جزئيات حمله به کارگر معترض «هفت‌ تپه»

    کد خبر :203622

شرکت کشت و صنعت «هفت‌تپه» چند ماهي هست که در صدر خبرهاي مخابره‌شده از خوزستان قرار دارد؛ شرکتي که در ١٤کيلومتري شهر شوش با وسعت بيش از ٢٠ هزار هکتار، در سال ١٣٣٨ آغاز به کار کرده و روزي قرار بوده قطب کشاورزي علمي ايران شود اما حالا اين شرکت که بيش از پنج‌هزار کارگر دارد، شاهد اعتصاب پياپي کارگران معترض است.

تجمعات اعتراضي اين کارگران معمولا هر روز از ساعت شروع کار آغاز مي‌شود و تا ظهر ادامه پيدا مي‌کند. مديران هفت‌تپه مي‌گويند مشکلات اين شرکت ميراث دوران مديريت دولتي آن است و آنها در جريان خصوصي‌سازي، شرکتي ورشکسته تحويل گرفته‌‌اند اما کارگران حرف‌هاي ديگري دارند. اعتراضات کارگران هفت‌تپه، از عقب‌افتادن حقوقشان تا قطع برخي مزايا و شايد مهم‌تر از همه انباشت وعده‌هاي عمل‌نشده، را دربر مي‌گيرد و نگراني آنها از دچارشدن کارخانه‌شان به سرنوشت چند کارخانه خصوصي‌شده ديگر در اين منطقه، به شدت اعتراضاتشان افزوده است.

از ديگر‌ سو اما مديران شرکت، کارگران را به «کم‌کاري» متهم مي‌کنند و معتقدند حل مشکلات شرکت نيازمند صبر و حوصله بيشتري است. اعتراض روزهاي اخير کارگران هفت‌تپه اما با انتشار وسيع فيلم سخنراني يکي از کارگران اين شرکت همراه شد؛ کارگري که بعد از اين سخنراني با قمه مورد سوءقصد افراد ناشناس قرار گرفت.

‌کارگران چه مي‌گويند

يکي از کارگران هفت‌تپه درباره دلايل اعتراضات اخيرشان مي‌گويد: «حقوق مهر را تازه همين چند روز قبل دادند. پرداخت همان را هم ١٥ روز طول دادند و هر روز به چند صد نفر حقوق دادند تا همين يکي، دو روز پيش پرداخت حقوق مهر تمام شد. قراردادهاي ما هيچ سروساماني ندارد. بعضي‌ها سه ماهه قرارداد دارند، بعضي‌ها بيشتر و بعضي‌ها کمتر. هيچ سمت و عنواني برايمان مشخص نشده است. کسي که سال‌هاست اينجا کار مي‌کند و استادکار شده همچنان به اسم کارگر ساده حقوق حداقلي مي‌گيرد».

مشکلات کارگران هفت‌تپه محدود به سه ماه حقوق‌نگرفتن يا مشخص‌نبودن عنوان شغلي و حداقل‌بگيري نيست. هفت‌تپه چندين پيمانکار تأمين نيروي انساني دارد که وضعيت کارگران طرف قرارداد برخي از آنها بدتر از بقيه است. يکي از کارگران در‌اين‌باره مي‌گويد: «ما هزار نفر هستيم که با آقاي الف قرارداد داريم. حق شيفت را کم کرده است، اضافه‌کاري‌هايمان را نمي‌دهد، مرخصي نداريم، هر وقت هم دلش خواست مي‌گويد نياييد سرکار، کار تمام شده است. اگر کار تمام شده، چرا با من قرارداد بستي؟ حالا که کار تمام شده نيايم سرکار؟ پس بقيه مدت قراردادم چه مي‌شود؟ نيايم سرکار که حقوقم را ندهي؟»

بخشي از معترضان هم به قطع «پاداش کشت» اشاره مي‌کنند؛ به گفته آنها براساس عرفي که ٥٠ سال در اين شرکت وجود داشته است، هر سال بعد از کشت به اندازه حقوق ثابت دريافت مي‌کرده‌‌اند اما بعد از آغاز به کار مديريت جديد، اين پاداش ديگر پرداخت نمي‌شود. مشکلات مربوط به بيمه نيز از ديگر مواردي است که کارگران هفت‌تپه به آن معترض‌اند.

