دبیر شورای عالی فضای مجازی: 5 میلیارد تومان وام بی‌بهره به هر کدام از پیام‌رسانان ایرانی می‌دهیم؛ بدون ضمانت و فقط با سفته

    کد خبر :203481

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: رئیس‌جمهور رئیس شورای امنیت ملی است و رفع فیلتر تلگرام با نظر شورای امنیت و دستور رئیس‌جمهور انجام شده است.

فارس نوشت: سید ابوالحسن فیروزآبادی درباره رفع فیلتر تلگرام بدون حاصل شدن شرایط موردتقاضا گفت: مدیران تلگرام به زعم خودشان به این تعهدها عمل کردند.

فیروزآبادی همچنین در سخنانی درباره توسعه نامتوازن حوزه ICT در کشور گفت: در حال حاضر از بازار ۶۰ هزار میلیارد تومانی ICT در کشور ۶۰ درصد متعلق به CT (ارتباطات) است درحالی‌که باید سهم CT و IT (فناوری اطلاعات) در توسعه اقتصاد دیجیتالی متوازن باشد.

وی گفت: درنتیجه عدم توازن در توسعه این بخش شاهد توسعه بیشتر زیرساخت هستیم که آن را پایپ (لوله)‌ می‌خوانیم.

وی ادامه داد:‌ علاوه‌بر زیرساخت ازجمله نیازهای دیگر توسعه اقتصاد دیجیتالی شبکه دیجیتالی است که سال گذشته تمامی مدیران عامل اپراتورها را دعوت کردیم و اعلام کردیم که باید توجه داشته باشند که از حوزه پایپ بیرون بیایند.

فیروزآبادی گفت: ۵۰ میلیارد شئ‌ای که در آینده به اینترنت متصل خواهد شد روی پایپ سوار می‌شود و علاوه‌بر این یک پلتفرم می‌خواهد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: از بین سیستم‌عامل‌های موجود در دنیا که قبلاً حتی اروپایی هم بودند امروز فقط سیستم‌عامل‌های آمریکایی ماندند و روی موبایل نیز سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS قرار دارند که آنها نیز آمریکایی هستند. از سوی دیگر سرویس‌های ابری نیز در اختیار شرکت‌های آمریکایی ازجمله آمازون و گوگل هستند و به عبارتی شرکت‌های آمریکایی صاحب پلتفرم و سرویس‌های ابری تا پشت دروازه‌های ما می‌آیند و پلتفرم داخل سیستم (سیستم‌عامل) نیز آمریکایی است. با این حساب دیگر حاکمیتی نمی‌ماند و با ادامه این روند لوله‌کش دیگران می‌شویم که در سیستم آنها حرکت می‌کنیم.

فیروزآبادی همچنین از ابلاغ مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی خبر داد و گفت: دیروز این مصوبه ابلاغ شد که به‌وسیله آن وام بدون بهره تا سقف ۵ میلیارد تومان بدون ضمانت‌نامه سخت و با سفته به تمامی پیام‌رسان‌های داخلی داده می‌شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در حال حاضر برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی به تمامی آنها مکان و تخفیف پهنای باند داده شده است که هزینه استفاده مردم از پیام‌رسان داخلی با یک‌سوم تعرفه عادی محاسبه می‌شود.
وی همچنین اعلام کرد: همچنین ۵ پیام‌رسان منتخب را اعلام کرده‌ایم که اکنون شاید اعلام اسامی آنها صلاح نباشد اما مردم آنها را می‌شناسند.
فیروز‌آبادی اظهار داشت: دولت و حاکمیت وظیفه دارند موانع سر راه را بردارند تا مانعی وجود نداشته باشد و با این تسهیلات به شرط کمک بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کنیم طی یک سال از انحصار پیام‌رسان خارجی خارج شویم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید