صادرات قطعات خودرو افزایش یافت

    کد خبر :204177

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: ارزش صادرات قطعات خودرو تولیدی با ظرفیت صادراتی به بالاتر از دو برابر ارزش صادرات خودرو داخلی رسید که نشان از موفقیت قطعه‌سازان در زمینه صادرات این محصول است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: ارزش صادرات قطعات خودرو تولیدی با ظرفیت صادراتی به بالاتر از دو برابر ارزش صادرات خودرو داخلی رسید که نشان از موفقیت قطعه‌سازان در زمینه صادرات این محصول است.

به گزارش ایسنا، مجتبی خسروتاج در گرامیداشت بیست‌ویکمین سالروز ملی صادرات کرمانشاه گفت: تولیدکننده واقعی از نگاه سازمان کسی است که حضور جدی در صحنه بازار جهانی دارد و در این صورت به دلیل پیچیده بودن و پویایی فضای کسب و کار بین‌المللی چالش‌ها نسبت به بازار داخلی برای صادرکنندگان بیشتر خواهد بود.

وی در همین زمینه ادامه داد: کیفیت مرغوب با حضور در بازارهای بین‌المللی که رقابت شدید است حاصل میشود، بازار جهانی دارای پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به بازار داخل است و شرکت‌های صادرکننده باید با سازوکارهای مختلف، درک انتظارات بازار جهانی از محصولات و همچنین تنوع محصولات قدم به صحنه رقابت در بازار جهانی بگذارند.

خسروتاج با اشاره به چالش‌های پیش روی صادرکنندگان در بازارهای جهانی افزود: تولیدکنندگانی که افق دید صادراتی دارند به سبب حضور مستمر در بازارهای جهانی با تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا آشنا شده و بر بهره‌وری بنگاه خود با توجه به کیفیت، مهارت‌ها و ظرفیت‌های تولیدی می‌افزایند تا بتوانند در آینده گام‌های بزرگ‌تر و مهم‌تری بردارند.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح روند رو به رشد صادرات غیر نفتی گفت: عملکرد صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در ۹ ماهه سال جاری به رقم ۴.۶ میلیارد دلار (چهارهزار و ششصد میلیون دلار) که نسبت به دوره مشابه در سال قبل کمتر از ۴ درصد رشد دارد و در میان اقلام کشاورزی سهم صادرات میوه و تره بار با رقمی نزدیک به ۷۵۶ میلیون دلار و رشد ۲۱ درصدی و صادرات محصولات لبنی با ۵۴۰ میلیون دلار رشد ۳۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد، همچنین در بخش شیرینی و شکلات با ۵۰۰ میلیون دلار صادرات در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد رشد ۲۳ درصدی بوده‌ایم. صنایع تبدیلی با ۷۳۰ میلیون دلار صادرات، نسبت به ۹ ماهه سال گذشته رشد ۱۰.۵ درصدی را تجربه کرده است.

خسروتاج در ادامه اظهار کرد: در بخش محصولات لوازم خانگی با رقمی نزدیک به ۱۸۳ میلیون دلار و محصولات فلزی نیز حدود ۶۱۰ میلیون دلار صادرات معادل دوره مشابه سال گذشنه صورت گرفته و همچنین صادرات شیرآلات بهداشتی نیز رشد ۱۲ درصدی داشته است.

وی با اشاره به پیشرفت چشم‌گیر صادرات قطعات خودرو افزود: ارزش صادرات قطعات خودرو تولیدی با ظرفیت صادراتی به بالاتر از دو برابر ارزش صادرات خودرو داخلی رسید که نشان از موفقیت قطعه‌سازان در زمینه صادرات این محصول است.

خسروتاج عملکرد صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات را موفق توصیف کرد و گفت: در ۹ ماهه سال جاری با ۳۵۰ میلیون دلار صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل به رشد ۶۶ درصدی دست یافته‌ایم. همچنین فقط تجهیزات نیروگاهی با ۲۰۰ میلیون دلار صادرات و تجهیزات و محصولات برق و الکترونیک مانند تجهیزات مخابراتی، پزشکی و الکتروموتور با ۲۱۷ میلیون دلار ۱۶ درصد رشد داشته است.

معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، در ادامه افزود: صادرات ۳۰۹ میلیون دلاری فرش دستباف نسبت به ۹ ماهه سال گذشته ۲۷ درصد رشد و فرش ماشینی نیز با ۲۷۰ میلیون دلار صادرات نشاندهنده رشد ۷ درصدی است. همچنین محصولات معدنی و محصولات معدنی فرآوری شده اعم از فلزی و غیر فلزی بیشتر از بر ۵ میلیارد دلار صادر شده که نسبت به ۹ ماهه سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

وی رشد صادرات صنایع دستی را ۱۹ درصد، پوست و چرم را ۲۹ درصد و پوشاک را ۲۸.۵ درصد اعلام کرد.

خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی صادرکنندگان در جلسات میزهای کالایی و کشوری، اظهار کرد: بررسی عمیق مشکلات صادرکنندگان بیانگر آن است که صادرات کشور برای اتخاذ تصمیمات درست، حقیقتا نیازمند فرماندهی واحد است تا سایر دستگاه‌های مرتبط در امر صادرات زیر چتر این فرماندهی و مدیریت واحد در راستای توسعه صادرات غیر نفتی فعالیت کنند.

وی توسعه‌ای شدن سازمان توسعه تجارت ایران را امری ضروری خواند و گفت: سازمان توسعه تجارت ایران با استفاده از ظرفیت توسعه ای خود علاوه بر حضور قوی تر در بازارهای بین‌المللی به همراه صادرکنندگان، نیز میتواند با ورود به مناطق نیازمند و محروم فعالیت‌های صادراتی را در قالب انواع مشارکت‌ها به انجام برساند.

ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران هم‌سو شدن با تغییرات و تحولات بازار جهانی در عرصه تولید و مصرف را الزامی دانست و افزود: شاهد رقابت شدیدی در بازارهای بین‌المللی هستیم و باید با ظرفیت‌سازی و در بعضی مواقع با تغییر بازار محدودیت‌های واحدهای تولیدی را مرتفع سازیم به گونه‌ای که با آغاز تعمیرات یک واحد تولیدی شاهد کاهش صادرات در آن محصول نباشیم.

خسروتاج ضمن تایید نظر فعالان صادراتی در خصوص اختصاص یارانه به صادرات و پشتیبانی از صادرات، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ به این موضوع مهم توجه لازم مبذول دارند.

خسروتاج در ادامه سفر خود به کرمانشاه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان و نشست هم‌اندیشی با فعالان صادراتی در اتاق بازرگانی کرمانشاه حضور خواهد یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید