ابهامی جدید در بازار خودروهای وارداتی؛ ثبت سفارش در زمان بسته بودن سایت!

    کد خبر :204125

بازار خودروهای وارداتی در سال جاری، یکی از پرنوسان ترین بازارهای کشور بوده است. در سال 96 در این بازار، رانت اطلاعاتی، باز و بسته شدن سایت ثبت سفارش، افزایش نجومی قیمت های خودروهای وارداتی و افزایش تعرفه های خودروهای وارداتی دیده شد. آخرین ابهام در این بازار به بخشنامه جدید گمرک برمی گردد که ممنوعیت تازه ای برای این بازار رقم زده است.

به گزارش تابناک، داستان اصلی بازار خودروی وارداتی به اوایل تیرماه امسال بازمی گردد. زمانی که سایت ثبت سفارش به منظور ساماندهی واردات خودرو بسته شد، بازار خودروهای وارداتی تلاطم خود را آغاز نمود. قیمت خودروهای خارجی نجومی افزایش یافتند و تدبیر مسئولین جهت ساماندهی، به بی نظمی این بازار ختم شد. زمان که به جلوتر رفت مشخص شد که واردات خودرو چه به لحاظ ارزشی و چه به لحاظ تعداد افزایش یافته است. فشار رسانه ها به مسئولین جهت باز نمودن سایت ثبت سفارش آغاز شد و نهایتاً دولت تصمیم گرفت با افزایش تعرفه واردات خودرو، این سایت را در روزهای ابتدایی دی ماه باز کند.

به تازگی و در چند روز گذشته، داستان ابهام آمیز جدیدی برای خودروهای وارداتی آغاز شده است. ماجرا از این قرار است که گمرک بخشنامه جدیدی را در 26 دی ماه 96 صادر نموده است که در آن اعلام شده امکان ترخیص خودروهای سواری از محل ثبت سفارش های صادره و تمدید شده از 28 تیر ماه تا 9 دی ماه وجود ندارد!

در این بخشنامه که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید خطاب به ناظران و مدیران گمرکات اجرایی سراسر کشور آمده است:

پیرو بخشنامه 1124527/266/96 مورخه 13 دی ماه 1396 موضوع اصلاحات آیین نامه اجرایی ضوابط فنی واردات خودرو مصوبه شماره 125573/ت 54803 مورخ نهم دی ماه 1396 بدین وسیله بند 3 بخشنامه فوق الاشاره به شرح زیر اصلاح می گردد:

پیرو بخشنامه 965175/96/230 مورخ 8 آذر ماه 1396 امکان ترخیص خودروهای سواری از محل ثبت سفارش های صادره و تمدید شده از تاریخ 28 تیر ماه 96 لغایت 9 دی ماه 96 کماکان وجود نداشته و در صورت اظهار، ضمن خودداری از ترخیص، مراتب را به این مرکز اعلام نمایند.

نکته این ماجرا در این است که سایت ثبت سفارش در اوایل تیر ماه تا اوایل دی ماه سال جاری بسته بود و در این شش ماه دیگر امکان ثبت سفارش واردات خودرو نبوده، ولی این نامه اعلام کرده که امکان ترخیص خودروهای سواری از محل ثبت سفارش های صادره و تمدید شده از 28 تیر ماه تا 9 دی ماه وجود ندارد؛ این یعنی اینکه عده ای در زمان بسته بودن سایت هم احتمالاً توانسته اند ثبت سفارش را انجام دهند. سؤال مطرح که مسئولین باید پیرامون آن شفاف سازی نمایند، این است که این افراد دقیقاً چگونه توانسته اند در زمان ممنوعیت ثبت سفارش، این کار را انجام دهند؟ باید منتظر پاسخ مسئولین ذی ربط ماند و دید که آیا عده ای در زمان ممنوعیت ثبت سفارش خودرو از رانتی برخوردار بوده اند یا خیر؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید