جدیدترین اخبار
۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۲ اجتماعی کد خبر :203971

پول عوارض خرج چه می‌شود؟

عوارض راه در درجه اول به منظور تامین هزینه‌های نگهداری راه از شهروندان دریافت می‌شود. در نگهداری یک راه نیز باید به مواردی مانند آسفالت، روشنایی، تابلو، گاردریل و جان‌پناه توجه شود.

در موضوع آزادراه قزوین ـ زنجان هم چون نظر دادستان قزوین به عنوان مدعی‌العموم در این زمینه‌ها تامین نشده بود، ایشان دستور دادند اخذ عوارض در این راه ممنوع شود.

تصمیم دادستان محترم ناشی از بی‌اعتنایی‌های پی در پی برخی مسئولان مربوط در منطقه بود. البته این مساله فقط به مسئولان این منطقه محدود نمی‌شود و اساسا در ایران نسبت به موضوع راهداری غفلت شده است.

علت اصلی این اتفاق نیز بودجه پایینی است که برای نگهداری راه در کشور ما اختصاص می‌یابد. به عبارت دیگر در حالی که در کشورهای گوناگون برحسب میزان توسعه‌یافتگی، سالانه بین ۲ تا ۶ درصد ارزش یک راه را برای نگهداری آن هزینه می‌کنند، در ایران برای این موضوع کمتر از یک درصد تخصیص می‌یابد و حدود نیم درصد محقق می‌شود. این نشان می‌دهد در کشور ما ایمنی راه‌‎ها به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بنابراین برای حل ریشه‌ای مشکلات جاده‌ها، لازم است وزارت راه و شهرسازی با نگاهی جدید به مساله راهداری بپردازد و دولت نیز باید برای این موضوع بودجه بسیار بیشتری در نظر بگیرد؛ ضمن این که لازم است دولت شرکت‌های مختلفی را که مسئول ساخت و نگهداری از راه‌های کشور هستند و برای این منظور از رانندگان عوارض دریافت می‌کنند، نسبت به شفاف‌سازی بیشتر در مسائل مالی ملزم کند.

چراکه منابع مالی همین نیم درصدی که در زمینه نگهداری راه‌ها تحقق می‌یابد نیز از بودجه خود سازمان راهداری تامین می‌شود و معلوم نیست عوارضی که عمدتا آزادراه‌های بخش خصوصی از مردم دریافت می‌کنند، در چه زمینه‌هایی هزینه می‌شود.

به گزارش الف:این در حالی است که در کشورهای پیشرفته که به لحاظ آمار تلفات در حوادث رانندگی از شرایط بسیار مساعدتری نسبت به ایران برخوردارند، با این که آزادراه‌ها عمدتا در اختیار شرکت‌های خصوصی است، اما دولت‌هایشان با اعمال قوانین سفت و سخت و نظارت دقیق بر عملکرد آنها، این شرکت‌ها را ملزم می‌کنند که راه‌ها را به نحو شایسته‌ای نگهداری کنند تا سطح ایمنی جاده‌ها در این‌گونه کشورها همواره مطلوب باشد و خطری در این زمینه شهروندانشان را تهدید نکند.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • اعلام قیمت بلیت‌های جشنواره فیلم فجر
  • شورایی‌ها به غنی سازی اوقات فراغت شهروندان رأی ندادند
  • افشاگری نماینده مسلمان کنگره آمریکا درباره دروغگویی ترامپ
  • احتمال بایکوت کنفرانس ضد ایرانی ورشو از سوی اروپا
  • سایت راداربومی«بیرک» افتتاح شد
  • وزیر صمت به خودروسازان برای عمل به تعهدات فروش اولتیماتوم داد
  • منشا بوی نامطبوع تهران پیدا نشد
  • مستندساز نامزد جایزه اسکار درگذشت
  • آغاز واریز «بسته حمایتی» به حساب بیمه شدگان تامین اجتماعی/ رقم واریزی بنابر بُعد خانوارها
  • شرایط ثبت نام فرهنگیان برای کاندیداتوری‌ در شورای عالی آموزش و پرورش
  • انتقال ۱۱۰۰ میلیارد تومان از معوقات فرهنگیان به سال ۹۸
  • بمب با ۶میلیارد فروش، صدرنشین اکران سینما
  • تعطیلی یه روزه سینماها درسراسر کشور
  • آیا ایران و چین بر سر قرارداد ۳ میلیارد دلاری نفتی به توافق می‌رسند؟‌
  • حمله نانسی پلوسی به ترامپ؛ جان ما و سربازان آمریکا را به خطر انداختی
  • حضور رئیسی در جایگاه سران قوا در جلسه امروز مجمع تشخیص
  • حضور ظریف در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • کاهش ۱۵ درصدی آلودگی هوا با هوشمندسازی شهرها
  • چین برای توازن تجاری با آمریکا برنامه ۶ ساله پیشنهاد داد
  • “حمید حامی” کنسرت برگزار می‌کند
  • اعلام جزئیات نرخ رسمی ارز از سوی بانک مرکزی
  • جزئیات روند کاری«شرکت سهامی مدیریت بازار متشکل ارزی»
  • آغاز ساخت پلاسکوی جدید علیرغم عدم صدور پروانه ساختمانی
  • بازار میوه عید آرام خواهد بود/کیوی هزارتومان گران شد
  • تعطیلی یه روزه تالارهای نمایشی تئاتر شهر
  • وال‌استریت رشد کرد/ اولین رشد هفتگی دلار در ۲۰۱۹
  • یک فرودگاه قهرمان حفاظت از محیط زیست شد
  • بازیگر زن معروف جادوگر می‌شود
  • جهش ۳ درصدی قیمت نفت با انتشار جزئیات برنامه اوپک
  • نجات کوهنوردان حادثه دیده در آبیدر
  • Ad