جدیدترین اخبار
۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۷ اقتصادی کد خبر :204840

دلیل استفاده از چراغ‌های روشنایی اتومبیل در روز چیست؟

چراغ‌های روشنایی در روز تبدیل به یک استاندارد در صنعت خودروسازی جهان شده است و خودروهای جدید ملزم به داشتن آن‌ها هستند؛ اما سوال این جا است که دلیل آن چیست؟

چراغ‌های روشنایی در روز یا همان Daylight، چراغ‌های کوچکی در قسمت جلوی خودروها هستند که به محض شروع به کار پیشرانه خودرو روشن می‌شوند و تا خاموش شدن آن روشن می‌مانند.

Daylight به منظور مطلع کردن عابران پیاده و خودروهای دیگر، از وجود خودرو شما در خیابان یا جاده است. این چراغ‌ها معمولا از نوع “زنون” هستند تا بتوانند با داشتن نور زیاد، توجه عابران و رانندگان دیگر را جلب کنند.

برای اولین بار این چراغ‌ها در در سال ۱۹۷۰ میلادی در کشورهای شمالی کره زمین مانند نروژ و کانادا، که معمولا هوای برفی و مه گرفته دارند و همچنین نور کافی در روز وجود ندارد، بسیار رواج یافت. این چراغ‌ها کمک می‌کرد که در روز، هنگامی که هوا برفی و مه گرفته است و یا نور کافی وجود ندارد، خودروها به راحتی تشخیص داده شوند.

برای مدتی در آمریکا، استفاده از این چراغ‌ها بر روی خودروها ممنوع شد اما در دهه ۹۰ شرکت جنرال موتورز بر روی خودروهای خودش از آن‌ها استفاده کرد. رفته رفته این چراغ‌ها در اروپا هم محبوبیت پیدا کرد و در سال ۲۰۱۱ تبدیل به یک استاندارد در صنعت خودروسازی شد، به این صورت که تمامی خودروهای تولیدی بعد از سال ۲۰۱۱ ملزم به داشتن چراغ روشنایی در روز هستند.

به گزارش مشرق، اما انتقادهایی هم بر این تکنولوژی وارد است. برای مثال برخی کارشناسان اعتقاد دارند که روشنایی این چراغ‌ها در برخی خودروها حتی بیشتر از چراغ‌های اصلی خودروها است و در برخی موارد که این چراغ‌ها بر روی قسمت بالایی سپر خودرو نصب می‌شوند، بر روی دید راننده رو به رو تاثیر می‌گذارد.

همچنین برخی دیگر اعتقاد دارند که این چراغ‌ها فقط در کشورهای شمالی مانند فنلاند و سوئد و غیره کاربردی است و در کشورهایی که در روز نور کافی دارند بلا استفاده است.

Ad

روی خط خبر

  • نمایش خون آشام کشی در پردیس تئاتر شهرزاد
  • دادگاه‌ فدرال عراق نتایج انتخابات پارلمانی را تایید کرد
  • تعیین جایزه ۲۰۰ هزار دلاری ترکیه برای شناسایی اعضای پژاک
  • روحانی ۶ شهریور با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کند
  • محمد مهاجری: تجمع قم توهین به جامعه روحانیت بود
  • قالیباف جزییات نامه خود به سران قوا را تشریح کرد: واقعا انسان حسرت می‌خورد که روزانه دو و نیم میلیون بشکه نفت هدر می‌دهیم
  • پرداخت ۷۷۰۰ میلیارد تومان عوارض بیمه به پلیس و وزارت بهداشت
  • گفتگو بین آلمان و روسیه برای دنیا مهم است
  • شهر «بل‌چراغ» در ولایت فاریاب افغانستان به‌ دست طالبان سقوط کرد
  • جزئیات شکایت از الیاس حضرتی
  • انتقاد شدید الحن ترامپ به شبکه های اجتماعی و رسانه ها: جمهوری خواهان را سانسور نکنید!
  • اعتراض ها به کپی بودن «برنده باش» با اجرای رضاگلزار
  • نظارت دقیق بر انبارها از ابتدای شهریور ماه
  • زرینه رود رحم ندارد
  • نقدهای تند و تیز راغفر به مناسبات حاکم بر اقتصاد کشور
  • حداقل ۲۴ هزار مسلمان روهینگیایی توسط ارتش میانمار کشته شده‌اند
  • یکی از فرماندهان طالبان در ولایت هرات کشته شد
  • صربستان: در ائتلافی که علیه ترکیه باشد هرگز قرار نمی گیریم
  • وقوع سیل در هند ۸۰۰ هزار نفر را بی خانمان کرد
  • حمله با خودرو به مردم در شمال فرانسه
  • فروپاشی واقعی، فروپاشی رژیم تحریم‌های آمریکا است
  • شایعه بازگشت سایه جنگ، کاسبی یک جریان سیاسی است
  • دولت و مجلس سوال از رئیس جمهور را دچار حاشیه نکنند
  • قیمت انواع سکه کاهش یافت
  • قاچاق محصولات پتروشیمی ازبورس به عراق وترکیه/علت؛ اختلاف قیمت ارز
  • چهار مجرای سوء استفاده ارزی/۲ راهکار کاهش فساد
  • «عبد ربه منصور هادی» و تلاش برای کاهش نفوذ امارات در یمن
  • کره شمالی با بازرسی از سایت پرتاب موشکی خود موافق است
  • وزرای خارجه روسیه و لبنان با یکدیگر دیدار می کنند
  • آمریکا بار دیگر دست به تحریم می زند