رئیسی برای انتخابات مجلس فعال می‌شود ؟ /ناصر ایمانی:اگر رئیسی انصراف می‌داد شاید قالیباف بیشتر از 16 میلیون رأی می‌آورد

  • سیاسی
  • جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ ۱۱:۳۱
    کد خبر :204324

ناصر ایمانی گفت: در انتخابات ریاست جمهوری چون یک فرد قرار است معرفی شود باید نوعی اجماع صورت گیرد ولی برای انتخابات مجلس احتیاج به اجماع در مورد ایشان نیست. در انتخابات مجلس شخصیت های تاثیرگذار در اردوگاه اصولگرایی لیستی خواهند داد که جناب آقای رئیسی می توانند یکی از امضاکنندگان آن لیست باشد و آن را تایید کند.
ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا معتقد است سیدابراهیم رئیسی برای انتخابات مجلس آینده نامزد نمی شود اما جز کنشگران اصلی خواهد بود. او همچنین می گوید شاید اگر در انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه رئیسی انصراف می داد و قالیباف می ماند رایی بالاتر از 16 میلیون کسب می کرد.

به گزارش بازتاب، مشروح گفتگوی اعتمادآنلاین با ناصر ایمانی را در ادامه می خوانید:

*آقای رئیسی در انتخابات 16 میلیون رای داشتند و این رای قابل توجه بود و برای اولین بار بود که اصولگرایان توانستند بر گزینه ای اجماع کنند؛ آیا ایشان می تواند برای انتخابات مجلس هم محور اجماع باشند؟

من تصور نمی کنم شخص آقای رئیسی تمایل داشته باشند برای انتخابات مجلس کاندید باشند. بعید می دانم این اتفاق بیفتد و ایشان نمی خواهند وارد مجلس شوند. به دلیل اینکه ایشان مسئولیتی که در آستان قدس دارند مسئولیت بزرگی است. انتخابات ریاست جمهوری مساله دیگری بود. بعید است ایشان بخواهد کاندیدای مجلس شود. اما بحث دیگری هست و آن اینکه ایشان می خواهند نقش سیاسی در اردوگاه اصولگرایان برای انتخابات مجلس بازی کنند؟ که به نظر می آید این کار را بکنند. ایشان با توجه به پشتوانه رایی که دارند جز افرادی خواهند بود که در انتخابات مجلس اثرگذاری می کنند.

*با توجه به اتفاق هایی که در انتخابات ریاست جمهوری افتاد فکر می کنید ایشان هنوز مورد اجماع همه اصولگرایان در انتخابات مجلس باشند؟

برای انتخابات مجلس احتیاجی به اجماع نیست. در انتخابات ریاست جمهوری چون یک فرد قرار است معرفی شود باید نوعی اجماع صورت گیرد ولی برای انتخابات مجلس احتیاج به اجماع در مورد ایشان نیست. در انتخابات مجلس شخصیت های تاثیرگذار در اردوگاه اصولگرایی لیستی خواهند داد که جناب آقای رئیسی می توانند یکی از امضاکنندگان آن لیست باشد و آن را تایید کند بنابراین تا این حد کافی است و نیازی به اجماع نیست.

*منظور این بود که لیست ایشان لیست قاطع اصولگرایان باشد.

قاعدتا اصولگرایان برای انتخابات مجلس سازوکاری خواهند داشت که آن سازوکار می تواند همان جمنا باشد یا چیزی شبیه آن یا با تغییراتی همان جمنا خواهد بود. مثلا آقای رئیسی یا برخی از شخصیت های متنفذ اصولگرا از آن لیست حمایت خواهند کرد و این کافی است.

*با توجه به پشتوانه رایی که رئیسی در انتخابات 96 داشت و با توجه به نارضایتی هایی که امروز مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی خود دارند فکر می کنید آقای رئیسی برای انتخابات 1400 نامزد می شوند و همچنان می توانند گزینه اصولگرایان باشند؟

صحبت کردن در این باره خیلی زود است. واقعا در سه سال آینده اتفاقات زیادی ممکن است در صحنه سیاسی کشور بیفتد که بر اساس آن اتفاقات شاید صلاح نباشد ایشان به عرصه انتخابات وارد شوند یا ممکن هم هست که صلاح باشد وارد عرصه رقابت ها شود. به عقیده من اکنون اظهارنظر کردن برای انتخابات ریاست جمهوری خیلی زود است. ولی به هر حال ایشان می تواند یکی از گزینه های مطرح اصولگرایان باشد؛ در کنار 7 یا 8 نفر دیگری که می توانند گزینه باشند. اما صحبت کردن درباره اینکه ایشان تصمیم دارند یا نه خیلی زود است.

*نکته ای که وجود دارد این است که قالیباف و محسن رضایی چندین دوره کاندیداهای اصولگرایان در انتخابات بودند؛ آیا این اتفاق برای آقای رئیسی هم می تواند تکرار شود؟

ممکن است.

*از این جهت پرسیدم که این دو گزینه وقتی در دور اول مردم به آنها اقبال نداشتند در دوره های بعد شانسشان کمتر شد. این شرایط برای رئیسی فرق می کند؟

البته من با این فرمایش شما موافق نیستم چون معلوم نیست که وجهه آقای قالیباف پایین رفته باشد. چون ایشان در انتخابات حضور پیدا نکرد که ببینیم چقدر رای می آورد. رای آقای قالیباف تا روزهای منتهی به انتخابات بر اساس نظرسنجی ها رای نسبتا قابل قبولی بود یعنی اگر در انتخابات گذشته آقای رئیسی انصراف می داد و آقای قالبیاف می ماند شاید ایشان حتی بیشتر از 16 میلیون رای می آورد بنابراین چون ایشان وارد نشد نمی شود قضاوت کرد که نسبت به چهار سال قبل رایشان افول کرده بود.

*به هر حال ایشان در سال 92 برای بار دوم نامزد شدند و آقای رضایی هم همین وضع را داشتند؛ سوالم این است که آیا شرایط آقای رئیسی با این دو گزینه تفاوت دارد؟

صحبت کردن برای سه سال و نیم آینده صحبت کاملا بی نتیجه است چون ممکن است خیلی اتفاق ها بیفتد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید