آرایش بازار خودرو پس از ورود پلاک ۹۷/ قیمت نجومی در بازار وارداتی ها

    کد خبر :204273

در شرایطی که به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، بازار خودرو کشور هنوز هم در رکودی نسبی به سر می‌برد، در این بین، اگرچه حباب قیمتی خودروهای داخلی تا حدی تخلیه شده، با این حال وارداتی‌ها به شدت ترمز بریده‌اند.آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در حال حاضر بیشتر خودروهای داخلی با پلاک ۹۷ در بازار عرضه شده‌اند و چند محصول باقیمانده نیز طی هفته آینده با پلاک جدید به دست مشتریان خواهند رسید.

پلاک ۹۷‌ها هرچند در روزهای ابتدایی عرضه با افزایش قیمت مواجه شدند، با این حال رفته‌رفته در مسیری نزولی قرار گرفتند. بنا به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، در حال حاضر می‌توان ادعا کرد حباب قیمتی محصولات پلاک جدید تا حدود زیادی تخلیه شده است.

اما از بازار داخلی‌ها که بگذریم، اوضاع در بازار خودروهای وارداتی همچنان آشفته است و قیمت‌ها به شدت صعود کرده‌اند. در این بین، وضع خودروهایی که با ممنوعیت واردات مواجه شده‌اند، بسیار آشفته‌تر بوده و قیمت‌هایی نجومی برای آنها از سوی عرضه‌کنندگان اعلام می‌شود. فعالان بازار بر این باورند که محدودیت ایجاد شده برای ورود برخی خودروها و همچنین افزایش تعرفه واردات به‌علاوه جو روانی حاصل از این دو اتفاق، دلایل اصلی صعود قیمتی خودروهای خارجی کشور طی یکی، دو هفته اخیر است.

البته سیر صعودی قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی، از حدودا ۶ ماه پیش و پس از بسته شدن سایت ثبت‌سفارش آغاز شد و هرچند گمان می‌رفت با اعلام ضوابط جدید اوضاع آرام شود، با این حال این اتفاق رخ نداد. طبق تصمیم دولت، تعرفه واردات خودرو از حدود دو هفته پیش افزایش یافت و همچنین ورود خودروهای دارای قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع شد و کارشناسان، این دو عامل را دلایل اصلی صعود شدید قیمت‌ها می‌دانند.

به گزارش اقتصادنیوز ، اما سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم طی هفته جاری چه تغییراتی در قیمت‌ها رخ داده است. در این بین، از بازار خودروهای داخلی خبر می‌رسد که اگرچه تقاضای چندانی برای خرید وجود ندارد، با این حال برخی خودروها با توجه به عرضه با پلاک جدید، نوسانی جزئی را تجربه کرده‌اند.آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر تندر ۹۰ مدل E۲ پارس‌خودرو با قیمتی برابر با ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از افزایش قیمت این محصول طی هفته جاری دارد. این محصول البته هنوز با پلاک ۹۷ عرضه نشده و هفته آینده این اتفاق رخ خواهد داد.

همچنین پارس تندر نیز که مدل ۹۷ آن هفته آینده عرضه خواهد شد، در حال حاضر ۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.در بین پلاک ۹۷‌ها اما تیبا تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده و در حال حاضر ۲۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در مدل معمولی به فروش می‌رسد. تیبا ۲ یا همان تیبای ‌هاچ‌بک نیز قیمتی برابر با ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش ۱۰۰ هزار تومانی آن حکایت دارد. در خانواده پراید نیز مدل ۱۳۱ با همان قیمت ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خود خرید و فروش می‌شود و ساینا هم ۲۸میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

فعالان بازار اما در مورد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ عنوان می‌کنند که این محصول در مدل ۹۷ خود قیمتی برابر با ۳۹ میلیون تومان دارد و این یعنی ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت. از سوی دیگر اما پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمتی معادل ۳۴میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پژو ۲۰۷ صندوقدار اتومات هم ۵۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این قیمت نشان می‌دهد مدل ۹۷ پژو ۲۰۷ صعودی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را در مقایسه با پلاک ۹۶ آن تجربه کرده داست.

در بین دیگر خودروهای داخلی اما پژو ۴۰۵ بدون تغییر قیمتی خاص، ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و پارس هم ۳۷میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت اما در مورد رانا از قیمت ۳۴ میلیونی آن صحبت به میان آورده و همچنین تاکید می‌کنند که سمند EF۷ نیز کماکان ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.اما از بازار ساندرو هم خبر می‌رسد که این محصول در مدل استپ‌وی و با پلاک ۹۶، با قیمتی معادل ۶۱ میلیون تومان به فروش می‌رود. همچنین برلیانس H۳۳۰ هم در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۷ میلیون تومان دارد.
اوج گرانی در بازار وارداتی‌ها

اما در بازار خودروهای وارداتی همچنان آشفتگی و گرانی موج می‌زند و قیمت‌هایی نجومی برای برخی خودروها اعلام می‌شود. بنابر گفته فعالان بازار، در حال حاضر برای خرید هیوندایی سوناتای هیبرید مدل ۲۰۱۸، باید ۲۴۵ میلیون تومان هزینه کرد و توسان جدید نیز ۲۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این دو خودرو در مقایسه با مدل‌های ۲۰۱۷ خود بیش از ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

همچنین هیوندای النترا نیز که از افزایش قیمت در امان نبوده، در حال حاضر ۱۸۳ میلیون تومان به فروش می‌رود و این در شرایطی است که مدل ۲۰۱۷ آن ۱۶۵ میلیون تومان قیمت داشت.از سوی دیگر اما برای خرید کیا سراتو نیز باید ۱۸۰ میلیون تومان هزینه کرد و اپتیما هم حالا خودرویی ۲۳۰ میلیون تومانی محسوب می‌شود. فعالان بازار اما از افزایش قیمت ۵میلیون تومانی تویوتا کمری نیز صحبت به میان آورده و تاکید می‌کنند این محصول قیمتی برابر با ۲۶۰ میلیون تومان دارد.

همچنین تویوتا RAV۴ هم که جهش قیمتی ۲۵ میلیون تومانی را تجربه کرده، با ۳۳۵ میلیون تومان قابل خرید است.به گفته فعالان بازار اما لکسوس مدل NX که ظاهرا دیگر امکان ورود به کشور ندارد، در حال حاضر با قیمتی حدود ۶۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این قیمت نجومی در شرایطی است که بی‌ام‌و اتاق ۷ نیز مرزهای قیمتی بازار خودروهای وارداتی را جابه‌جا کرده و هم‌اکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید