عضویت ائمه جمعه در دانشگاه آزاد،سیاسی نیست

    کد خبر :203615

چندی پیش رئیس دانشگاه آزاد در احکام جداگانه‌ای، ائمه جمعه 31 استان کشور را به‌عنوان اعضای هیأت امنای استانی این دانشگاه منصوب کرد. خبری که در فضای مجازی با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و عمده پرسش کاربران شبکه‌های مجازی این بود که رئیس دانشگاه آزاد چه الزامی داشته که ائمه جمعه را به عضویت هیأت امنای استانی اضافه کرده است.

موضوعی که گرچه مسئولان دانشگاه آزاد آن را قدیمی می‌دانند و اعلام می‌کنند که از سال 91 و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آنها ملزم بکارگیری ائمه جمعه در هیأت امنا هستند با این همه با تغییرات گسترده در دانشگاه آزاد، فضای این دانشگاه بیشتر از پیش سیاسی شده است به نحوی که حتی مسئول سیاسی بسیج دانشجویی واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد پیشتر از این فضا انتقاد کرده و گفته بود فضا به گونه‌ای است که برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی با محدودیت مواجه می‌شوند و گاهی دیده می‌شود در ساعت‌های پایانی برنامه‌ها را لغو می‌کنند.

آن طور که فعالان دانشگاهی می‌گویند به نظر می‌رسد رئیس دانشگاه آزاد با این انتصاب درصدد بوده زمینه انتقاد ائمه جمعه علیه دانشگاه را کم کند و در سوی دیگر فرهادرهبر متهم شده از طریق انتصاب ۳۱ ائمه جمعه به‌عنوان عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد از پشتوانه خوبی برخوردار شود. موضوعی که محمدصادق ضیایی سخنگوی دانشگاه آزاد در گفت‌و‌گو با «ایران» چنین پاسخ داد: ما نمی‌توانیم مانع برداشت رسانه‌ها شویم. متأسفانه شاهد جو و فضای بدی علیه دانشگاه آزاد هستیم. این رفتار غیرحرفه‌ای است و منتقدان هم هدفی جز تخریب دانشگاه آزاد ندارند. ما هم نمی‌دانیم چرا از یک حکم اداری برداشت سیاسی شده است.

وی تأکید کرد: «ائمه جمعه استان‌ها و استانداران بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از گذشته عضو حقوقی هیأت‌های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی بودند.» بر اساس مصوبه ۷۲۱ دوم آبان‌ماه سال ۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره هیأت‌های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی؛ ائمه جمعه استان‌ها و استانداران عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی هستند اما فرهاد رهبر سعی کرد این نقش را پررنگ کند. بر اساس مصوبه رئیس دانشگاه یا نماینده تام‌الاختیار به‌عنوان رئیس هیأت امنای استانی، رئیس بزرگترین واحد مرکز استان به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد استان و دبیر هیأت امنای استانی، امام جمعه مرکز استان، استاندار، نماینده وزیرعلوم، نماینده وزیر بهداشت و نماینده رئیس نهاد رهبری در دانشگاه، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، 4 نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی به انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، 2 نفر از نخبگان فرهنگی و علمی استان به انتخاب هیأت امنای مرکزی دانشگاه ترکیب اصلی هیأت امنای استانی هستند. همچنین احکام اعضای هیأت امنای استانی برای یک دوره 4 ساله توسط رئیس هیأت امنای استانی صادر خواهد شد.

سخنگوی دانشگاه آزاد با اشاره به وظایف اعضای هیأت امنای استانی گفت: تهیه و تدوین برنامه جامع، میان مدت و بلند مدت برای دانشگاه، تهیه و تدوین برنامه‌های ساختاری برای دانشگاه، بررسی آیین نامه‌های مالی و اداری هر واحد دانشگاهی، تعیین خزانه دار، بررسی حسابرسی دانشگاه، جذب کمک‌های مالی، تنظیم و تصویب آیین نامه‌های داخلی، تصویب ظرفیت پذیرش دانشجو، تصویب تغییر میزان و چگونگی دریافت شهریه دانشجویان، تصویب تأسیس، توسعه یا انحلال واحد و مرکز دانشگاهی استان از جمله مهم‌ترین اختیارات اعضای هیأت امنای استانی است.

ضیایی با اشاره به فضا‌سازی‌های اخیر رسانه‌ای علیه دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس هیأت امنای این دانشگاه درباره انتصاب ائمه جمعه استان‌ها در هیأت های امنا‌ی استانی گفت: از سال 1391 ائمه جمعه استان‌ها و استانداران هم در دوره ریاست دانشجو و هم در دوره میرزاده عضو هیأت های امنای استانی بوده‌اند و در جلسات هیأت‌های امنای استانی شرکت فعال داشته‌اند.

وی افزود: نظر به پایان یافتن مدت و دوره حکم 4 ساله این اعضای حقوقی، رئیس دانشگاه در حکمی مجدداً ائمه جمعه و استانداران را به‌عنوان عضو حقوقی در این هیأت‌های امنای استانی منصوب کردند.

روزنامه ایران:  وی تأکید کرد: از گذشته تاکنون حضور فعال امامان جمعه و استانداران برکات زیادی برای دانشگاه آزاد اسلامی داشته و توانسته در حل مشکلات واحدها در استان‌ها بسیار مؤثر باشد. طبیعتاً حضور مقامات ارشد استان و امضای آنهای پای مصوبات هیأت های امنای استانی دانشگاه آزاد در حل مشکلات دانشگاه در حوزه اراضی دانشگاه یا تردد دانشجویان در سطح شهرها یا مسائل مبتلابه دیگر می‌تواند موجب هم‌افزایی و همگرایی بیشتر دستگاه‌ها در سطح شهرها و استان‌ها شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید