بودجه برای انتخاباتی که وجود ندارد!/ به بودجه شورای نگهبان در صحن علنی اعتراض می کنیم

    کد خبر :203278

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت در سال ۹۷، برای شورای نگهبان مبلغ 1.057.900 میلیون ریال دو بخش هزینه ای و تملک دارایی و سرمایه ای در نظر گرفته است. این بودجه در سال 96، مبلغ 1.282.860 میلیون ریال برای شورای نگهبان بود.

دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 97، بودجه شورای نگهبان را حدود 224.960 میلیون ریال کاهش داد؛ اما در جدول شماره 4 پیوست یک با کد بودجه 1001005، 50میلیارد تومان هم با نام برنامه نظارت بر انتخابات به زیرمجموعه دریافتی شورای نگهبان اضافه کرده است.

حال با توجه به اینکه قرار نیست در سال آینده انتخاباتی برگزار شود، اختصاص 50 میلیارد تومان ذیل ردیف بودجه‌های شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات، موضوعی است که در عالم خبر و در شبکه‌های اجتماعی مورد مناقشه قرار گرفته است.

بودجه اختصاص یافته به شورای نگهبان در جدول شماره 7 لایحه بودجه سال97 که خلاصه بودجه دستگاه‌های اجرایی برای سال آینده را مشخص و معین می‌کند، در قالب کد بودجه 101600 با دو ردیف بودجه با عنوان‌های شورای نگهبان و کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی مجموعا 100میلیارد تومان برآورد شده است.

اما این همه بودجه در اختیار این نهاد نیست و در جدول شماره4 پیوست یک با کد بودجه1001005، 50میلیارد تومان هم با نام برنامه نظارت بر انتخابات به زیرمجموعه دریافتی شورای نگهبان اضافه شده است.

نظارت بر اجرای انتخابات، در حالی در بودجه سال آینده شورای نگهبان رقم 50میلیاردی را به ‌خود اختصاص داده که در سال 97برگزاری هیچ انتخاباتی قرار نیست در دستور کار مجریان و ناظران انتخابات باشد و آنچه بر این امر صحه می‌گذارد، رقم صفر بودجه «برنامه برگزاری انتخابات» با کد بودجه1002014 در لایحه بودجه سال آینده است.

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال97 با تأیید اختصاص این بودجه به شورای نگهبان اظهار داشت: اختصاص رقم 50میلیارد تومان برای برنامه نظارت بر انتخابات در قالب بودجه سال آینده درست است و این رقم به شورای نگهبان تعلق می‌یابد.

نماینده آمل سپس در پاسخ به اینکه در سال آینده انتخاباتی قرار نیست برگزار شود، پس علت اختصاص این بودجه چیست، گفت: این بودجه متعلق به دفاتر استانی نظارت بر انتخابات است که همواره در امور نظارت بر انتخابات و پیش و پس از آن دایر هستند و بر امور تأیید صلاحیت‌ها دقت می‌کنند.

یوسفیان ملا افزود: درست است که سال آینده انتخاباتی نداریم اما شما فرض بگیرید، بنده می‌خواهم برای دور بعدی مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوم. تأیید صلاحیت من نیازمند پروسه‌ای است که نباید یک‌شبه حاصل شود. این دفاتر استانی هم برای همین امر هستند که اقدامات و عملکرد اشخاص را همواره مدنظر داشته باشند و در زمان بررسی صلاحیت‌ها به مدد شورای نگهبان بیایند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: «دفاتر نظارت بر انتخابات که در مراکز استان‌ها شعبه دارند هر کدام دارای مجموعه کارمندها و پرسنلی هستند که زیر نظر نهاد شورای نگهبان استخدام می‌شوند و مداوم و روزمره فعالیت می‌کنند. به همین دلیل هم مضاف بر بودجه خود شورای نگهبان که برای امور دیگر به آن تعلق می‌یابد، ردیف بودجه مجزایی برای آنها در جدول شماره4 لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

در همین رابطه، قاسم میرزایی نکو در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: البته دو کار دیگر هم در کنار این بحث ها در مورد انتخابات در جریان است؛ یک بحث مربوط به الکترونیکی کردن انتخابات است و نیاز به یکسری زیرساخت و دستگاه دارد؛ البته این بودجه در وزارت کشور دیده شده و ربطی به شورای نگهبان ندارد.

وی گفت: هم اکنون شورای نگهبان در شهرهای کوچک کارمندانی دارد و جمع کارمندان آن در کل کشور حدود 100 تن می شود. با این حال مشخص نیست، این بودجه چقدر تحقق پیدا می کند و معمولا دریافتی ها کمتر از چیزی است که تخصیص پیدا کرده است.

به گزارش تابناک وی در ادامه گفت: اگر این ها را سرشکن کرده و از کل بودجه مورد نیاز کم کنیم، به نظر می رسد که بودجه تخصیص یافته اضافه است و نباید دیده شود. ما این موضوع را در صحن بررسی خواهیم کرد و به این موضوع اعتراض می کنیم.

این نماینده مجلس افزود: برای شورای نگهبان حدود 100 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و اگر قرار است حقوقی هم به کارکنان پرداخت شود، باید از این محل باشد؛ اما اختصاص این مبلغ مختص برگزاری انتخابات آن هم در سالی که انتخاباتی در آن نداریم برای ما هم محل سؤال است.

وی همچنین یادآور شد: چون موضوع وزارت کشور با توجه به مواردی که گفتم ضروری است و من این موضوع را تحقیق کردم، اما درباره لزوم پرداخت اعتبار برای برگزاری انتخابات به شورای نگهبان در حالی که انتخاباتی پیش روی نداریم، ضروری نیست و باید مشخص شود این مبلغ برای چه کاری در نظر گرفته شده است.

همچنین محمد محمودی شاه نشین، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون شوراها در گفت وگو با تابناک با اظهار بی اطلاعی از این موضوع اظهار داشت: ما سال آینده انتخاباتی نداریم و من این ردیف را ندیده ام. تنها از اعتبار جاری آن خبر دارم. باید بررسی شود این بودجه برای چه کاری در نظر گرفته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید