بازگشت زودهنگام نامزد ناکام اصولگرایان؟

    کد خبر :203686

حسین کنعانی مقدم گمانه سرلیستی رئیسی در انتخابات مجلس را بسیار زودهنگام و به ضرر رئیسی دانست.
فرصت باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی آینده کم نیست اما گمانه زنی ها و تحلیل ها حول محور صف آرایی در این انتخابات ها از چند ماه قبل شروع شده است. گویی فضای سیاسی کشور انتخابات 96 را به انتخابات 98 و 1400 گره زده است. همین است که اکنون می شنویم کاندیدای بازدنده در انتخابات ریاست جمهوری گذشته سرلیست احتمالی اصولگرایان خواهد بود. این امر همان قدر که می تواند به معنای هدف گرفتن کرسی ریاست مجلس باشد می تواند سناریویی برای حذف رئیسی از انتخابات 1400 باشد. چنانچه برخی حضور رئیسی در انتخابات 96 را نیز پوست خربزه ای زیر پای او دانسته بودند. حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا اما تاکید دارد که این گمانه زنی های زود هنگام یک بحث انحرافی است. او احتمال سرلیست شدن رئیسی را جدی نگرفته و حتی طرح این گمانه را به ضرر او می داند.

وی در گفت و گو با «نامه نیوز» گمانه سرلیستی رئیسی را چندان جدی ندانست و گفت: « ورود زودهنگام به انتخابات های آتی آفتی برای جریان های سیاسی است و باید مانع از آن شویم. اکنون درگیر مسایل مهمی در کشور هستیم و ضروریست که همه جریان های سیاسی به کمک دولت بیایند تا مشکلات مردم حل شود. همچنین مسایل بین المللی موجود باید در اولویت جناح ها و گروه های سیاسی باشد لذا به هیچ وجه وقت آن نیست که با گمانه زنی های زودهنگام در مورد انتخابات های آتی مباحث سیاسی کشور را به انحراف بکشیم».

کنعانی مقدم افزود: « تحلیل هایی که اشخاص مطرح می کنند تا زمانی که پشتوانه و عقبه سیاسی نداشته باشد و به نمایندگی از یک گروه و تشکل سیاسی طرح نشود؛ گمانه زنی است و نتیجه ای غیر از تشویش اذهان سیاسیون ندارد. این گمانه زنی ها به واقعیت نزدیک نیست».
این فعال سیاسی اصولگرا گمانه زنی در مورد سرلیستی رئیسی را خیلی زودهنگام خواند و گفت: « این گمانه زنی زودهنگام به ضرر آقای رئیسی است».

وی در پاسخ به اینکه هزینه های شکست رئیسی در انتخابات مجلس چیست، گفت: « نمی توان از حالا تحلیلی در مورد انتخابات مجلس ارائه کرد اما آنچه مسلم است، کاندیداهایی که بتوانند مطالبات مردم را در اولویت شعارهای خود قرار داده و یا نمایندگانی که ثابت کرده باشند به خواست مردم اهمیت می دهند، شانس بیشتری برای پیروزی دارند. ضمن اینکه به نظر می رسد انتخابات آینده در دست یک جناح خاص نیست».

کنعانی مقدم تغییر زمین بازی از انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات مجلس را در نتیجه حاصله برای رئیسی بی تاثیر دانست و ادامه داد: «گفتمان آقای رئیسی اگر گفتمانی بود که می توانست آرای خاکستری را جذب کند، او را در دوره قبل پیروز میدان می کرد اما در انتخابات آینده شاهد یک گفتمان جدید خواهیم بود. مجلس اینده باید حق طلب بوده و بیش از مطالبات حزبی وجناحی به فکر پاسخگویی به مطالبات ملت باشد».

وی در پاسخ به اینکه آیا سرلیستی رئیسی سناریو ای برای حذف او از انتخابات 1400 است، گفت: « به نظر می رسد که هرگونه گمانه زنی برای انتخابات های مجلس و ریاست جمهوری آتی به ضرر نامزدهای مطرح خواهد بود».

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین در مورد اینکه ایا اصولگرایان در انتخابات مجلس آتی از ظرفیت جمنا برای ارائه فهرست گسترده استفاده خواهند کرد، گفت: « ممکن است در شهرهای بزرگ برای اجماع روی نامزدهای انتخاباتی و بستن لیست موثر باشد اما خاصیت مجلس این است که نامزدهای حوزه های انتخابیه کوچکتر فارغ از جناح بندی های سیاسی وارد مجلس می شوند و بیشتر تعلقات قومی، طایفه ای و … دارند . این نوع وابستگی ها در انتخابات مجلس بیش از گروه بندی های سیاسی موثر است. با این حال انتخابات مجلس می تواند آزمون خوبی برای جناح های سیاسی باشد تا میزان اثرگذاری و نفوذ رای خود را بسنجند. روشن است که اگر اکثریت مجلس آینده در دست یک جناح خاص باشد آن جناح در انتخابات ریاست جمهوری آتی نیز شانس بیشتری خواهد داشت».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید