جدیدترین اخبار
۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۷ اجتماعی کد خبر :203618

نکته‌ ای درباره خانواده جان‌ باختگان سانچی

واقعه غرق کشتی نفت‌کش که باعث عزادار‌شدن سراسر کشور شد، می‌تواند جنبه‌های گوناگونی داشته باشد. فعلاً با توجه به اینکه افسران و کارکنان بزرگوار و عزیز این کشتی به رحمت خدا رفته‌اند، گمان می‌رود آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، حقوق قانونی بازماندگان است.

در این مورد قانون دریایی ایران مصوب سال ١٣٤٣ که در ١٣٩١ اصلاح شده است، باید مورد توجه قرار گیرد. فعلاً اطلاع ما از نحوه بروز حادثه این است که کشتی باربری چینی از پهلو به کشتی نفت‌کش اصابت کرده است؛ متعاقباً کشتی باربری مذکور ظاهراً بدون اینکه مشکلی در حرکت داشته باشد، محل را ترک کرده و اطلاعات دیگر حکایت از آن دارد که صدمات بدنی یا تلفات جانی هم به کارکنان و سرنشینان آن وارد نشده است.

بحث نجات در دریا و ضوابط و مقررات آن و قراردادی که در این مورد منعقد می‌شود، مبحثی است که موادی از قانون دریایی ایران را دربر گرفته اما فعلاً این قسمت از قضیه مورد توجه نیست. گمان می‌رود در مرحله اول باید به‌دنبال تشخیص کشتی‌ای باشیم که خطای او باعث بروز حادثه شده است. طبق قانون دریایی ایران اگر حادثه منتسب به یکی از کشتی‌های ذی‌مدخل باشد، او مکلف به جبران خسارت است و این کشتی در قبال اشخاص ثالث مسئول پرداخت خسارت است.

روزنامه شرق نوشت:  اگر وقوع حادثه منتسب به هر دو طرف باشد، آنگاه باید میزان تقصیر هر یک ملاک محاسبه قرار گیرد. ضمناً هرچند کشتی غرق شده است اما در حقوق دریایی بازیابی بدنه آن تابع مقررات و ضوابطی است و اقدام برای بازیابی موجد حق است. دعاوی مربوط به مطالبه خسارت تابع تشریفات خاصی نیست اما به‌هر‌حال باید خطا ثابت شود. دعوا علیه کشتی موجب حادثه مطرح خواهد شد و مرور زمان طرح آن دو سال است؛ یعنی باید پیش از انقضای دو سال دعوا مطرح شود. بدیهی است بازماندگان محترم این بزرگواران شهید حتی پس از رفع تألمات روحی قادر به پیگیری حقوقی قضیه که جنبه صددرصد تخصصی دارد، نخواهند بود، بنابراین لازم است مقامات ایرانی ترتیبی بدهند که در قسمت مربوط به حقوق خصوصی بازماندگان از کلیه این بازماندگان محترم نمایندگی اخذ شود و نمایندگان آنان در قسمت مربوط به حقوق خصوصی پیگیر استیفای حقوق آنان بشوند. البته قانون دریایی ایران در این‌گونه موارد تکالیف و وظایفی بر عهده فرمانده کشتی گذاشته که با توجه به شهادت فرمانده کشتی این جنبه قضیه منتفی است و حسب مورد باید درخصوص گردآوری ادله و شواهد و مستندات از طریق طرف چینی تصادم اقدام شود.

آنچه عرض شد از دیدگاه فرد غیرمتخصص بود. بدیهی است در این زمینه متخصصان حقوق دریایی می‌توانند نظر دقیق‌تر و روشن‌تری ابراز کنند.

والله اعلم.

وبگردی

روی خط خبر

  • نیم نگاهی به “بچه مهندس” این شبهای تلویزیون
  • بودجه ۱۶۶ میلیارد یورویی اروپا با هدف رشد اقتصادی قدرتمندتر
  • آمریکائی‌ها چه قدر پس‌انداز می‌کنند؟
  • شاخص بورس ۱۶۸ واحد اُفت کرد
  • برگزاری ششمین نمایشگاه ایران‌نوشت در سال جاری
  • صادرات چای ایرانی ارگانیک به بازارهای جهانی
  • تشکل‌های کارگری در ایران هنوز قوی نیستند
  • حفظ تراز بودجه در تحریم‌ها
  • جشنواره مطبوعاتی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران برگزار می‌شود
  • احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۹۷ ابلاغ شد
  • قائم مقام شبکه کودک منصوب شد
  • موافقت با ساخت و عرضه ۴ فیلم در شبکه نمایش خانگی
  • تجلیل از رابرت ردفورد و همسرش برای یک عمر فعالیت زیست محیطی
  • ایلنا با شکایت صدا و سیما مجرم شناخته شد
  • تجارت ایران و آمریکا افزایش یافت
  • خروج ۴۰ کارتن کتاب‌های ممنوعه ناشران خارجی از ایران
  • جریمه ۲۰ میلیاردی قاچاقچیان لوازم خانگی قطعی شد
  • ماجراهای کاندالیزا رایس با جوان ایرانی، دستمایه«یک عاشقانه سیاسی»
  • ۱۶۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی از محل درآمد موقوفات خریداری شد
  • ایران در کجای «صفحه شطرنج» پوتین در سوریه قرار دارد؟
  • تئاتر هم دارای سریال شد/ «بال‌دراما» از فوتبال تا صحنه
  • دادگاه انقلاب: ۶ نفر در پرونده جرایم انتخاباتی محکوم شدند
  • چند برنامه موسیقایی در «عمارت روبرو» برگزار می شود
  • هواپیمای اختصاصی رییس جمهور ایران در لیست تحریم آمریکا
  • وعده صندوق بازنشستگی: پرداخت «حقوق»ها قبل از پایان هر ماه
  • توقف‌های خونین در حاشیه بزرگراه‌ها
  • امروز به روایت تصویر
  • صدور مجوز حضور کارمندان با لباس محلی در محیط کار توسط برخی استانداران
  • پرفروش‌ترین کتاب سال ۲۰۱۷ ترکیه به ایران رسید
  • ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی برای مددجویان ۱۴ استان