يکي از دلايلي که اعتراضات و اجتماعات کارگران هفت‌تپه را پيچيده مي‌کند، بی‌اعتمادی آنها به وعده‌هاي مسئولان است. به گفته برخي از اين کارگران، در ابتدا هر تجمعي با وعده حل مشکلات به‌سرعت پايان مي‌يافت اما آنقدر به وعده‌ها عمل نشد که امروز ديگر کارگران به هيچ وعده تازه‌اي اعتماد ندارند. يکي از آنها درباره اين وعده‌ها مي‌گويد: «هربار گفتند حل مي‌شود،‌ به ما زمان بدهيد، به آنها زمان داديم اما به دروغ گفتند که حقوق‌هاي ما را داده‌‌اند و ديگر اعتراضي نداريم. مسئولان مي‌گويند پيگيري کرده‌ايم. کدام پيگيري؟ چرا گزارش نمي‌دهيد که چه پيگيري‌ای کرده‌ايد و نتيجه‌اش چه بوده؟ چرا به دروغ مي‌گويند حقوق‌هاي عقب‌افتاده را داده‌اند؟ حقوق آبان ما را داده‌اند؟ حقوق آذر ما را داده‌‌اند؟ به چه کسي داده‌اند؟ ما که نديديم. الان قائم‌مقام شرکت به ما گفته به او زمان بدهيم تا مشکل حل شود. ما به او زمان مي‌دهيم. اميدواريم مثل بقيه به ما دروغ نگفته باشد».

‌مسئولان شرکت چه مي‌گويند

کانال «خبر هفت‌تپه» که به نظر مي‌رسد از‌سوی روابط عمومي اين شرکت اداره مي‌شود، در آخرين خبرهاي منتشر‌شده، از تغيير معاون صنعت شرکت نيشکر هفت‌تپه خبر داده و تصاويري نيز از ديدار برخي کارگران با يکي از مديران شرکت منتشر کرده است. اين تصاوير با عنوان «ديدار صميمانه بخش‌هاي مختلف شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه با قائم‌مقام شرکت جهت عرض خير مقدم و پيمان همکاري براي تلاش و کوشش هر چه بيشتر براي آباداني هفت‌تپه در سايه مديريت جديد» منتشر شده است. مدير روابط عمومي شرکت هفت‌تپه به «شرق» مي‌گويد: «اوضاع در هفت‌تپه آرام شده است و معاون صنعت و مدير بانک ماشين‌آلات شرکت نيز تغيير کرده‌اند.

حقوق مهر کارگران نيز پرداخت شد و فيش حقوقي مطالبات کارگران مربوط به سال ٩٤ هم صادر شده و طبق اعلام هيئت‌مديره تا هفته آينده اين مطالبات پرداخت خواهند شد». اين مقام مسئول درباره دليل اعتراضات مي‌گويد: «اين اعتراضات به دليل مطالبات معوق صورت گرفت، اما مورد تأييد همه کارگران نبود». او درباره اعتراض عده‌اي از کارگران که طرف قرارداد پيمانکاري به نام الف قرار دارند، مي‌گويد: «آقاي الف در واقع يکي از مديران يک شرکت است که قسمتي از نيروي انساني ما را تأمين مي‌کند و مشکلي هم در زمينه فعاليت اين شرکت وجود ندارد». او اضافه مي‌کند: «عده‌اي از کارگران تلاش مي‌کنند خودشان را نماينده کارگران جا بزنند و با سياسي‌کاري فضا را ملتهب بکنند.

يکي از نمونه‌هايش هم توهين‌هاي يکي از کارگران به اسم بخشي به جناب آقاي صديقي، امام جمعه تهران بود». ما به‌عنوان کارفرما معتقد هستيم که مطالبات بحق کارگران بايد در کمال آرامش پيگيري شود. اين مقام مسئول در تشريح مطالبات بحق و مطالبات ناحق مي‌گويد: «مطالبه حقوق عقب‌افتاده کارگران يک مطالبه بحق است اما براي مثال درخواست کارگران براي تغيير برخي از مديران شرکت موضوعي نيست که به کارگران ربط داشته باشد. او درباره حمله افراد ناشناس به يکي از کارگران معترض مي‌گويد: ما معتقديم اين موضوع نياز به بررسي بيشتر دارد و اين در حال بررسي است که اين اتفاق صحنه‌سازي بوده يا واقعا مورد حمله قرار گرفته است. حرف نهايي ما اين است و لطفا چيزي غير از اين از طرف ما ننويسيد و آن هم اين است که ما منتظر نظر مراجع قضائي هستيم.

او درباره وضعيت اقتصادي هفت‌تپه مي‌گويد: وضع شرکت ما از بسياري شرکت‌هاي ديگر بهتر است. فضاي اقتصادي شرکت ما از فضاي اقتصادي کشور منفک نيست. بسياري از شرکت‌هاي دولتي و با اسم و رسم هستند که بدهي‌ها و معوقات خيلي بيشتري دارند؛ درحالي‌که ما فقط دو ماه حقوق عقب‌افتاده داريم. شرکت ما با مشکلات بسيار زيادي از دولت تحويل گرفته شد اما باوجود مازاد نيرو دست به تعديل نيرو نزديم؛ مگر در مواردي که به دلايل انضباطي با تصميم کميته انضباطي اقدامي صورت گرفته باشد». او در پاسخ به سؤال ما درباره تعداد کارگراني که به‌وسیله «کميته انضباطي» اخراج شده‌‌اند مي‌گويد: «بسياري از کارگران به‌صورت موقت اخراج شده و دوباره به کارشان برگشته‌‌اند و تعداد افرادي که ديگر با آنها همکاري نمي‌کنيم، انگشت‌شمارند. اگر نگاهي به شرکت‌هاي ديگر بيندازيد، مي‌بينيد که آنها تعديل نيروي بسيار زيادي انجام داده‌‌اند اما ما هرگز چنين کاري نکرديم. بخش زيادي از اشتغال‌زايي در منطقه شوش، هفت‌تپه و انديمشک به‌خاطر وجود شرکت ماست اما متأسفانه زير ذره‌بين رسانه‌ها قرار گرفته‌ايم».

‌سوءقصد به جان کارگر معترض

اسماعيل بخشي يکي از کارگران شرکت نيشکر هفت‌تپه است که ويدئوي سخنان او در تجمع کارگران معترض هفت‌تپه در روزهاي گذشته در فضاي مجازي دست‌به‌دست شد. «بخشي» در يکي از اين ويدئوها مي‌گفت مديران شرکت تنها به‌دنبال دريافت سند ملکي براي زمين‌هاي هفت‌تپه هستند و در بخش ديگري از سخنانش تأکيد مي‌کرد اداره اين شرکت بايد به خود کارگران هفت‌تپه سپرده شود. او که پس از اين تجمع و در مسير بازگشت به خانه مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت، مي‌گويد: «من يکي از کارگران شرکت هفت‌تپه هستم که در جمع کارگراني که به وضعشان اعتراض دارند، صحبت‌هايي کردم که حرف دل کارگران بود. حدود ساعت پنج بعدازظهر با اتوبوس سرويس به سمت خانه‌هايمان حرکت کرديم. من در ميان راه بايد پياده مي‌شدم. وقتي از ماشين پياده شدم، ناگهان دو خودرو در نزديکي‌ام توقف کردند و يکي از سرنشينان که صورتش را پوشانده بود، با قمه به من حمله کرد.

ضربه قمه بازوي دستم را شکافت. من گيج شده بودم و فقط صداي جيغ‌زدن زنان عابر را مي‌شنيدم که ديدم سرنشينان ديگر هم پياده شده‌‌اند و با تفنگ و قمه به سمتم مي‌آيند. به سمت خيابان دويدم تا به مغازه‌داران و همسايه‌ها پناه ببرم. مهاجمان از پشت به سمتم سنگ پرت مي‌کردند اما وقتي همسايه‌ها صداي فريادم را شنيدند و از مغازه‌ها و خانه‌ها بيرون آمدند، مهاجمان بعد از شليک تير هوايي از محل فرار کردند. پلاک ماشين‌هايشان را با گِل پوشانده بودند و نفهميديم چه کسانی هستند. مردم من را به بيمارستان رساندند.

روزنامه شرق نوشت: شانس آوردم که کاپشن پوشيده بودم و ضربه قمه به استخوانم نرسيده بود». روز سه‌شنبه کارگران معترض در هفت‌تپه اين بار در اعتراض به حمله صورت‌گرفته به همکارشان تجمع کردند تا مشخص شود اين افراد با دستور چه کسي به اين کارگر هجوم آورده‌اند. سؤالي که مسئولان شرکت هفت‌تپه مي‌گويند پاسخش را پيگيري خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید