جدیدترین اخبار
۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۲ اجتماعی کد خبر :203971

پول عوارض خرج چه می‌شود؟

عوارض راه در درجه اول به منظور تامین هزینه‌های نگهداری راه از شهروندان دریافت می‌شود. در نگهداری یک راه نیز باید به مواردی مانند آسفالت، روشنایی، تابلو، گاردریل و جان‌پناه توجه شود.

در موضوع آزادراه قزوین ـ زنجان هم چون نظر دادستان قزوین به عنوان مدعی‌العموم در این زمینه‌ها تامین نشده بود، ایشان دستور دادند اخذ عوارض در این راه ممنوع شود.

تصمیم دادستان محترم ناشی از بی‌اعتنایی‌های پی در پی برخی مسئولان مربوط در منطقه بود. البته این مساله فقط به مسئولان این منطقه محدود نمی‌شود و اساسا در ایران نسبت به موضوع راهداری غفلت شده است.

علت اصلی این اتفاق نیز بودجه پایینی است که برای نگهداری راه در کشور ما اختصاص می‌یابد. به عبارت دیگر در حالی که در کشورهای گوناگون برحسب میزان توسعه‌یافتگی، سالانه بین ۲ تا ۶ درصد ارزش یک راه را برای نگهداری آن هزینه می‌کنند، در ایران برای این موضوع کمتر از یک درصد تخصیص می‌یابد و حدود نیم درصد محقق می‌شود. این نشان می‌دهد در کشور ما ایمنی راه‌‎ها به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بنابراین برای حل ریشه‌ای مشکلات جاده‌ها، لازم است وزارت راه و شهرسازی با نگاهی جدید به مساله راهداری بپردازد و دولت نیز باید برای این موضوع بودجه بسیار بیشتری در نظر بگیرد؛ ضمن این که لازم است دولت شرکت‌های مختلفی را که مسئول ساخت و نگهداری از راه‌های کشور هستند و برای این منظور از رانندگان عوارض دریافت می‌کنند، نسبت به شفاف‌سازی بیشتر در مسائل مالی ملزم کند.

چراکه منابع مالی همین نیم درصدی که در زمینه نگهداری راه‌ها تحقق می‌یابد نیز از بودجه خود سازمان راهداری تامین می‌شود و معلوم نیست عوارضی که عمدتا آزادراه‌های بخش خصوصی از مردم دریافت می‌کنند، در چه زمینه‌هایی هزینه می‌شود.

به گزارش الف:این در حالی است که در کشورهای پیشرفته که به لحاظ آمار تلفات در حوادث رانندگی از شرایط بسیار مساعدتری نسبت به ایران برخوردارند، با این که آزادراه‌ها عمدتا در اختیار شرکت‌های خصوصی است، اما دولت‌هایشان با اعمال قوانین سفت و سخت و نظارت دقیق بر عملکرد آنها، این شرکت‌ها را ملزم می‌کنند که راه‌ها را به نحو شایسته‌ای نگهداری کنند تا سطح ایمنی جاده‌ها در این‌گونه کشورها همواره مطلوب باشد و خطری در این زمینه شهروندانشان را تهدید نکند.

Ad

روی خط خبر

  • چاووش‌اوغلو: به آمریکا گفتیم اعمال تحریم علیه ترکیه جواب نمی‌دهد
  • بولتون با همتای روس خود دیدار می‌کند
  • واشنگتن: آمریکا باب گفتگو با روسیه را باز نگه داشته است!
  • آخرین جزئیات کنسرت های پیش از محرم
  • ترامپ: آمریکا برای آزادی کشیش محبوس، به ترکیه پولی نمی دهد
  • بازنگری در پیش شرط سن بنا در ارائه تسهیلات مسکن
  • تولیدکنندگان کفش در انتظار ترخیص مواد اولیه از گمرک
  • ازدیاد تقاضای سوداگرایانه برای ارز
  • پوتین چگونه کشاورزی را تکیه‌گاه اقتصاد روسیه کرد؟
  • مانور دوباره بانکها با نرخ سود
  • سلحشوری: کارآمدی استیضاح را در مجلس از بین نبریم / نمایندگان استیضاح را وسیله امتیازگیری قرار ندهند
  • آغاز پرواز‌های ۵ فروند «ای تی آر» برجامی
  • روزنامه آمریکایی تهدید به بمب‌گذاری شد
  • بیانیه ۱۲ مدیر اطلاعاتی سابق آمریکا علیه ترامپ: لغو صلاحیت امنیتی جان برنان، نامعقول و بی سابقه بود
  • رهبر کره شمالی: آمریکا از طریق «تحریم‌های راهزنانه» و محاصره برای سرکوب مردم کره تلاش می‌کند
  • یک نماینده: اجرای کنسرت خیابانی به صلاح نیست
  • درگیری و تیراندازی در منطقه مرزی بانه / ۴ مرزبان زخمی شدند
  • کشورهای آسیایی پیشنهاد نفتی ایران را بپذیرند
  • پاکستان مصمم به اجرای پروژه های بین المللی انرژی است
  • آرتا فرانکلین درگذشت
  • ادامه اجرای دو طرح ملی “گفتگوی خانواده ” و “تاب‌آوری اجتماعی”
  • نرخ دلار باید کمتر از نرخ فعلی باشد
  • ترافیک نیمه سنگین در چالوس
  • لوازم گذر از شرایط بحرانی
  • ۵ راهکار برای افزایش درآمدهای ارزی
  • واعظی: ممکن است روحانی چند روز زودتر از زمان مشخص شده، در مجلس حضور پیدا کند
  • برگزاری مسابقه تنبلی در “مونته نگرو”
  • بازگشایی مرز خسروی منوط به توافق با عراق/ برخورد با احتکار کالا
  • مقامات ایتالیا در جست‌وجوی مقصر حادثه مرگبار سقوط پل
  • روسیه از فهرست ۳۰ کشور اول خریدار اوراق آمریکا خارج شد