برنامه وزارت نیرو برای برقی شدن خودروها

    کد خبر :203753

براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده از سوی وزارت نیرو باید تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد خودروها و موتورسیکلت‌ها به سمت برقی شدن بروند که البته برقی کردن موتورسیکلت‌ها در اولویت است.

در حال حاضر ۶۰ درصد آلودگی هوا مربوط به سیستم حمل‌ونقل می‌شود به همین دلیل نیز از ۲۶ طرح تحقیقاتی و توسعه فناوری مهم که در وزارت نیرو در حال پیگیری قرار گرفته یکی از آنها مربط به طرح خودروهای برقی است.

به گزارش ایسنا، به عبارت دیگر توزیع برق خودروهای برقی برعهده وزارت نیرو خواهد بود به همین دلیل باید زیرساخت‌های آن طوری فراهم شود که امکان شارژ خودروهای برقی در منازل مسکونی و دیگر اماکن تجاری و اداری وجود داشته باشد.

همچنین هم اکنون ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه برق کشور است که از این میان به طور مثال در زمستان حدود ۳۰ تا ۳۴ هزار مگاوات مورد استفاده قرار می‌گیرد این در حالی است که قدرت عملی نیروگاه‌های کشور بیش از ۵۴ هزار مگاوات تخمین زده شده است.

این امر نشان می‌دهد که بخش زیادی از تولید به‌ویژه در طول زمستان بلا استفاده می‌ماند و به راحتی می‌توان در صورت گسترش خودروهای برقی کشور، آن‌ها در زمان‌های غیرپیک شارژ کرد بدون اینکه فشاری به شبکه نیز وارد شود.

از سوی دیگر در حال حاضر کل خودروهای مصرفی کشور در داخل حدود یک میلیون خودرو است که اگر سالانه ۱۰ درصد خودروها برقی شود، با احتساب هزینه ۱۰ میلیون تومانی برای تولید هر خودرو، هزینه‌ای نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان خواهد داشت که این عدد در مقایسه اقتصاد کشور عدد ناچیزی است.

به‌طور کلی باید گفت که اگر برنامه این است که خودروهای برقی در کشور توسعه پیدا کند، می‌بایست پیش از آن الزامات قانونی محکمی برای آن در نظر گرفت چراکه در حال حاضر در زمینه توسعه خودروهای برقی در کشور قانون محکمی وجود ندارد، در برخی از کشورهای خارجی کارخانه‌ها ملزم شده‌اند تا حدود ۲۰ درصد از تولید سالانه خود را به تولید خودروهای برقی اختصاص دهند، این مسأله باعث می‌شود تا در چند سال آینده کلیه خودروهای جدید آن‌ها برقی شود.

هم‌اکنون در ایران ۱۷ میلیون دستگاه خودرو و ۱۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد که موتورسیکلت‌ها چهار برابر خودروهای معمولی آلودگی ایجاد می‌کنند. با توجه به شرایط فعلی، در آینده برق جایگزین بنزین در ایران خواهد شد، لذا وزارت نیرو در حال فراهم کردن شرایطی است تا در زمان‌های غیر پیک با نصب تجهیزات مورد نیاز، خودروهای برقی را در مکان‌های مورد نظر شارژ کند همچنین به دنبال ایجاد شرایط ارتباط مناسب تولید باطری و خودرو برقی در ایران است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید