عارف: روند پیگیری حصر قابل قبول است/ محدودیت‌ محصوران نسبت به 6 ماه قبل خیلی کمتر شده

    کد خبر :203475

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محدودیت‌های محصوران نسبت به شش ماه قبل خیلی کمتر شده، گفت:‌این روند قابل قبول است و باید کمک کنیم این بدون اینکه سیاسی شود ادامه یابد چرا که احساس می‌کنیم که به سمت حل موضوع پیش می‌رویم.

به گزارش «فام نیوز»، محمدرضا عارف در دیدار با انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان که ظهر امروز چهارشنبه ۲۷ دی در محل فراکسیون امید برگزار شد، در مورد موضوع حصر گفت: امروز روند قابل قبولی در این زمینه وجود دارد و اگر از ما می‌پرسیدند ما می‌گفتیم که هر چه زودتر این مسیر تمام شود به نفع امنیت ملی و کشور است ولی بالاخره امیدی‌ها و اصلاح‌طلبان که تصمیم گیرنده نیستند البته ما هم نظر می دهیم ولی در مجموع ما باید بگوییم روند قابل قبول است و باید کمک کنیم این روند قابل قبول بدون اینکه سیاسی شود ادامه یابد.

وی گفت: ما این مساله را باید با نگاه امنیتی و به نفع نظام تمام کنیم و اینکه کی و چه زمانی تمام می شود مساله‌ای است که در حال حاضر شورای عالی امنیت ملی آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و دبیرخانه این شورا فعال شده و البته ما کمیته ای در فراکسیون امید به همین منظور تشکیل دادیم و امیدواریم که در مجموع بتوانیم به نتایج خوبی برسیم.

عارف گفت: فضا در حال حاضر بهتر شده و محدودیت‌هایی که تا ۶ ماه قبل بود خیلی کمتر شده است و احساس می‌کنیم که به سمت حل موضوع می‌رویم.

رئیس فراکسیون امید مجلس در پاسخ به پرسش‌ها و دغدغه‌های دانشجویان حاضر در جلسه در رابطه با اینکه چرا از جنبش‌های دانشجویی فقط در مواقع حساس استفاده می‌شود، گفت: سوال من از شما این است که چرا جنبش دانشجویی ما فقط در مقاطع خاصی که اتفاق بیفتد در کشور فعال می‌شود و خودش را مطرح می‌کند؟ این سوال را در مهر ۹۲ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح کرده‌ام و در این رابطه بحث آسیب شناسی عملکرد جنبش دانشجویی را نیز بیان کرده‌ام که به این موضوع هیچ توجهی نشد و سپس در دانشگاه علامه این بحث را مطرح کردم اما باز هم به آن توجهی نشد.

وی با مخاطب قرار دادن دانشجویان گفت: شما چه رسالتی برای خودتان قائل هستید؟ شما به عنوان جنبشی که ۷ دهه تجربه داشته است چه نقشی برای خودتان قائل هستید؟ آیا نقش دهه ۲۰ و رودررویی با توده‌ای‌ها را دارید؟ یا نقش بعد از دهه ۳۰ و مقابله با حکومت وقت را؟ قطعاً هیچکدام از این نقش‌ها را ندارید.

عارف ادامه داد: شما به عنوان دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان می‌توانید در این زمینه پیشتاز شوید؛ من اعتقاد جدی دارم که جنبش دانشجویی ما نباید آلت دست جریانات سیاسی شود، موضع من را همه شما می‌دانید، حتی وقتی اتحادیه دانشجویان تحکیم وحدت در انتخابات زیر لیست چپ را امضا کرد بنده مخالف بودم و وقتی جامعه اسلامی استادان زیر لیست راست را امضا می‌کرد نیز مخالف بودم چرا که من معتقدم جنبش دانشجویی و دانشگاه‌های ما باید پیشتاز باشند و نه دنباله رو.

وی با طرح این سوال که چرا جنبش‌های دانشجویی به این روز افتاده اند، گفت: بنده این آمادگی را دارم که با پیشتازان ۵ الی ۱۰ دانشگاه کشور و در جمع ۲۰ الی ۳۰ نفره بنشینیم و این موضوع که چرا جنبش‌های دانشجویی ما عملکردشان اینگونه شده است را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس فراکسیون امید در بخش دیگری از سخنانش در مورد فضای امنیتی دانشگاهها خاطرنشان کرد: بنده مخالف فضای امنیتی در دانشگاه‌ها هستم و در جمعی هم مطرح کرده‌ام که فضای امنیتی دانشگاه‌ها حتی از قبل از ۹۲ بدتر شده است؛ ما احساس می‌کردیم باید بعد از سال ۹۲ فضای دانشگاه‌ها فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: فضای امنیتی در دانشگاه‌ها به نفع هیچ کس نیست و هیچ گروهی در کشور نمی‌تواند ادعا کند که این فضا به نفعش است، حتی گروه‌های امنیتی نیز نمی‌توانند این ادعا را داشته باشند، چنین فضایی به ضرر همه است چرا که دانشجویان باید در فضای آرام و با نشاط فعالیت کنند.

وی با اشاره به اظهارات یکی از دانشجویان در مورد بازداشت دو نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، گفت: ما در فراکسیون امید کارگروهی را برای بررسی وضعیت دانشجویان به ریاست آقای فرید موسوی نماینده تهران داریم که این مسایل را پیگیری می‌کند. بنده حتی در این زمینه موضع گرفته‌ام و گفتم که پرونده دانشجویان ستاره دار باید بسته شود.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه گفت: شما می‌توانید با کارگروه ما در این زمینه در فراکسیون درارتباط باشید چرا که حرکت ما در فراکسیون امید و با رویکردی که گفتمان اصلاحات دارد، جمعی است.

عارف خاطرنشان کرد: در اولین جلسه‌ای که با آقای غلامی وزیر علوم داشتم بحث اتحادیه دانشجویی را مطرح کردم و حتی گفتم یکی از شرط‌های ما صدور مجوز فعالیت برای این اتحادیه‌هاست؛ چرا که معتقدم در حق آنها تبعیض و ظلم شده است و گفتم اگر مانعی وجود دارد با هم صحبت کنیم و موضوع را حل کنیم که این مطالبه دانشجویان به سرانجام برسد.

وی گفت: اینکه اتحادیه داشته باشید حق شما دانشجویان است و قانون و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این اجازه را به شما داده است. نمی شود جریان رقیب سه اتحادیه دانشجویی داشته باشد ولی با بهانه‌های بی‌ربط به انجمن هایی که مجوز گرفته‌اند اجازه تشکیل اتحادیه ندهند.

عارف خاطرنشان کرد: آقای سیدضیاء هاشمی در این زمینه تلاش کرد و حتی مجوز یک اتحادیه را نیز گرفت و شاید چوب همین موضوع را نیز خورد اما ما معتقدیم در حال حاضر داشتن اتحادیه حق دانشجویان است و البته آرزویم این است که انجمن اسلامی کلاً در قالب یک اتحادیه فعالیت کند اما باز هم این موضوع در اختیار خود شما دانشجویان است و ما دخالت نمی‌کنیم.

وی همچنین با تاکید بر بحث شفافیت در قانونگذاری آن را از اولویت‌های فراکسیون امید عنوان کرد و گفت: ما فراکسیون شفافیت را در همین قالب تشکیل داده‌ایم و البته فراکسیون های دیگری همانند فراکسیون حقوق شهروندی تشکیل شده است، ما نمی خواهیم بگوییم اینها فراکسیون اصلاح طلبان هستند چرا که اصرار داریم با اجماع با دیگر فراکسیون‌ها در این زمینه به نتیجه برسیم.

رئیس فراکسیون امید با اشاره به اینکه مجلس به مشکلات معیشتی مردم توجه ویژه دارد و این مسائل جزو اولویت‌ها و دغدغه‌های نمایندگان است گفت: نمایندگانی که از فراکسیون امید عضو کمیسیون تلفیق هستند در این کمیسیون تلاش می کنند که مصوباتی که انجام می شود در راستای حل مشکلات معیشتی مردم باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اعتراضات اخیر در کشور یادآور شد: تمامی مسئولان متفق‌القول هستند که شروع اعتراضات مردمی بوده است و به رسمیت شناخته می‌شود. اما در ادامه کار دشمنان و مخالفین نظام سعی کردند موج سواری کنند و بنده با توجه به گزارش‌های محرمانه مسئولان که در مجمع و شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس ارایه شد اینکه دشمنان قصد موج سواری داشتند را رد نمی کنم.

عارف گفت: سازماندهی این حرکت مردمی بوده که البته مردم در ادامه راه وقتی دیدند برخی می‌خواهند از این موضوع سوءاستفاده کنند راه خودشان را جدا کردند، ما نمی‌توانیم کسانی را که پرچم ایران را پایین کشیده و آتش زده‌اند را در صف مردم قرار دهیم. اگرچه معتقدیم اعتراض حق مردم است و باید به آن رسیدگی شود.

وی تصریح کرد: ما در مجمع تهران به طور جدی موضوع حمایت از تجمعات قانونی را مورد پیگیری قرار دادیم و از آقای مقیمی استاندار تهران خواسته‌ایم مکان خاصی را برای این قبیل تجمعات در نظر بگیرد و وی قول‌هایی در این زمینه دادند و البته شورای شهر تهران طرح دو فوریتی دارد و امیدواریم با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی این قبیل مسایل سامان پیدا کند.

وی در مورد حمایت فراکسیون امید از مشارکت زنان در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی گفت: حقوق زنان راهبرد جریان اصلاحات است و حتی در این زمینه هزینه نیز داده‌ایم و راهبرد ما از سال ۹۲ در انتخابات سهم حداقل ۳۰ درصدی برای خانم‌ها و جوانان بود و مهمترین مساله‌مان نیز افزایش نرخ مشارکت خانم‌هاست.

عارف خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای افزایش نرخ مشارکت زنان در پست‌های مدیریتی در جامعه استفاده از زنان در پست‌های مدیریتی است و ما با وزرا در دوره اخیر شرط کرده‌ایم حداقل یک معاون و مدیر ارشد آنها از خانم‌ها باشد که این موضوع جزو مطالبه اصلی ماست و ما تاکید داریم که حقوق زنان باید به طور جدی پیگیری شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پیگیری‌های فراکسیون امید برای حل مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی گفت: ما از روز اول کمیته‌ای را در این زمینه تشکیل دادیم و جلسات متعددی را با مسئولین ذیربط داشتیم و آخرین جلسه ما روز گذشته با آقای سیف رئیس بانک مرکزی بود و قرار شد که برنامه زمان‌بندی برای حل این مساله ارایه دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: فراکسیون امید در همه مصوبات مجلس حضور فعال دارد منتهی منش و مرام ما این است که هر مصوبه لایحه و طرح را سیاسی نکنیم و بگوییم موضع فراکسیون این است چرا که معتقدیم باید خیلی جاها نمایندگان موضع کارشناسی ارایه دهند .

وی خاطرنشان کرد: البته ما معتقدیم در طول هر ۲ الی ۳ هفته مجلس اگر طرح و لایحه‌ای ارایه شود باید موضع فراکسیونی باشد و دوستان ما در این زمینه با هماهنگی عمل می‌کنند و اگر موضع فراکسیونی شود همه کمک می‌کنند و ما در اینجاها همدلی داریم.

رئیس فراکسیون امید تصریح کرد: در هنگامی که سیاست و نگاه باید فراکسیونی باشد در بدبینانه‌ترین حالت ۸۵ الی ۹۰ درصد اینگونه عمل می‌شود اما مواردی که فراکسیون می‌گوید به عهده نمایندگان است مواردی است که دیگر خودشان بنا به تشخیصشان عمل می‌کنند و در واقع این در مواقعی است که ما حس می‌کنیم اگر اینگونه عمل نکنیم با چالش جدی مواجه می‌شویم.

وی اضافه کرد: بر فرض مثال در مورد آقای غلامی وزیر علوم اگر ما موضعی به جز موضع آن موقع را می‌گرفتیم با چالش جدی روبرو می‌شدیم، اساتید اصلاح‌طلبی که با ما روبرو بودند موضع‌شان حمایت از اقای غلامی بود و تشکل‌های دانشجویی موضعشان مخالفت بود که ما در فراکسیون در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که هر کس به اختیار عمل کند؛ در این زمینه تعدادی به آقای غلامی رای مثبت دادند و برخی رای منفی دادند و الان که بررسی می‌کنیم می‌بینیم که فراکسیون تصمیم عقلایی گرفته است.

عارف در این دیدار ضمن قدردانی از زحمات دکتر برنج کوب ریاست قبلی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: از زمان دانشجویی با آقای برنج کوب آشنا بوده ام و وی وقتی که دانشجو بود از الان شما تندتر بود و در دوران دانشجویی چهره موثر فرهنگی بود و همین مسیر را تا آخر دوره نیز ادامه داد.

وی با اشاره به جلسه هیئت امنای دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: در این جلسه آقای مدرس هاشمی گزارشی از این دانشگاه ارایه داد که این گزارش بنده را بسیار خوشحال کرد و احساس غرور کردم که دانشگاهی در شهرستان ما در اغلب شاخص‌ها پیشتاز است که در این زمینه سهم اصلی به عهده شما دانشجویان است.

در ابتدای این نشست تعدادی از دانشجویان دغدغه های خود را در مورد مسایلی همچون حصر، و مواضع فراکسیون امید در حمایت از محصورین، محافظه کاری روسای دانشگاهها، فضای امنیتی دانشگاهها معیشت و مشکلات اقتصادی، اعتراضات اخیر و همچنین بحث دفاع از حقوق زنان و موسسات مالی مطرح کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید