جدیدترین اخبار
۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۷ اقتصادی کد خبر :204840

دلیل استفاده از چراغ‌های روشنایی اتومبیل در روز چیست؟

چراغ‌های روشنایی در روز تبدیل به یک استاندارد در صنعت خودروسازی جهان شده است و خودروهای جدید ملزم به داشتن آن‌ها هستند؛ اما سوال این جا است که دلیل آن چیست؟

چراغ‌های روشنایی در روز یا همان Daylight، چراغ‌های کوچکی در قسمت جلوی خودروها هستند که به محض شروع به کار پیشرانه خودرو روشن می‌شوند و تا خاموش شدن آن روشن می‌مانند.

Daylight به منظور مطلع کردن عابران پیاده و خودروهای دیگر، از وجود خودرو شما در خیابان یا جاده است. این چراغ‌ها معمولا از نوع “زنون” هستند تا بتوانند با داشتن نور زیاد، توجه عابران و رانندگان دیگر را جلب کنند.

برای اولین بار این چراغ‌ها در در سال ۱۹۷۰ میلادی در کشورهای شمالی کره زمین مانند نروژ و کانادا، که معمولا هوای برفی و مه گرفته دارند و همچنین نور کافی در روز وجود ندارد، بسیار رواج یافت. این چراغ‌ها کمک می‌کرد که در روز، هنگامی که هوا برفی و مه گرفته است و یا نور کافی وجود ندارد، خودروها به راحتی تشخیص داده شوند.

برای مدتی در آمریکا، استفاده از این چراغ‌ها بر روی خودروها ممنوع شد اما در دهه ۹۰ شرکت جنرال موتورز بر روی خودروهای خودش از آن‌ها استفاده کرد. رفته رفته این چراغ‌ها در اروپا هم محبوبیت پیدا کرد و در سال ۲۰۱۱ تبدیل به یک استاندارد در صنعت خودروسازی شد، به این صورت که تمامی خودروهای تولیدی بعد از سال ۲۰۱۱ ملزم به داشتن چراغ روشنایی در روز هستند.

به گزارش مشرق، اما انتقادهایی هم بر این تکنولوژی وارد است. برای مثال برخی کارشناسان اعتقاد دارند که روشنایی این چراغ‌ها در برخی خودروها حتی بیشتر از چراغ‌های اصلی خودروها است و در برخی موارد که این چراغ‌ها بر روی قسمت بالایی سپر خودرو نصب می‌شوند، بر روی دید راننده رو به رو تاثیر می‌گذارد.

همچنین برخی دیگر اعتقاد دارند که این چراغ‌ها فقط در کشورهای شمالی مانند فنلاند و سوئد و غیره کاربردی است و در کشورهایی که در روز نور کافی دارند بلا استفاده است.

وبگردی

روی خط خبر

  • ارائه تسهیلات به دهیاران کارآفرین / رشد ۴۰۰ درصدی زنان به عنوان دهیار
  • تشریح شش ایراد هیات تطبیق به طرح ترافیک جدید
  • نامزد رد صلاحیت شده انتخابات روسیه دستگیر شد
  • زنان، هفت درصد جمعیت معتادان کشور را تشکیل می‌دهند
  • انتقاد از موضع‌گیری سیاسی لیلا حاتمی
  • یادداشت مداخله جویانه فارن‌پالیسی: آمریکا و اروپا به محدود کردن بُرد موشک‌های ایران بسنده نکنند
  • خواننده مشهور رپ بازداشت شد؟
  • حامیان روحانی در دفاع از رفراندوم چه کسانی هستند؟
  • شیفت از سیاست به حقوق ؛ آمریکایی ها چه نقشه ای برای دارایی های ایران کشیده اند؟
  • اعترافات کارگردان یک فیلم توقیفی
  • یک بام و دو هوای دولت درنرخ ارز
  • ۴۵ هزار شغل خانگی در نوبت تسهیلات
  • قیمت نفت افت کرد
  • روح اله زم می زند، احمدی نژاد می رقصد
  • شرط ایران برای امضای هر توافق دیگری
  • نجفی بازنده صفحه شطرنج اصلاح طلبان
  • از عکس «زن بی‌حس ظن» تا تحقق رویا در پاریس
  • پایان موضع تدافعی ایران در برابر برجام
  • آماری از ثبت‌نامی‌های کنکورتجربی و مشکلات پیش‌روی آنها
  • کنایه محسن رضایی به احمدی نژاد
  • ۴ مخدر پرمصرف/ ورود دانه‌های تراریخته شاهدانه به کشور
  • محمود احمدی‌نژاد عصبانی شده است
  • تشدید نظارت وزارت بهداشت بر “غذا”/محصولات کشاورزی شناسنامه‌دار شوند
  • از اعتراضات تا کارشکنی‌ها در برابر “ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی”
  • “باروری ابرها” ابزاری در جعبه ابزار مدیریت منابع آب
  • کارواش‌های پایتخت زیر ذره‌بین محیط زیست
  • چالش بیمه‌ای بیماران “ام.اس” با تامین اجتماعی
  • برای عامل شهادت سه نفر از مأموران ناجا با اتوبوس، به اتهام قتل عمد کیفرخواست صادر شد / نامبرده به قتل مأموران اعتراف کرده
  • نتانیاهو: برجام ایران را جسورتر کرده است
  • کنایه‌های جلیلی درباره بی نظمی حضور روحانی در جلسات مجمع