جدیدترین اخبار
۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۷ اجتماعی کد خبر :203618

نکته‌ ای درباره خانواده جان‌ باختگان سانچی

واقعه غرق کشتی نفت‌کش که باعث عزادار‌شدن سراسر کشور شد، می‌تواند جنبه‌های گوناگونی داشته باشد. فعلاً با توجه به اینکه افسران و کارکنان بزرگوار و عزیز این کشتی به رحمت خدا رفته‌اند، گمان می‌رود آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، حقوق قانونی بازماندگان است.

در این مورد قانون دریایی ایران مصوب سال ١٣٤٣ که در ١٣٩١ اصلاح شده است، باید مورد توجه قرار گیرد. فعلاً اطلاع ما از نحوه بروز حادثه این است که کشتی باربری چینی از پهلو به کشتی نفت‌کش اصابت کرده است؛ متعاقباً کشتی باربری مذکور ظاهراً بدون اینکه مشکلی در حرکت داشته باشد، محل را ترک کرده و اطلاعات دیگر حکایت از آن دارد که صدمات بدنی یا تلفات جانی هم به کارکنان و سرنشینان آن وارد نشده است.

بحث نجات در دریا و ضوابط و مقررات آن و قراردادی که در این مورد منعقد می‌شود، مبحثی است که موادی از قانون دریایی ایران را دربر گرفته اما فعلاً این قسمت از قضیه مورد توجه نیست. گمان می‌رود در مرحله اول باید به‌دنبال تشخیص کشتی‌ای باشیم که خطای او باعث بروز حادثه شده است. طبق قانون دریایی ایران اگر حادثه منتسب به یکی از کشتی‌های ذی‌مدخل باشد، او مکلف به جبران خسارت است و این کشتی در قبال اشخاص ثالث مسئول پرداخت خسارت است.

روزنامه شرق نوشت:  اگر وقوع حادثه منتسب به هر دو طرف باشد، آنگاه باید میزان تقصیر هر یک ملاک محاسبه قرار گیرد. ضمناً هرچند کشتی غرق شده است اما در حقوق دریایی بازیابی بدنه آن تابع مقررات و ضوابطی است و اقدام برای بازیابی موجد حق است. دعاوی مربوط به مطالبه خسارت تابع تشریفات خاصی نیست اما به‌هر‌حال باید خطا ثابت شود. دعوا علیه کشتی موجب حادثه مطرح خواهد شد و مرور زمان طرح آن دو سال است؛ یعنی باید پیش از انقضای دو سال دعوا مطرح شود. بدیهی است بازماندگان محترم این بزرگواران شهید حتی پس از رفع تألمات روحی قادر به پیگیری حقوقی قضیه که جنبه صددرصد تخصصی دارد، نخواهند بود، بنابراین لازم است مقامات ایرانی ترتیبی بدهند که در قسمت مربوط به حقوق خصوصی بازماندگان از کلیه این بازماندگان محترم نمایندگی اخذ شود و نمایندگان آنان در قسمت مربوط به حقوق خصوصی پیگیر استیفای حقوق آنان بشوند. البته قانون دریایی ایران در این‌گونه موارد تکالیف و وظایفی بر عهده فرمانده کشتی گذاشته که با توجه به شهادت فرمانده کشتی این جنبه قضیه منتفی است و حسب مورد باید درخصوص گردآوری ادله و شواهد و مستندات از طریق طرف چینی تصادم اقدام شود.

آنچه عرض شد از دیدگاه فرد غیرمتخصص بود. بدیهی است در این زمینه متخصصان حقوق دریایی می‌توانند نظر دقیق‌تر و روشن‌تری ابراز کنند.

والله اعلم.

وبگردی

روی خط خبر

  • رئیس جمهور باید به انجام وظایف خود ملتزم باشد
  • جلیلی: مدعیان مبارزه با خشونت در برابر رفتارهای داعشی سکوت کردند
  • فعال کردن ۳۲ هزار میلیارد تومان پروژه جدید و نیمه تمام
  • ترمیم کابینه اردن شامل ۹ وزیر می شود
  • شکایت نیکوزیا از آنکارا به شورای امنیت سازمان ملل
  • تاکید وزارت جهاد بر عدم افزایش قیمت کود/کشاورزان نگران نباشند
  • درخواست اشد مجازات برای عاملان به شهادت رساندن ماموران ناجا در حادثه خیابان پاسداران
  • رهبر حزب مخالف رژیم صهیونیستی: نتانیاهو باید استعفاء دهد
  • ضرغامی: به لیلا حاتمی خرده نگیرید!
  • یک مسوول: شناسایی ذخایر معدنی در عمق، همسو با سند۱۴۰۴ است
  • صرفه‌جویی ۱۴۰۰ میلیارد ریالی برای جلوگیری از هدررفت گاز
  • هشدار پلیس تهران به زنان راننده
  • دیدار گروه “هوروش بند” با مخاطبان خود
  • دومین سئوال از رئیس جمهور با ۱۰۰ امضا به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد
  • چرا دیگر در سینمای ایران فیلم اکشن ساخته نمی شود؟
  • واکنش شدید “پروانه معصومی” به صحبت‌های جنجالی “لیلا حاتمی”
  • میرطاهر مظلومی به جمع بازیگران «سوغات جنگل» پیوست
  • باز هم ابهام در بازگشت “جناب خان”
  • عبدالله ناصری: سیدمحمد صدر و موسوی خوئینی‌ها ماموران اصلاحات برای گفتگو با رهبری هستند
  • انتقاد صریح یک اصولگرا از احمدی‌نژاد: رئیس جمهور سابق باید از سوی متخصصین مغز و اعصاب معاینه شود
  • اثر کاهش نرخ دلار و رشد سود بانکی بر بازار مسکن
  • نحوه شرکت در بزرگترین مسابقه تلویزیونی با اجرای آقای بازیگر
  • رسوایی جنسی برای کارکنان صلیب سرخ
  • تنها ٦/٧ درصد مردم آمریکا ایران را دشمن می‌دانند
  • دلار امروز چند؟
  • نبرد نیروهای مردمی سوریه دوشادوش کردها در عفرین
  • برگزاری انتخابات سراسری در کامبوج بدون اپوزیسیون
  • داعش چگونه کسب درآمد می‌کرد؟
  • فرش قرمز چینی‌ها زیر پای بانک‌های خارجی
  • رجیستری اثر کرد/رشد ۹۵ درصدی واردات رسمی موبایل