جدیدترین اخبار
۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۲ اجتماعی کد خبر :203971

پول عوارض خرج چه می‌شود؟

عوارض راه در درجه اول به منظور تامین هزینه‌های نگهداری راه از شهروندان دریافت می‌شود. در نگهداری یک راه نیز باید به مواردی مانند آسفالت، روشنایی، تابلو، گاردریل و جان‌پناه توجه شود.

در موضوع آزادراه قزوین ـ زنجان هم چون نظر دادستان قزوین به عنوان مدعی‌العموم در این زمینه‌ها تامین نشده بود، ایشان دستور دادند اخذ عوارض در این راه ممنوع شود.

تصمیم دادستان محترم ناشی از بی‌اعتنایی‌های پی در پی برخی مسئولان مربوط در منطقه بود. البته این مساله فقط به مسئولان این منطقه محدود نمی‌شود و اساسا در ایران نسبت به موضوع راهداری غفلت شده است.

علت اصلی این اتفاق نیز بودجه پایینی است که برای نگهداری راه در کشور ما اختصاص می‌یابد. به عبارت دیگر در حالی که در کشورهای گوناگون برحسب میزان توسعه‌یافتگی، سالانه بین ۲ تا ۶ درصد ارزش یک راه را برای نگهداری آن هزینه می‌کنند، در ایران برای این موضوع کمتر از یک درصد تخصیص می‌یابد و حدود نیم درصد محقق می‌شود. این نشان می‌دهد در کشور ما ایمنی راه‌‎ها به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بنابراین برای حل ریشه‌ای مشکلات جاده‌ها، لازم است وزارت راه و شهرسازی با نگاهی جدید به مساله راهداری بپردازد و دولت نیز باید برای این موضوع بودجه بسیار بیشتری در نظر بگیرد؛ ضمن این که لازم است دولت شرکت‌های مختلفی را که مسئول ساخت و نگهداری از راه‌های کشور هستند و برای این منظور از رانندگان عوارض دریافت می‌کنند، نسبت به شفاف‌سازی بیشتر در مسائل مالی ملزم کند.

چراکه منابع مالی همین نیم درصدی که در زمینه نگهداری راه‌ها تحقق می‌یابد نیز از بودجه خود سازمان راهداری تامین می‌شود و معلوم نیست عوارضی که عمدتا آزادراه‌های بخش خصوصی از مردم دریافت می‌کنند، در چه زمینه‌هایی هزینه می‌شود.

به گزارش الف:این در حالی است که در کشورهای پیشرفته که به لحاظ آمار تلفات در حوادث رانندگی از شرایط بسیار مساعدتری نسبت به ایران برخوردارند، با این که آزادراه‌ها عمدتا در اختیار شرکت‌های خصوصی است، اما دولت‌هایشان با اعمال قوانین سفت و سخت و نظارت دقیق بر عملکرد آنها، این شرکت‌ها را ملزم می‌کنند که راه‌ها را به نحو شایسته‌ای نگهداری کنند تا سطح ایمنی جاده‌ها در این‌گونه کشورها همواره مطلوب باشد و خطری در این زمینه شهروندانشان را تهدید نکند.

وبگردی

روی خط خبر

  • دلار دولتی ۴۲۱۱ تومان شد
  • افزایش ۲۰درصدی حداقل حقوق کارمندان دولت نهایی شد
  • چهره‎های آکادمیک جهان خواستار تعهد اروپا به حفظ برجام شدند
  • رایزنی های برجامی «مرکل» در چین
  • کشف شکنجه گاه مخوف تروریست ها در حجرالاسود توسط ارتش سوریه
  • نصیریان: سینمای ایران به ملک‌مطیعی مدیون است
  • روسیه: آمریکا دیگر هیچ حقی درباره برجام ندارد
  • فرزاد فرزین بعد از بازی ایران- مراکش، می‌خواند
  • جنگنده های تایوان بمب افکن های چین را تعقیب کردند
  • ایران نمی تواند مانع دوستی اروپا- آمریکا شود
  • قرار بازداشت «حمید صفت» لغو شد
  • اگر پیونگ یانگ را به گوشه رینگ نیندازید، ‌نتیجه لازم زودتر از حد تصور به دست می‌آید
  • واگذاری ۵۰۰۰ تاکسی به فرزندان ایثارگران/ رونمایی از سامانه پایش ناوگان دانش آموزی طی روزهای آتی
  • افت اس‌اندپی و داو جونز در معاملات وال‌استریت
  • تنها ۲۰ درصد زباله‌های مازندران ارزش سوزاندن دارند
  • کاهش ۳۰ درصدی عبور غیرمجاز از «خط‌ ویژه»
  • توقف طرح «جریمه ریالی سربازی» در سال۹۸/ صدور معافیت برای بیش از ۳۰۰هزارنفر
  • شاخص بورس در کانال ۹۵ هزار واحد تثبیت شد
  • جنگ گازی روسیه و آمریکا/تلاش تزارها برای فرار از تحریم
  • حزب اعتماد ملی: حمله به مطهری کذب است
  • کاهش نرخ مصرف “گل” بین دانشجویان
  • چهارشنبه؛ انتخابات رییس و هیات رییسه مجلس
  • کریمی‎قدوسی، عضو جبهه پایداری: ۳۰۰ مدیر دوتابعیتی داریم
  • موافقت «مقتدی صدر» با تمدید دوره نخست‌وزیری «العبادی» در ازای ۹ شرط
  • پناهیان فرمان به وعظ سیاسی داد!
  • پوتین: از نفت ۶۰ دلاری هم رضایت کامل داریم
  • ۱۵۰۰ آمبولانس و موتورآمبولانس به ناوگان امدادی کشور اضافه می‌شود
  • علت مهاجرت بیماران «اس ام ای» به خارج از کشور
  • استان‌های رکورددار در جرایم جعل و کلاهبرداری
  • پارک ملی «بوجاق» گیلان با ساحلی دست نخورده