نتایج هشدار دهنده یک نظرسنجی درباره انتخاب رشته بالینی “تخصص بیهوشی”

    کد خبر :203496

به تازگی پژوهشی در فضای مجازی در بین نزدیک به دویست و پنجاه متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه انجام شده است که به بررسی میزان رضایتمندی شغلی ایشان می پردازد.

رضایت شغلی تابع موارد چندگانه ای ست که از آن ها می توان به درآمد، استرس شغلی، سبک زندگی، امید به پیشرفت های آتی و … اشاره کرد.

اصولا در جوامع رو به پیشرفت چون جامعه ما که نظام تامین اجتماعی آنطور که باید و شاید کارا نیست، درآمد به ویژه در تناسب با فعالیت، مسوولیت ها و استرس و استهلاک مترتب به یک شغل بیش از عوامل دیگر در تعیین رضایتمندی یا نارضایتی شغلی اثرگذار است.

در نظرسنجی مورد نظر، نزدیک به هفتاد درصد افراد شرکت کننده در مطالعه از انتخاب رشته تخصصی بالینی “بیهوشی و مراقبت های ویژه” اظهار ندامت کرده اند و سیاست های اقتصادی وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه را در تعیین ارزش نسبی خدمات این گروه از پزشکان متخصص در مقایسه با سایر گروه ها مهمترین دلیل پشیمانی از انتخاب این راه سخت و ناخشنودی از وضعیت موجود برشمرده اند.
با آغاز طرح تحول سلامت و شعار برقراری عدالت بین رشته ای امیدهای بسیاری پدید آمد که ارزشگذاری خدمات تخصصی بالینی برپایه عدالت و بر اساس شاخص های بین المللی پذیرفته شده استوار شود اما روند رو به کاهش بودجه تخصیص داده شده به طرح و عدم تخصیص منابع از پیش تعیین شده از یک سو و افزایش پیش بینی نشده هزینه ها از سوی دیگر موجب شد تا در اقدامی غیرکارشناسی (به اعتراف بسیاری از مسوولین) و برای جبران کسری بودجه در تجربه ای نامتعارف و برای نخستین بار تعرفه خدمات یک گروه از متخصصین کاهش یابد و بی توجه به تبعات آن این روند ادامه پیدا کند تا ما امروز شاهد سرخوردگی هفتاد درصد این جامعه علمی باشیم. جامعه ای که به اذعان همه کارشناسان باتجربه درمان و بر اساس مستندات علمی غیرقابل انکار، عهده دار یکی از حیاتی ترین و پراسترس ترین مشاغل درمانی ست؛ به حدی که در جوامع پیشرفته ای چون ایالات متحده، اجازه ورود به آن به راحتی به غیر اتباع همان کشور داده نمی شود!
حال باید از مسوولین محترم و از تصمیم گیرندگان و طراحان و مدافعان این اقدام پرسید که آیا صرفه جویی کمتر از یک درصدی در هزینه های طرح تحول سلامت با کاهش غیر متعارف تعرفه گروه بیهوشی و مراقبت های ویژه به خرج تغییر نگرش و کاهش انگیزه و امید به آینده این گروه از پزشکان متخصص و کاهش اقبال پزشکان عمومی نخبه به ورود به آن، ارزش چنین اقدامی را داشت؟!
آیا افزایش محسوس انصراف های دستیاران جدیدالورود به این رشته در دوره اخیر زنگ خطری برای آینده این رشته حیاتی و متعاقبا سلامت مردم نیست؟!!

دکتر رضا امین نژاد

متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید