رهبر انقلاب مشکلات را پذیرفتند؛ شما نمی‌خواهید به ضعف عملکرد خود اشاره کنید؟!‌

    کد خبر :204723

اعتراضات مردمی اخیر باعث شد که مسئولان مختلف در جمهوری اسلامی صراحت بیشتری در بیان نظرات خود پیرامون موضوعاتی که باعث این اعتراضات شد (موضوعات اقتصادی و اجتماعی) نشان دهند. تا جایی که قریب به اتفاق آنها به وجود مشکلات اقتصادی در کشور اذعان کرده و برپایی تجمع برای رفع مشکلات و بیان اعتراضات را حق مردم دانستند.

به گزارش«تابناک، یکی از صریح ترین نظرات را در ارتباط با این موضوعات حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با مردم قم بیان کردند. تا جایی که ایشان صف مردم معترض را از آشوبگران و فرصت طلبان جدا کردند و خواستار رسیدگی به مشکلات مردم و حل آن ها شدند. ایشان بر این نکته تاکید داشتند که طبقات ضعیف جامعه تحت فشار هستند و مسئولان باید همه همت شان را برای رفع این فشارها بگذارند.

رهبر معظم انقلاب در پاسخ به ادعاهای برخی دشمنان جمهوری اسلامی از جمله مسئولان آمریکایی در این خصوص که می گویند حکومت ایران از مردم خود می ترسد! عنوان کرده اند که «خیر. حکومت ایران متولد این مردم است و نظام اسلامی چهل سال است که به پشتوانه همین مردم در مقابل شما ایستاده است.»

شاید از مهمترین بخش های سخنان اخیر رهبر انقلاب پس از وقایع اخیر می توان آن بخش را مورد اشاره قرار داد که ایشان خطاب به مسئولان کشور و عناصر و فعالان سیاسی سخن می گفتند و البته خود را هم مخاطب این سخنان دانستند. حضرت آیت الله خامنه ای به صراحت گفتند که «دست داشتن دشمن در مسائل اخیر، تحلیل نیست؛ بلکه بر مبنای اطلاعات و خبر بیان شد، اما این نباید موجب شود که از ضعف ها و مشکلات خودمان غافل شویم.»

رهبر انقلاب تأکید کردند: دشمنان مانند مگس روی زخم ناشی از مشکلات و ضعف ها می‌نشینند، بنابراین باید زخم را خوب کنید و نگذارید بوجود آید چرا که اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، تبلیغات و فضاسازی بیگانه اثر نمی گذارد و امریکایی ها هم نمی توانند هیچ غلطی بکنند.

ایشان در همین زمینه افزودند: برخی گله می کنند که رهبری چرا تذکر نمی دهد اما بنده با گزارشهای مردمی و دیگر گزارشها از مسائل اساسی و مشکلات مردم با خبرم و مدام تذکر می‌دهم؛ به‌گونه‌ای که این تذکرات علنی، یک دهم هشدارها و اوقات تلخی های ما با مسئولان در جلسات غیرعمومی هم نیست.

تقریبا بیشتر مقامات و مسئولان از جمله روسای سه قوه پس از اعتراضات مردمی اخیر موضع گیری کرده و نظرات خود را پیرامون اعتراضات اخیر و دلایل آن عنوان کردند. مواضع هر سه رئیس قوه و مسئولان امر در ارتباط با ریشه های اعتراضات اخیر تقریبا شبیه به هم بود؛ یعنی اعتراض را حق مردمی که مشکل دارند، عنوان کردند.

البته به دلایل شکل گیری این اعتراضات که مشکلات اقتصادی بود نیز اشاره شد و در کنار آن نیز نقش دشمن برای سوء استفاده از اعتراضات مردمی نیز مورد اشاره قرار گرفت. حتی راهکارهایی از سوی دولت و مجلس برای رفع برخی مشکلات پیش روی مردم بویژه طبقات پایین و ضعیف در نظر گرفته شد که برخی از آنها تشریح شده و قرار است مبنای عمل قرار گیرد.

از طرفی دلایل سیاسی هم بعضا در شکل گیری اولیه این اعتراضات یاد شد و حداقل روسای قوای مجریه و مقننه به اضافه معاون اول رئیس جمهور و نایب رئیس مجلس نیز اشارات مستقیمی به دلایل سیاسی شکل گیری اولیه این اعتراضات اشاره کردند، اما یک موضوع مهم در تمامی تحلیل ها و سخنان مقامات سه قوه، معاونان و نواب آنان از قلم افتاد.

مساله مهمی که عالی ترین مقام کشور آن را در سخنان اخیر مورد اشاره قرار داد؛ ضعف ها و مشکلاتی بود که مسئولان در رفع مشکلات مردم پس از شکل گیری انقلاب اسلامی داشته و دارند. ایشان از جایگاه رهبری این موضوعات را مورد اشاره قرار دادند و خود را نیز در وجود این ضعف ها و مشکلات از جایگاه یک مسئول در جمهوری اسلامی سهیم دانستند.

در تمامی اظهار نظر روسای قوا، دیگر مسئولان، معاونان و نواب آنها که بگردید؛ هیچکدام اشاره ای به سهم خود در مشکلات و کاستی های امروز کشور نداشته اند و تا زمانی که یک مسئول خود را مقصر بخشی از مشکلات کشور نداند، قطعا دردی از مردم دوا نمی شود و مشکلی هم حل نخواهد شد.

اگر مسئولان محرتم سه قوه و سایر مدیران آنها بپذیرند که قصوراتی و نواقصی در کار آنها برای رفع مشکلات کشور وجود داشته که باعث شکل گیری بخشی از معضلات امروز جامعه شده، آنگاه می توان امیدوار بود که انها برای رفع نقایص عملکرد خود وارد عرصه می شوند و وقتی درصدد رفع آن برآیند طبیعتا مشکلات جامعه نیز به مرور کم و کمتر خواهد شد.

وقتی شخص اول مملکت می پذیرد که بخشی از ضعف ها و کاستی های جامعه برآمده از عملکرد ایشان و دیگر مدیران پس از انقلاب تا کنون است و این در هر کشوری غیر قابل اجتناب است؛ بدیهی است که انتظار اولیه مردم این است که مسئولان سه قوه نیز در کنار سایر تحلیل هایی که از دلایل اعتراضات مردمی اخیر دارند، به نواقص اقدامات و عملکردهای خود نیز اشاره کنند.

طبیعی است که مسئولان در هر رده مدیریتی و در هر جایگاهی چه در جمهوری اسلامی ایران و چه در سایر کشورها نواقص و ضعف هایی در اقدامات، عملکرد و برنامه های شان دارند. کشور و مردمی می توانند امیدوار به پیشرفت و کاسته شدن از ضعف ها و مشکلات باشند که در وهله اول مسئولان آن عملکردهای خود را پایش و پالایش کرده و درصدد برجای گذاشتن بهترین کارها باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید