جدیدترین اخبار
۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۲ اجتماعی کد خبر :203971

پول عوارض خرج چه می‌شود؟

عوارض راه در درجه اول به منظور تامین هزینه‌های نگهداری راه از شهروندان دریافت می‌شود. در نگهداری یک راه نیز باید به مواردی مانند آسفالت، روشنایی، تابلو، گاردریل و جان‌پناه توجه شود.

در موضوع آزادراه قزوین ـ زنجان هم چون نظر دادستان قزوین به عنوان مدعی‌العموم در این زمینه‌ها تامین نشده بود، ایشان دستور دادند اخذ عوارض در این راه ممنوع شود.

تصمیم دادستان محترم ناشی از بی‌اعتنایی‌های پی در پی برخی مسئولان مربوط در منطقه بود. البته این مساله فقط به مسئولان این منطقه محدود نمی‌شود و اساسا در ایران نسبت به موضوع راهداری غفلت شده است.

علت اصلی این اتفاق نیز بودجه پایینی است که برای نگهداری راه در کشور ما اختصاص می‌یابد. به عبارت دیگر در حالی که در کشورهای گوناگون برحسب میزان توسعه‌یافتگی، سالانه بین ۲ تا ۶ درصد ارزش یک راه را برای نگهداری آن هزینه می‌کنند، در ایران برای این موضوع کمتر از یک درصد تخصیص می‌یابد و حدود نیم درصد محقق می‌شود. این نشان می‌دهد در کشور ما ایمنی راه‌‎ها به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بنابراین برای حل ریشه‌ای مشکلات جاده‌ها، لازم است وزارت راه و شهرسازی با نگاهی جدید به مساله راهداری بپردازد و دولت نیز باید برای این موضوع بودجه بسیار بیشتری در نظر بگیرد؛ ضمن این که لازم است دولت شرکت‌های مختلفی را که مسئول ساخت و نگهداری از راه‌های کشور هستند و برای این منظور از رانندگان عوارض دریافت می‌کنند، نسبت به شفاف‌سازی بیشتر در مسائل مالی ملزم کند.

چراکه منابع مالی همین نیم درصدی که در زمینه نگهداری راه‌ها تحقق می‌یابد نیز از بودجه خود سازمان راهداری تامین می‌شود و معلوم نیست عوارضی که عمدتا آزادراه‌های بخش خصوصی از مردم دریافت می‌کنند، در چه زمینه‌هایی هزینه می‌شود.

به گزارش الف:این در حالی است که در کشورهای پیشرفته که به لحاظ آمار تلفات در حوادث رانندگی از شرایط بسیار مساعدتری نسبت به ایران برخوردارند، با این که آزادراه‌ها عمدتا در اختیار شرکت‌های خصوصی است، اما دولت‌هایشان با اعمال قوانین سفت و سخت و نظارت دقیق بر عملکرد آنها، این شرکت‌ها را ملزم می‌کنند که راه‌ها را به نحو شایسته‌ای نگهداری کنند تا سطح ایمنی جاده‌ها در این‌گونه کشورها همواره مطلوب باشد و خطری در این زمینه شهروندانشان را تهدید نکند.

وبگردی

روی خط خبر

  • واشینگتن‌پست: اعتراضات فرصتی برای روحانی است
  • ماجراهای احمدی‌نژاد و «جادو جنبل»؛ از عباس غفاری تا عبدالقادر هندی
  • رئیس جمهور باید به انجام وظایف خود ملتزم باشد
  • جلیلی: مدعیان مبارزه با خشونت در برابر رفتارهای داعشی سکوت کردند
  • فعال کردن ۳۲ هزار میلیارد تومان پروژه جدید و نیمه تمام
  • ترمیم کابینه اردن شامل ۹ وزیر می شود
  • شکایت نیکوزیا از آنکارا به شورای امنیت سازمان ملل
  • تاکید وزارت جهاد بر عدم افزایش قیمت کود/کشاورزان نگران نباشند
  • درخواست اشد مجازات برای عاملان به شهادت رساندن ماموران ناجا در حادثه خیابان پاسداران
  • رهبر حزب مخالف رژیم صهیونیستی: نتانیاهو باید استعفاء دهد
  • ضرغامی: به لیلا حاتمی خرده نگیرید!
  • یک مسوول: شناسایی ذخایر معدنی در عمق، همسو با سند۱۴۰۴ است
  • صرفه‌جویی ۱۴۰۰ میلیارد ریالی برای جلوگیری از هدررفت گاز
  • هشدار پلیس تهران به زنان راننده
  • دیدار گروه “هوروش بند” با مخاطبان خود
  • چرا دیگر در سینمای ایران فیلم اکشن ساخته نمی شود؟
  • واکنش شدید “پروانه معصومی” به صحبت‌های جنجالی “لیلا حاتمی”
  • میرطاهر مظلومی به جمع بازیگران «سوغات جنگل» پیوست
  • باز هم ابهام در بازگشت “جناب خان”
  • عبدالله ناصری: سیدمحمد صدر و موسوی خوئینی‌ها ماموران اصلاحات برای گفتگو با رهبری هستند
  • انتقاد صریح یک اصولگرا از احمدی‌نژاد: رئیس جمهور سابق باید از سوی متخصصین مغز و اعصاب معاینه شود
  • اثر کاهش نرخ دلار و رشد سود بانکی بر بازار مسکن
  • نحوه شرکت در بزرگترین مسابقه تلویزیونی با اجرای آقای بازیگر
  • رسوایی جنسی برای کارکنان صلیب سرخ
  • تنها ٦/٧ درصد مردم آمریکا ایران را دشمن می‌دانند
  • دلار امروز چند؟
  • نبرد نیروهای مردمی سوریه دوشادوش کردها در عفرین
  • برگزاری انتخابات سراسری در کامبوج بدون اپوزیسیون
  • داعش چگونه کسب درآمد می‌کرد؟
  • فرش قرمز چینی‌ها زیر پای بانک‌های خارجی