جدیدترین اخبار
۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۷ اقتصادی کد خبر :204840

دلیل استفاده از چراغ‌های روشنایی اتومبیل در روز چیست؟

چراغ‌های روشنایی در روز تبدیل به یک استاندارد در صنعت خودروسازی جهان شده است و خودروهای جدید ملزم به داشتن آن‌ها هستند؛ اما سوال این جا است که دلیل آن چیست؟

چراغ‌های روشنایی در روز یا همان Daylight، چراغ‌های کوچکی در قسمت جلوی خودروها هستند که به محض شروع به کار پیشرانه خودرو روشن می‌شوند و تا خاموش شدن آن روشن می‌مانند.

Daylight به منظور مطلع کردن عابران پیاده و خودروهای دیگر، از وجود خودرو شما در خیابان یا جاده است. این چراغ‌ها معمولا از نوع “زنون” هستند تا بتوانند با داشتن نور زیاد، توجه عابران و رانندگان دیگر را جلب کنند.

برای اولین بار این چراغ‌ها در در سال ۱۹۷۰ میلادی در کشورهای شمالی کره زمین مانند نروژ و کانادا، که معمولا هوای برفی و مه گرفته دارند و همچنین نور کافی در روز وجود ندارد، بسیار رواج یافت. این چراغ‌ها کمک می‌کرد که در روز، هنگامی که هوا برفی و مه گرفته است و یا نور کافی وجود ندارد، خودروها به راحتی تشخیص داده شوند.

برای مدتی در آمریکا، استفاده از این چراغ‌ها بر روی خودروها ممنوع شد اما در دهه ۹۰ شرکت جنرال موتورز بر روی خودروهای خودش از آن‌ها استفاده کرد. رفته رفته این چراغ‌ها در اروپا هم محبوبیت پیدا کرد و در سال ۲۰۱۱ تبدیل به یک استاندارد در صنعت خودروسازی شد، به این صورت که تمامی خودروهای تولیدی بعد از سال ۲۰۱۱ ملزم به داشتن چراغ روشنایی در روز هستند.

به گزارش مشرق، اما انتقادهایی هم بر این تکنولوژی وارد است. برای مثال برخی کارشناسان اعتقاد دارند که روشنایی این چراغ‌ها در برخی خودروها حتی بیشتر از چراغ‌های اصلی خودروها است و در برخی موارد که این چراغ‌ها بر روی قسمت بالایی سپر خودرو نصب می‌شوند، بر روی دید راننده رو به رو تاثیر می‌گذارد.

همچنین برخی دیگر اعتقاد دارند که این چراغ‌ها فقط در کشورهای شمالی مانند فنلاند و سوئد و غیره کاربردی است و در کشورهایی که در روز نور کافی دارند بلا استفاده است.

وبگردی

روی خط خبر

  • اشمید: گزارش آژانس پایبندی ایران را تایید می‎کند
  • استانداری فارس: آتش زدن یکی از جایگاه‌های پمپ بنزین در شیراز کذب است؛ در محدوده اعلام شده، پمپ بنزینی وجود ندارد
  • “محمدبن‌سلمان” تا قبل از عید فطر پادشاه می‌شود!
  • علم‌الهدی: برجام شکست خورده؛ دوباره یک برجام اروپایی روی آن سوار نکنیم که این هم شکست بخورد
  • تحمل دلار ۴۲۰۰ تومانی تمام شد
  • این ناآدم آمریکایی با عصبانیت درباره برجام صحبت کرد
  • آیا واشنگتن از «تهدید» تهران فراتر می‌رود؟
  • بروجردی: برای ادامه برجام نیاز به اذن مجلس وجود ندارد
  • ظریف: گرفتن ضمانت از اروپایی‌ها ناممکن نیست
  • بازدید شبانه وزیر بهداشت از بیمارستان‌های تهران
  • گزارش الجزیره از شگفتی انتخابات عراق: «خنجر» بازگشت
  • پمپئو: عربستان نباید به دنبال غنی‌سازی اورانیوم باشد
  • مجازات حبس برای مرد چک به خاطر حیوان‌آزاری
  • باد و خاک در اولین جمعه خرداد خوزستان
  • چین خرید فلزات به یوآن را در بورس فلزات لندن آغاز می‌کند
  • آمریکایی‌ها گفتند ایران باوجود فشارها صنعت هوایی را سرپا نگه داشت
  • «امیر شهلا» آزاد شد
  • ابهام در ارزش‌گذاری کالای صادراتی ۱۰۰ درصد داخلی
  • چالش ترامپ برای ورود به رستوران رابرت دنیرو
  • سرنوشت سربازان معتاد چه می شود؟
  • وزیر دفاع انگلیس خواستار افزایش بودجه نیروی دریایی شد
  • روحانی: کشورهای اسلامی بیش از هر زمان نیاز به وحدت و همکاری دارند
  • وقوع بیشترین کودک‌آزاری‌ها در کلانشهرها
  • «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» به اجرای ویژه رسید
  • «سینا سرلک»، کنسرت می‌دهد
  • امدادرسانی به بیش از ۲۰۰۰ تن از سیل و آبگرفتگی / دو تن همچنان مفقود
  • مهدی هاشمی و نازنین بیاتی در «بازی آخر»
  • یورش سعودیها به «صعده» و «تعز»
  • تله کابین به ناوگان حمل و نقل شهری مسکو اضافه می‌شود
  • حمله هوایی عراق به مواضع داعش در سوریه