روایتی جدید از ردپای احمدی‌نژادی‌ها در اغتشاشات اخیر

  • سیاسی
  • جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ ۱۶:۳۹
    کد خبر :204747

حجت الاسلام احمد مازنی با بیان اینکه در اعتراضات اخیر از سایت های سلطنت‌طلبان تا سایت «احمدی‌نژاد را تنها نمی‌گذاریم» فعال بودند، گفت:بیشتر تریبون های نماز جمعه در مسیر ایجا نفرت نسبت به دولت حرکت کردند.
هرچند دیگر خبری از اعتراضات خیابانی نیست اما هنوز حرف و حدیث هایش پا برجاست؛ یک روز صحبت از پشت پرده های این اعتراضات جای سوال می شود و روز دیگر خبر بازداشتی ها و خودکشی ها محور قرار می گیرد. اظهار نظرها هم که دیگر جای خود دارد و گاهی الفاظی در وصف اعتراضات آن هم از بلندگوی نماز جمعه به گوش می رسد که خودش منشا اعتراض و نقد می شود مانند وقتی که حجت الاسلام صدیقی از لفظ “آشغال” استفاده می کند و حسن روحانی را به واکنش وا می دارد.
کمی آن طرف تر زمزمه هایی از پیگیری های بهارستان نشینان به گوش می رسد، چه در باب درخواست برای تشکیل کمیته حقیقت یاب و چه درخواست برای بازدید از زندان اوین.
به گزارش خبر انلاین همه این ابهامات بهانه ای برای گفتگوی ما با حجت الاسلام احمد مازنی نماینده تهران شد تا از او درباره برخی پشت پرده ها سوال کنیم. مازنی درباره منشا و محرک اعتراضات گفت: در این اعتراضات سایت هایی از سلطنت طلبان تا “احمدی‌نژاد را تنها نمی گذاریم” فعال بود. او همینطور به نقش تریبون های نماز جمعه هم اشاره کرد و گفت برخی این تریبون ها در جهت ایجاد نفرت نسبت به دولت حرکت کردند.
مشروح مصاحبه ار در ادامه بخوانید؛

با گذشت چندین روز از اعتراضات هنوز درباره منشا و محرک اصلی این اعتراضات اخبار ضد و نقیض وجود دارد گفته می شود یک سر عوامل پشت پرده به احمدی‌نژادی ها می رسد چقدر این اخبار صحت دارد؟
من به طور کلی معتقدم داده های کاملی باید داشته باشیم تا بر اساس آن نظر دهیم در حال حاضر فکر می کنم هرکسی بر اساس مقدار اطلاعاتی که دارد تحلیل می کند
اما آنچه گفته شده مثلا از زبان مقامات ارشد نظامی بوده که به نظر نمی رسد اطلاعات کمی داشته باشند.
فرمانده باشد یا فرمانبر فرقی نمی کند در این زمینه همه بر اساس اطلاعات خودشان تحلیل می کند. یکی عوامل خارجی را پررنگ می بیند دیکری عوامل داخلی را موثرتر می داند. به عبارت دیگر هرکسی از ظن خود این موضوع را بررسی می کند. اما در عین حال من فکر می کنم تاحدودی آنچه گفته می شود صحت دارد از این بابت که همان سال ۸۴ که این جریان وارد فضای سیاسی کشور شده بودند ما می دانستیم انتهای کار این افراد می تواند به چنین مسئله ای ختم شود؛ چرا که آنها از همان زمان شخصیت های محترم نظام را هدف قرار داده بودند، مشخص بود که این دایره به دیگر ارکان هم خواهد رسید.
همینطور هم شد و این روزها هر جایی آقای احمدی نژاد حضور داشت بحث ها به رهبری و … هم رسید. در ایام اعتراضات بعضی کانال های مرتبط با اینها هم فعال بوده است و اخباری در این زمینه وجود دارد اما اینکه ایا این فعالیت ها نقش ابدائی و تاسیسی داشته است یا موج‌سواری و دنباله روی بوده هنوز روشن نشده است. سوال ما از نهادهای امنیتی به ویژه اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات این است که این مسائل را به طور شفاف حداقل برای نمایندگان مجلس مشخص کنند؛ باید روشن شود آیا شروع این مسائل از خارج بوده و در داخل موج سواری شده است یا اساسا در داخل طراحی شده و از کنترل خارج شده و مورد سوء استفاده دشمن قرار گرفته است. تا این مسائل ریشه یابی نشود ما همان روش جمع کردن مسئله را دنبال می کنیم در حالی که باید موضوع را حل کنیم.
آقای مطهری گفت یک سایتی به نام حزب الله یکی از عوامل بود آیا در جلسه غیر علنی صحبتی در این مورد شد ؟
در مجلس بحثی درمورد سایت هایی شد که در این اعتراضات نقش موثری داشتند؛ به گفته وزیر این سایت‌ها از سایت های سلطنت طلبان شروع می شد تا سایتی به نام “احمدی‌نژاد را تنها نمی گذاریم”.
هرچند این جلسه چندان هم جلسه غیرعلنی نبود و مثل جلسه سخنرانی فرماندهان برای پایگاه های بسیج یا سخنرانی های پیش از خطبه های نماز جمعه بود اما مسائلی از این قبیل هم در آن مطرح شد؛ هرچند باز این سوال مطرح است که چه کسی این بازی را شروع کرده است؛ آیا ریشه در خارج دارد یا داخل؟
این مسلم است که ما با یکسری نارضایتی ها در داخل مواجه هستیم که متاسفانه فضای بروز آن را هم فراهم نکردیم و خود این مسئله مشکل آفرین است به طوری که با یک موج می تواند بحرانی را ایجاد کند. حال وقتی در این شرایط یکی از موارد ابهام آمیز وجود تحرکات داخلی است باید این مسئله روشن شود که اینها چه کسانی هستند؟ که باز می رسیم به همین سایت ها و کانال‌های داخلی و …
برخی سیاسیون از نقش تریبون های مهمی چون نماز جمعه در بروز برخی نارضایتی ها انتقاد می کنند و …
نمی توان به طور کلی در مورد تریبون ها صحبت کرد و نمی توان انتقادات را متوجه همه ائمه جمعه کرد اما واقعیت این است که بیشتر تریبون های نماز جمعه در مسیر ایجا نفرت نسبت به دولت حرکت کردند و توصیه کردند مردم مخالفت کنند اما اینکه بگوییم اینها فراخوان داده اند نمی توان این نظر را تائید کرد اما می توان گفت اینها از عوامل فرعی است.
اینکه اعتراضات و انتقادات مردم را هر بار به یک اسمی می خوانند یکبار می گویند خس و خاشاک یک بار لفظ آشغال را به کار می برند این تعبیرها چه پیامدی دارد؟
ببینید من به اینکه گوینده ها در چه فضایی این مسائل را بیان می کنند کاری ندارم چرا که برخی اوقات افراد در هنگام خطابه الفاظی از دهانشان خارج می شود که همان برجسته می شود و همه بر آن مانور می دهند اما یک توصیه دارم و آن اینکه به شدت از دوقطبی کردن جامعه بپرهیزیم. هر جامعه ای که دو قطبی شود نتیجه ای جز جنگ داخلی ندارد لذا همه افراد تاثیرگذار، ملت را یکپارچه ببینند. از سوی دیگر منِ طلبه که پشت تریبونی قرار می گیرم فارغ از اینکه این تریبون نماز جمعه است یا مجلس یا یک منبر معمولی فکر نکنم شرایط مانند قبل از انقلاب است که یک نوار کاستی ضبط می شد و در اختیار بخش محدودی قرار می گرفت؛ امروز تریبون هایی که در اختیار افراد قرار دارد تریبون های موثری است و باید در به کار بردن تعبیر ها دقت شود و به گونه ای نباشد که نمک بر زخم مردم بپاشد.
بعد از اعتراضات موضوعی که ابهامات زیادی درباره آن وجود دارد بحث بازداشتی ها و مرگ برخی از این افراد است، چه نظارتی از سوی مجلس در این رابطه وجود دارد؟ آیا فراکسیون امید کاری کرده است؟
ما یک نامه ای به قوه قضائیه نوشتیم و خواستیم در این رابطه به ویژه درمورد برخی خودکشی هایی که اتفاق افتاده است گزارشی تهیه شود و مجلس را در جریان قرار دهند.
چرا تا این حد خبرهای ضد و نقیض وجود دارد ؟
برای اینکه فضا، فضای مبهمی است و این مبهم بودن به دلیل نبود اطاعات دقیق است. وقتی به رسانه ها اطلاعات دقیقی داده نمی شود اساسا فضا به سمت مبهم شدن پیش می رود و در این راستا رسانه ملی نیز نقش بی بدیلی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید