جدیدترین اخبار
۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۲ اجتماعی کد خبر :203971

پول عوارض خرج چه می‌شود؟

عوارض راه در درجه اول به منظور تامین هزینه‌های نگهداری راه از شهروندان دریافت می‌شود. در نگهداری یک راه نیز باید به مواردی مانند آسفالت، روشنایی، تابلو، گاردریل و جان‌پناه توجه شود.

در موضوع آزادراه قزوین ـ زنجان هم چون نظر دادستان قزوین به عنوان مدعی‌العموم در این زمینه‌ها تامین نشده بود، ایشان دستور دادند اخذ عوارض در این راه ممنوع شود.

تصمیم دادستان محترم ناشی از بی‌اعتنایی‌های پی در پی برخی مسئولان مربوط در منطقه بود. البته این مساله فقط به مسئولان این منطقه محدود نمی‌شود و اساسا در ایران نسبت به موضوع راهداری غفلت شده است.

علت اصلی این اتفاق نیز بودجه پایینی است که برای نگهداری راه در کشور ما اختصاص می‌یابد. به عبارت دیگر در حالی که در کشورهای گوناگون برحسب میزان توسعه‌یافتگی، سالانه بین ۲ تا ۶ درصد ارزش یک راه را برای نگهداری آن هزینه می‌کنند، در ایران برای این موضوع کمتر از یک درصد تخصیص می‌یابد و حدود نیم درصد محقق می‌شود. این نشان می‌دهد در کشور ما ایمنی راه‌‎ها به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بنابراین برای حل ریشه‌ای مشکلات جاده‌ها، لازم است وزارت راه و شهرسازی با نگاهی جدید به مساله راهداری بپردازد و دولت نیز باید برای این موضوع بودجه بسیار بیشتری در نظر بگیرد؛ ضمن این که لازم است دولت شرکت‌های مختلفی را که مسئول ساخت و نگهداری از راه‌های کشور هستند و برای این منظور از رانندگان عوارض دریافت می‌کنند، نسبت به شفاف‌سازی بیشتر در مسائل مالی ملزم کند.

چراکه منابع مالی همین نیم درصدی که در زمینه نگهداری راه‌ها تحقق می‌یابد نیز از بودجه خود سازمان راهداری تامین می‌شود و معلوم نیست عوارضی که عمدتا آزادراه‌های بخش خصوصی از مردم دریافت می‌کنند، در چه زمینه‌هایی هزینه می‌شود.

به گزارش الف:این در حالی است که در کشورهای پیشرفته که به لحاظ آمار تلفات در حوادث رانندگی از شرایط بسیار مساعدتری نسبت به ایران برخوردارند، با این که آزادراه‌ها عمدتا در اختیار شرکت‌های خصوصی است، اما دولت‌هایشان با اعمال قوانین سفت و سخت و نظارت دقیق بر عملکرد آنها، این شرکت‌ها را ملزم می‌کنند که راه‌ها را به نحو شایسته‌ای نگهداری کنند تا سطح ایمنی جاده‌ها در این‌گونه کشورها همواره مطلوب باشد و خطری در این زمینه شهروندانشان را تهدید نکند.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • لوفیگارو: فرآیند انتخاب جانشین ولیعهد عربستان آغاز شد
  • ترامپ تهدید به اعزام نیروی نظامی به مرز مکزیک کرد
  • پوتین: ما توانستیم ۹۵ درصد از خاک سوریه را آزاد کنیم
  • پمپئو ۷۲ ساعت به بن سلمان درباره خاشقجی فرصت داده است
  • جهانگیری: گرفتار فرسایش سرمایه اجتماعی شده‌ایم/ پاسخ روحانی به یکی از مقامات منطقه درباره تحریم‌ها
  • غروب امشب ماه و مریخ همسایه می‌شوند!
  • کیومرث پوراحمد «تیغ و ترمه» را کلید زد
  • ابهام محیط بانان در به‌کارگیری از سلاح برطرف شود
  • نمایشگاه های جدید هنرهای تجسمی در گالری های شهر
  • تامین اجتماعی هیچگونه محدودیتی برای بیمه اتباع ندارد
  • آموزش و پرورش برای انقلاب اسلامی کادرسازی کند
  • بهمن فرمان‌آرا: من از وودی آلن خوش قیافه‌ترم!
  • دود آتش هورالعظیم دوباره به خوزستان آمد
  • نیازمند بازتعریف و تجدیدنظر در روش‌های مقابله با مواد مخدر هستیم
  • سفارت پاکستان در تهران: اسلام‌آباد قاطعانه برای بازگشت تمام مرزبانان ایرانی تلاش می‌کند
  • کشف محموله ۳۵۵ کیلوگرمی تریاک در غرب تهران
  • چین ۶ هزار میلیارد دلار بدهی پنهان دارد
  • ارائه خدمات امدادی به ۲۶۰۰ زائر اربعین در پایانه‌های مرزی
  • حذف تدریجی کنکور
  • یک‌ سوم از جمعیت بیکار کشور مخاطب کمیته امداد هستند
  • رضا امیر یاراحمدی درگذشت
  • موضوع انقلاب هنوز برای برخی حوزویان هم تبیین نشده
  • سازمان تامین اجتماعی در بی‌اثر کردن تحریم دشمنان نقش اساسی دارد
  • گلایه از انتقال آمبولانس‌ اورژانس اجتماعی در ۲ شهر استان گلستان
  • اهدای جایزه فیلم موزه هنر مدرن به اسکورسیزی
  • با عبور از ۱۳ آبان، نگرانی بخشی از جامعه درمورد تحریم‌ها رفع می‌شود؛ از آن پس منتظر روز دیگری نخواهیم بود
  • قاچاقچیان سوخت هر دقیقه ۱۳۸ تا ۲۷۷ میلیون تومان به جیب می‌زنند!
  • اسکای‌نیوز: احتمال نابودی جسد خاشقجی با اسید وجود دارد
  • احمد توکلی: این جملات از من نیست
  • وزیر دادگستری ترکیه: بزودی واقعیت پرونده “خاشقجی” آشکار می‌شود
  • Ad