شکست وعده‌های پوپولیستی در مقابل تدبیر و عمل

  • اقتصادی
  • یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۴۶
    کد خبر :20444

نزدیک به 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و طی این سال ها ،هر بار حضور پرشور مردم در عرصه های مهم سیاسی و اجتماعی مانند انتخابات، مهر تاییدی است بر اعتماد مردم بر نظام جمهوری اسلامی ایران. این بار هم انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی برگزار شد و از نخستین ساعات بامداد روز جمعه حتی قبل از اینکه مسئولین ناظر و مجری در محل اخذ رای مستقر شوند، مردم در صفوف فشرده اشتیاق زاید‌الوصفی برای مشارکت نشان دادند.شور و شوق مردم برای شرکت در انتخابات و شریک شدن در سرنوشتشان آنقدر زیاد بود که حتی گردشگران خارجی و خبرنگاران و رسانه های غربی را شگفت زده کرد. در این میان پیروزی حسن روحانی و تشکیل دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی توسط وی، مهر تاییدی بود بر عملکرد دولت. دولتی که البته انتقاد های زیادی در مناظرات انتخاباتی به آن وارد شد که بیشتر آنها اقتصادی بودند و به معیشت مردم مرتبط بودند.

حالا که با وجود همه این انتقادات، مشکلاتی از قبیل گرانی مسکن، بیکاری جوانان و فقر که گریبان گیر بسیاری از افراد جامعه است، مردم دوباره بر عملکرد دولت تدبیر مهر تایید زدند و به دعوت حسن روحانی برای شرکت در انتخابات لبیک گفتند، وظیفه دولت بسیار سنگین تر است. هر چند در این دوره 4 ساله که گذشت ، دولت یازدهم ویرانه ای به نام ایران تحویل گرفت که نه از لحاظ سیاسی سر و سامان داشت و نه از لحاظ اقتصادی، اما تلاش های دولت برای به ثمر رسیدن برجام و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، به ثمر نشست و ملت ایران بار دیگر نشان دادند که دیگر گول وعده های پوپولیستی را نمی خورند و به عقلانیت رای می دهند. حالاکه مردم انتخابات 92 را تکرار کردند نوبت حسن روحانی است که به وعده هایی که به مردم داده است، پایبند باشد و عمل کند.

در واقع، فصل پس از انتخابات، فصل برادری و رفاقت است با فصل قبل از انتخابات کاملا متفاوت است. فصل پس از انتخابات با سوگند رئیس جمهور مبنی بر پاسداری از مذهب رسمی و قانون اساسی شروع می‌شود و در ادامه ترویج دین، اخلاق و پرهیز از خودکامگی را دربر می‌گیرد که این سوگند و عمل به آن بسیار اهمیت دارد. حالاطرفداران حسن روحانی که از قشر متوسط و ضعیف هستند، انتظار دارند که او به وضعیت معیشت مردم سامان دهد و مشکل بیکاری را حل کند. سرمایه دارن منتظر فضای باز اقتصادی هستند که به توسعه تجارت خود بپردازند، تولید کنندگان در انتظار طرح های عملی دولت برای پیشبرد تولید ایرانی هستند و هنرمندان می خواهندکه در فضایی آزاد و بی دغدغه بتوانند هنر خود را به مردم عرضه کنند. حالادیگر جایی برای تندروی ها نیست و مردم به خصوص قشر جوان و دانشجو انتظار دارند که حصرها شکسته شود فضای ام،نیتی دانشگاه ها از بین برود و دانشجو بتواند با فراغ بال در کنار درس و تحصیل خود به فعالیت سیاسی بپردازد. احزاب از حسن روحانی انتظار دارند که جدی گرفته شوند، سامان دهی شوند و بتوانند در فضای سیاسی نقش آفرینی کنند و این داستان در خصوص اقشار مختلف ادامه دارد. حالا نوبت تدبیر حسن روحانی است برای مشکلاتی که گلوی مردم را فشار می دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید