مردم مالک کاخ‌های نیاوران و سعدآباد هستند

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ ۱۰:۲۴

مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران مالکیت کاخ‌های نیاوران و سعدآباد را با مردم دانست.

سیدرحمت الله رئوف حنان، مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران درباره ادعای مالکیت بنیاد مستضعفان بر کاخ‌های سعدآباد و نیاوران و صدور رای به نفع این بنیاد در دادگاه بدوی گفت: بنا، اموال و آثار حقوق بیت‌المال و متعلق به مردم است، به همین دلیل این موضوع باید در قوه قضاییه پیگیری شود.

وی افزود: کاخ‌های سعدآباد و نیاوران متعلق به فرد نیست و دولت باید در واکنش به ادعای بنیاد مستضعفان تصمیم‌گیری کند.

رئوف گفت: در دوران پهلوی این ملک متعلق به خاندان پهلوی و ملک شخصی آنها نبوده است. وزارتی به عنوان «وزارت دربار» وجود داشته که این وزارتخانه از دولت و بیت‌المال برای نگهداری و خریداری اموال این کاخ‌ها حقوق دریافت می‌کرده است. اموال این کاخ‌ها به این دلیل که در آن زمان از حقوق دولت و بیت المال خریداری می‌شده، اکنون نیز متلعق به مردم ایران است.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی تابع تصمیم اتخاذ شده از طرف قوه قضاییه خواهد بود. قوه قضاییه فصل‌الخطاب این موضوع است و هر چه که حکم بدهد؛ برای سازمان لازم الاجراست.

رئوف خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی وظیفه‌ای عام در جامعه دارد. اگر در ملک شخصی فردی نیز اثر تاریخی وجود داشته باشد سازمان درباره نحوه نگهداری آن نظر کارشناسی می‌دهد و به کسی اجازه تخریب آثار تاریخی را نمی‌دهد. اموال منقول و غیرمنقول تفاوتی از این نظر برای سازمان میراث فرهنگی ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان پیش داوری‌ای درباره تخریب یا صدمه به کاخ‌های نیاوران و سعدآباد در صورت واگذاری به بنیاد مستضعفان ندارد، ولی وظایف خود را در این راستا به درستی انجام خواهد داد، افزود:‌ این ملک اگر در تملک سازمانی غیر از بنیاد نیز باشد، سازمان به حکم قانون موظف است که درباره نحوه نگهداری و بهره‌برداری آن نظر کارشناسی بدهد و از آن مراقبت کند.

رئوف در پایان گفت: سازمان در صورت رای به تملک بنیاد خود را موظف به همکاری با این بنیاد به منظور نگهداری و حفاظت از این کاخ‌ها می‌داند. وظایف دستگاه میراث فرهنگی به مالکیت مربوط نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید