بهادری: هزینه‌کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌«شهر آفتاب» شبهه‌آفرین است/ نظر ممتنع نجفی نسبت به انجام تفحص شهرداری توسط مجلس

    کد خبر :204421

یک عضو اصلاح‌طلب کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که استدلال مخالفان تفحص از شهرداری تهران این بوده که باتوجه به نزدیکی انتخابات، بهتر است تفحص مسکوت بماند، تاکید کرد که طرح سوالات بی‌جواب منجر به شورش و نارضایتی می‌شود. او از بحث املاک نجومی، تغییر کاربری‌ها و قراردادهای شهرداری به‌عنوان محور سه‌گانه این طرح تفحص نام برد و گفت: هزینه‌کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌ای همچون «شهر آفتاب» شبهه‌آفرین است.
هادی بهادری با اشاره به آخرین وضعیت بررسی موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس اعلام کرد: این مسئله در کمیسیون عمران مطرح و آقای نجفی شهردار فعلی تهران هم در این جلسه حاضر شد و نمایندگان موافق و مخالف نیز نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند.

استدلال مخالفان این بود که باتوجه به نزدیکی انتخابات، تفحص شهرداری تهران مسکوت بماند

وی افزود: هم‌اکنون نظرات مختلفی در این رابطه مطرح است، کسانی که در زمان بررسی طرح تفحص قبلی از شهرداری تهران با انجام آن مخالف بودند، استدلال‌شان این بود که با توجه به آن‌که کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داشت، بهتر است موضوع مسکوت بماند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: با این حال ما معتقدیم حتی اگر طرح موضوع تفحص در آن برهه خاص زمانی به صلاح نبوده، اکنون شرایط تغییر کرده و دیگر دلیلی برای ممانعت از انجام تفحص وجود ندارد.

حال که قالیباف دیگر در شهرداری حضور ندارد، چرا همچنان مخالف تفحص هستند

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: سوال ما از مخالفان تفحص این است که در شرایطی که قالیباف دیگر در شهرداری تهران مسئولیت ندارد، چرا دوستان همچنان مخالف انجام تفحص هستند که پاسخ‌شان این بود که انجام این تفحص در شرایط فعلی هم تتمه همان دعواهای سیاسی گذشته است.

به گزارش نامه نیوز،عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ متاسفانه مردم هنوز جواب درخوری دریافت نکرده‌اند و سوالشان این است که چه اتفاقی در این رابطه افتاد. اساساً چرا این مسئله و احتمال بروز تخلفاتی در شهرداری تهران مطرح شد و چرا ناگهان منتفی شد. اگر واقعاً تخلفی صورت گرفته، چرا نباید برخورد شود و اگر تخلفی نیست، چرا اجازه بررسی داده نمی‌شود.

او در پاسخ به سوالی درمورد شائبه برخی لابی‌های پشت‌پرده ازسوی نزدیکان قالیباف برای مختومه کردن پرونده تفحص از شهرداری تهران گفت: قطعاً این شائبه پیش می‌آید و انتظار ما از مسئولان این است که یا اساساً سوالی برای جامعه مطرح نکنند و اگر سوالی مطرح می‌کنند، پاسخ روشن و مستدل به جامعه ارائه کنند.

طرح سوالات بی‌جواب منجر به شورش و نارضایتی می‌شود

بهادری تصریح کرد: واقعیت این است که همین طرح سوالات بی‌جواب به شورش، نارضایتی، اغتشاش و مسائل امنیتی تبدیل می‌شود. هم‌اکنون این سوال نزد افکار عمومی ایجاد شده که تخلفی در شهرداری تهران رخ داده است. اگر تخلف محرز است، چه کس یا کسانی مرتکب این تخلفات شده و چرا با آن‌ها برخورد نمی‌شود. اگر برخورد می‌شود، چرا نتیجه آن اعلام نمی‌شود.

تصمیم‌گیری نهایی درباره تفحص از شهرداری تهران در صحن علنی مجلس

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به رای‌گیری چندی پیش این کمیسیون برای تصمیم‌گیری درمورد طرح تفحص از شهرداری تهران اعلام کرد: در زمان رای‌گیری ۱۶ نفر در کمیسیون عمران حضور داشتند که نتیجه ۸ موافق و ۸ مخالف بود و تفحص به این ترتیب رای نیاورد. البته بنابر آیین‌نامه نظر کمیسیون، صرفاً یک نظر مشورتی است و نمایندگان در صحن علنی باید در این رابطه تصمیم بگیرند اما آن‌چه مسلم است، نگاه سخنگوی کمیسیون در صحن باید ممتنع باشد.

دستگاه قضایی صرفاً در بخشی از محورهای تفحص ورود کرده است

وی در پاسخ به اظهارات اخیر شهردار فعلی تهران درباره تخلفات گسترده در دوره قالیباف تاکید کرد: قطعاً این مسائل ازجمله سوالات جدی برای مردم، به‌ویژه شهروندان تهران است. البته برخی دیگر از دوستان می‌گفتند وقتی دستگاه قضایی ورود کرده، نیازی به بررسی مجدد از جانب مجلس نیست که حرف درستی هم است اما تاکید ما این بود که دستگاه قضایی درباره تمامی مباحث مطرح شده در این پرونده ورود نداشته و درمورد بخش خاصی وارد شده است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ارومیه در مجلس یادآور شد: هم‌اکنون در حالی که روند بررسی تفحص از شهرداری در مجلس ادامه دارد، دستگاه قضایی نیز اقدامات خود را پیش می‌برد و هر از گاه از سوی دادستانی درباره احضار یا تفهیم اتهام برخی متهمان پرونده واگذاری املاک عمومی شهر تهران اطلاع‌رسانی می‌شود.

بهادری در واکنش به بخشی از سخنان نجفی درمورد انعقاد قرارداد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان شهرداری تهران به‌جای مبلغ ۱۰ میلیون تومان با شرکتی وابسته به ناجا و هزینه این مبالغ هنگفت برای تبلیغات انتخابات گفت: تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در ۳ محور اصلی دنبال می‌شود که بحث املاک نجومی که قوه قضاییه نیز درباره آن ورود داشته، صرفاً یکی از این محورهای سه‌گانه است.

محور سه‌گانه تفحص از شهرداری تهران؛ املاک نجومی، تغییر کاربری‌ها و قراردادها

او گفت: متقاضیان تفحص از شهرداری علاوه بر این موضوع املاک نجومی، درباره بحث تغییر کاربری‌ها و همچنین قراردادهای شهرداری نیز مسائلی را مطرح کرده‌اند.

نظر ممتنع نجفی نسبت به انجام تفحص شهرداری توسط مجلس

او گفت: با این حال شهردار فعلی درباره ورود مجلس به بحث تفحص از شهرداری تهران نظر ممتنع داشت و استدلال‌شان این بود که باتوجه به ورود ذی‌حساب شهرداری و همچنین نظارت شورای شهر پایتخت، نه می‌گوید مجلس ورود نکند، و نه اصرار داریم که حتماً اقدام کند.

هزینه‌کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌ای همچون «شهر آفتاب» شبهه‌آفرین است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در عین حال با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی در این راستا، با اشاره به آن‌که بحث هدررفت بیت‌المال مطرح است، گفت: باید توجه داشته باشیم که مبالغی بسیار هنگفت مطرح شده و صرفاً در بحث پروژه «شهر آفتاب» از رقم ۱۶۰۰ میلیارد تومان صحبت می‌شود و باید برای مردم روشن شود، آیا حیف انجام شده، یا میل انجام شده یا هم حیف و هم میل انجام شده است که البته امیدواریم هیچ‌کدام انجام نشده باشد.

بهادری در پایان گفت: شهردار تهران اعلام کرده که تاکنون مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان در پروژه «شهر آفتاب» هزینه شده و همزمان گفته می‌شود که اتمام آن نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر است و حال آن‌که هزینه‌کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای چنین پروژه‌ای اندکی شبهه‌آفرین است. البته ما نمی‌گوییم لزوماً تخلفی صورت گرفته، بلکه تاکید داریم باید شفاف‌سازی شود و هدف از تفحص نیز همین است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید