جدیدترین اخبار
۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۷ اجتماعی کد خبر :203618

نکته‌ ای درباره خانواده جان‌ باختگان سانچی

واقعه غرق کشتی نفت‌کش که باعث عزادار‌شدن سراسر کشور شد، می‌تواند جنبه‌های گوناگونی داشته باشد. فعلاً با توجه به اینکه افسران و کارکنان بزرگوار و عزیز این کشتی به رحمت خدا رفته‌اند، گمان می‌رود آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، حقوق قانونی بازماندگان است.

در این مورد قانون دریایی ایران مصوب سال ١٣٤٣ که در ١٣٩١ اصلاح شده است، باید مورد توجه قرار گیرد. فعلاً اطلاع ما از نحوه بروز حادثه این است که کشتی باربری چینی از پهلو به کشتی نفت‌کش اصابت کرده است؛ متعاقباً کشتی باربری مذکور ظاهراً بدون اینکه مشکلی در حرکت داشته باشد، محل را ترک کرده و اطلاعات دیگر حکایت از آن دارد که صدمات بدنی یا تلفات جانی هم به کارکنان و سرنشینان آن وارد نشده است.

بحث نجات در دریا و ضوابط و مقررات آن و قراردادی که در این مورد منعقد می‌شود، مبحثی است که موادی از قانون دریایی ایران را دربر گرفته اما فعلاً این قسمت از قضیه مورد توجه نیست. گمان می‌رود در مرحله اول باید به‌دنبال تشخیص کشتی‌ای باشیم که خطای او باعث بروز حادثه شده است. طبق قانون دریایی ایران اگر حادثه منتسب به یکی از کشتی‌های ذی‌مدخل باشد، او مکلف به جبران خسارت است و این کشتی در قبال اشخاص ثالث مسئول پرداخت خسارت است.

روزنامه شرق نوشت:  اگر وقوع حادثه منتسب به هر دو طرف باشد، آنگاه باید میزان تقصیر هر یک ملاک محاسبه قرار گیرد. ضمناً هرچند کشتی غرق شده است اما در حقوق دریایی بازیابی بدنه آن تابع مقررات و ضوابطی است و اقدام برای بازیابی موجد حق است. دعاوی مربوط به مطالبه خسارت تابع تشریفات خاصی نیست اما به‌هر‌حال باید خطا ثابت شود. دعوا علیه کشتی موجب حادثه مطرح خواهد شد و مرور زمان طرح آن دو سال است؛ یعنی باید پیش از انقضای دو سال دعوا مطرح شود. بدیهی است بازماندگان محترم این بزرگواران شهید حتی پس از رفع تألمات روحی قادر به پیگیری حقوقی قضیه که جنبه صددرصد تخصصی دارد، نخواهند بود، بنابراین لازم است مقامات ایرانی ترتیبی بدهند که در قسمت مربوط به حقوق خصوصی بازماندگان از کلیه این بازماندگان محترم نمایندگی اخذ شود و نمایندگان آنان در قسمت مربوط به حقوق خصوصی پیگیر استیفای حقوق آنان بشوند. البته قانون دریایی ایران در این‌گونه موارد تکالیف و وظایفی بر عهده فرمانده کشتی گذاشته که با توجه به شهادت فرمانده کشتی این جنبه قضیه منتفی است و حسب مورد باید درخصوص گردآوری ادله و شواهد و مستندات از طریق طرف چینی تصادم اقدام شود.

آنچه عرض شد از دیدگاه فرد غیرمتخصص بود. بدیهی است در این زمینه متخصصان حقوق دریایی می‌توانند نظر دقیق‌تر و روشن‌تری ابراز کنند.

والله اعلم.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • در دیدار «ظریف» و «جرمی هانت» صحبتی از فاجعه جنگ جهانی اول نشد
  • انتقاد تند وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی از ترامپ
  • وحدت در سایه خدمت؛گزارش تصویری از سفر رئیس بنیاد مستضعفان به قلعه گنج
  • پاریس خواستار شفاف‌سازی درباره عاملان قتل «خاشقجی» است
  • نباید خط و مشی سیاسی مدیران ملاک قرار گیرد
  • قیمت خرید تضمینی گندم۱۴۷۰تومان تعیین شد
  • دریاچه ارومیه نمی‌خشکد به شرطی که…
  • ۱۳ درصد از چک‌های مبادله شده در مهرماه برگشت خورد
  • نگرش و توقع مردم نسبت به شوراها تغییر کرده است
  • رواج مصرف لوازم آرایشی در مهدهای کودک و جشن‌های تولد کودکان!
  • قابل توجه کلیه صاحبان مشاغل خصوصا دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری سراسر کشور
  • یک دلار ۱۲۹۰۰ تومان شد، کاهش ۲۵۰ تومانی یورو
  • شورای عالی استان‌ها جایگاهی هم‌عرض قوا دارد
  • طلا ۱٫۵ دلار گران شد
  • شما برنده هیچ جایزه‌ای نشدید!
  • رژیم بحرین سال ۲۰۱۹ با اسرائیل معاهده سازش امضا می‌کند
  • شایعه آمادگی وزارت امور خارجه برای خروج از برجام کذب است
  • سهم شهرداری ها از محل درآمد بر ارزش افزوده ۵۰ درصد می شود
  • نحوه تسویه مطالبات کارگران هفت تپه امروز مشخص می‌شود
  • نوجوانان آرام و منظم، طول عمر بیشتری دارند
  • وصول حقوق دولتی معادن در نیمه نخست امسال ۱۸٫۷ درصد کاهش یافت
  • سئول در حال رفع مشکلات بانکی ایرانیان است
  • مرتضایی فر معاون مراسم و تشریفات دفتر رییس جمهوری شد
  • بهروز افخمی زیر تیغ طرفداران صادق هدایت
  • شرایط اقتصادی بر رشد پرونده‌های قضایی تأثیر داشته است
  • راه‌اندازی پیاده راه کتاب در میدان کتاب
  • استیضاح سلطانی‌فر به هیئت رئیسه‌ مجلس تقدیم شد
  • هانت: صدور حکم علیه «هدجز» دارای تبعات در روابط امارات-انگلیس است
  • وزیر اسرائیلی: دولت ترامپ بهتر است وقتش را برای توافق صلح تلف نکند
  • واکنش ظریف به اظهارات ترامپ در تروریست خواندن ملت ایران
  • Ad