کشور را مى‌توانیم به صورت پایدار قابل زیست کنیم

    کد خبر :204479

سال ٢٠١٧ یکى از گرمترین سال هاى کره زمین طى تاریخى است که این سوابق ثبت شده است. گرمایش کره زمین منجر به تشدید رخداد هاى جوى شده، بارندگى و سرماى بیش از حد در برخى نقاط و تشدید خشکسالى و کم آبى در برخى دیگر از نقاط جهان.

امروز بسیارى کشور ها با تشدید مشکل کم آبى روبرو هستند. حتى مناطقى که در گذشته مشکل آب نداشته اند. با مشکل خشک سالى حاد در مناطق وسیعى از آفریقا آشنا هستیم. اخیرا شهر کیپ تاون آفریقاى جنوبى نیز با بحران آب روبرو شده است به نحوى که دسترسى به آب شرب نیز با مشکل روبرو است.

متاسفانه کشور ما هم بر روى کمر بند خشک کره زمین قرار دارد و تشدید گرمایش کره زمین، تشدید خشک سالى به عنوان یک روند را به همراه خواهد داشت.

دولت مى تواند به جاى روش هایى که بى ثمر بودن آن ها ثابت شده مانند تقسیم پول براى طرح هاى کوتاه مدت و تقسیم ارز براى پروژه هایى که معلوم نیست چه نتیجه اقتصادى به همراه دارد یک برنامه جامع براى عبور از استفاده از سوخت فسیلى در مناطق شهرى (که آلودگى در حد کشنده نیز به همراه داشته)، استفاده از ظرفیت گرمایى کویر ها براى تولید برق، استفاده از آب شیرین کن براى تامین آب زیست بوم هاى جنوب و توسعه فضاى سبز، را پیگیرى کند. تکنولوژى این زمینه ها در سال هاى اخیر پیشرفت قابل ملاحظه اى داشته و برخى کشور هاى منطقه در اجراى این طرح ها موفقیت هاى قابل ملاحظه اى کسب کرده اند.

اجراى این طرح ها اشتغال قابل ملاحظه و ظرفیت هاى توسعه منطقه اى اساسى به همراه خواهد داشت. به جاى پراکنده کردن منابع ریالى و ارزى و بیکار نگه داشتن بخشى از منابع انسانى بهتر است دولت یک برنامه با هدف گسترده’ قابل زیست کردن پایدار ایران از لحاظ باز سازى و حفظ محیط طبیعى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى’ را سر لوحه اقدامات خود قرار دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید