مصرف نمک زیاد با مغز چه می‌کند؟

    کد خبر :203521

نتایج یک آزمایش نشان می‌دهد که مصرف زیاد نمک موجب بروز نارسایی‌های شناختی – ادراکی می‌شود.

به گزارش ایسنا، کارشناسان سلامت در آمریکا با تاکید بر اینکه مصرف نمک زیاد موجب نارسایی شناختی می‌شود، اظهار داشتند: خوشبختانه این تاثیرات منفی قابل جبران هستند.

تاکنون تاثیر منفی مصرف بالای نمک و افزایش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و فشار خون بالا ثابت شده‌ اما هنوز اطلاعلات کافی در مورد مشکلات و عوارض مرتبط با مصرف زیاد نمک برای مغز همچون سکته مغزی و نارسایی شناختی وجود ندارد.

یکی از کارشناسان این مطالعه می‌گوید: یکی از مکانیزم‌های احتمالی در بروز این تاثیرات منفی ناشی از یاخته‌های لایهٔ درون رگی (سلول‌های اندوتلیال) داخل عروق مغزی است.

سلول‌های اندوتلیال مسئولیت تنظیم حجم عضلانی را دارند اما مصرف بالای نمک با نارسایی در عملکرد این سلول‌ها مرتبط است.

اگرچه مشخص است نارسایی در عملکرد اندوتلیال عامل بیماری‌های مزمن است اما پیش از این به طور دقیق مشخص نشده بود که چگونه نارسایی عملکرد اندوتلیال ناشی از مصرف نمک در طولانی مدت بر مغز تاثیر می‌گذارد.

در این مطالعه متخصصان آمریکایی نشان دادند چگونه نمک مازاد در رژیم غذایی بر معده، سیستم ایمنی و در نهایت بر مغز تاثیر می‌گذارد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی،‌ در این بررسی گروهی از موش‌ها برای ۱۲ هفته رژیم غذایی پر نمک دریافت کردند. پس از گذشت چند هفته نارسایی عملکرد اندوتلیال و کاهش جریان خون به مغز موش‌ها مشاهده شد. علاوه بر این، تست‌های رفتاری حاکی از زوال شناختی در این موش‌ها بوده‌ است. هرچند، فشارخون آن‌ها بدون تغییر باقی مانده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید