستند، دلایل بیشتری برای نظرات خود پیدا کردند و کسانی که به وی علاقه‌مند هستند به اتهام‌های مطرح شده در این کتاب درباره ترامپ نه اعتقادی دارند و نه اهمیتی به آن می‌دهند.

وی درباره علت عدم محبوبیت ترامپ در آمریکا با وجود دستاوردهای اقتصادی و عملی شدن وعده‌های انتخابات وی نیز گفت: ترامپ به این دلیل به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شد که بسیاری از مردم آمریکا هیلاری کلینتون را به دلایل مختلفی دوست نداشتند و ترامپ همانند احمدی‌نژاد خود را به عنوان قهرمان آمریکایی‌های فراموش شده معرفی کرد.

اسلاوین افزود: برخی از حامیان ترامپ امیدوار بودند که وی با حضور در کاخ سفید تغییر کند و رئیس‌جمهور معقولی شود. این موضوع اتفاق نیفتاد و بسیاری از آمریکایی‌ها اکنون به دلیل رفتارها و توییت‌های وی شرمنده هستند. همچنین یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای وی که قطع مالیات‌ها بود به ثروتمندان در آمریکا بیش از فقرا و مردم طبقه متوسط کمک کرد.

اسلاوین در انتها در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی آینده روابط آمریکا و ایران در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نیز گفت: پیش‌تر نیز نوشته بودم که آمریکا به دلایل مختلف از جمله حمایت از تغییر نظام در ایران و ابراز خصومت خود با این کشور به جایگاه «محور شرارت» بازگشته است.

وی افزود: توافق هسته‌ای ایران یک دستاور مهم بین‌المللی است و ایران با پیوستن به این معاهده می‌تواند اقدام‌هایی را برای بهبود روابط خود با کشورهای اروپایی و دیگر کشورها انجام دهد.

اسلاوین تاکید کرد: مقطع زمانی فعلی، دوران مهمی در روابط آمریکا و ایران است. من همچنان امیدوارم که روزی را ببینم که سفارت آمریکا در ایران بازگشایی شود و روابط میان دو کشور برقرار شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید