چشم‌ها به احمدی‌نژاد خیره شد؛ کدام نفوذی، تتلو را به دیدار رییسی در فرودگاه برد؟

    کد خبر :20320

آیا انتخاب سیدابراهیم رییسی برای ماندن در صحنه انتخابات و حذف محمدباقر قالیباف موجب شکست اصولگرایان شده است؟

صبح شنبه فرا رسید؛ همان شنبه ای که حسن روحانی درباره آمدنش به هوادارانش امید می داد و به تخریب چی های انتخاباتی هشدار .

حالا همان شنبه آمده است و به قول حسام الدین آشنا :«امروز همه به سر کار خود باز می گردند، از مشاور امور زیربنایی و فدراسیون نجات غریق گرفته تا شهرداری تهران و تویت آستان . او هم به ریاست جمهوری . »

انتخابات تمام شده با یک نتیجه که تحلیل های زیادی به همراه خود دارد برای مفسران سیاسی که سوال های متعددی را کنار هم ردیف کرده اند . حالا آنها باید این سوالات را کنار هم ردیف کرده و از نشانه ها و مولفه های به چرایی پدید آمدن چنین پدیده مهمی در 4 سال پایانی یک قرن برسند.

دست کم حالا که نتیجه جزیی انتخابات به صورت رسمی بیان نشده و هنوز نمی توان تحلیل های جامعه شناسی بر مبنای طبقه آرای کسب شده در مناطق داشت اما می توان به کلیت پرداخت و پرسشی مهم را به میانه مباحثه آورد .

1- آیا انتخاب سید ابراهیم رییسی برای ماندن در صحنه انتخابات و حذف محمد باقر قالیباف موجب شکست اصولگرایان شده است ؟

می توان پاسخ این مساله را در دو سطح بررسی کرد :

الف : محمد باقر قالیباف در صحنه می ماند و رقابت با سه نامزد اصولگرا ادامه پیدا می کرد؛

برای رسیدن به پاسخ این سوال می توان به نظر سنجی های بعد از مناظره آخر توجه کرد . بر مینای اخبار موجود رای ابراهیم رییسی یک روز بعد از مناظره آخر روی 19 درصد و رای قالیباف روی بیست درصد دیده می شد . نکته اینجا بود که رای قالیباف شیب منفی پیدا کرده و رای ابراهیم رییسی هم چندان شیب تندی نداشت .تصمیم سازان اصوگرا متوجه بودند که افزایش محدود رای رییسی از آرایی است که از سبد قالیباف ریخته است . ادامه این روند قالیباف را به زیر 15 درصد و نهایتا رییسی را به 25 در صد می رساند . مجموع این دو نامزد با توجه به اینکه به صورت عادی دیگر شوکی نداشتند که به انتخابات وارد کنند به نظر بیش از 40 درصد نبود . پس ماندن قالیباف چندان تحولی در نتیجه انتخابات حاصل نمی کرد جز تقسیم آرا .

ب: محمدباقر قالیباف در صحنه می ماند و ابراهیم رییسی حذف می شد؛

این پرسش بسیار مهمی است . روزی که قالیباف انصراف داد در عین ناراحتی یک خوشحالی پنهان نیز در بدنه انتخاباتی حامیان قالیباف دیده می شد . آنها از دو نکته اساسی مطلع بودند . اول اینکه محمد باقر قالیباف با همراهی سید ابراهیم رییسی و حضور همزمان به مقام سوم دست می یافت و از راهیابی به دوردوم باز می ماند . آنها این را هم می دانستند که اگر قالیباف به جای رییسی هم بماند نمی تواند بخش مهمی از آرا او را جذب کند . می دانست که بخش قابل توجهی از آرای رییسی مربوط به بخش مروح جامعه است . بخشی که از دو طیف منتقد مذهبی و معیشت گرا تشکیل می شود .

قالیباف می دانست که بخش مذهبی طیف محروم سال هاست که منتقد او هستند . به یاد می آوریم مواضع تند روزنامه کیهان به قالیباف در ماجرای املاک و حتی پلاسکو و همچنین کنایه های به یاد ماندنی سعید جلیلی به ماجرای املاک و گورخواب ها.

پس می دانست که از اینجا برداشت رای هم نخواهد داشت . در طیف معیشت گرای طبقه محروم هم او اگر چه که حرف هایی همچون سه برابر کردن یارانه ها و یارانه 250 هزار تومانی یارانه داشت اما روشنگری حسن روحانی ، اسحاق جهانگیری و حتی هاشمی طبا برای مردم این اطمینان را حاصل کرد که قالیباف صرفا یک برنامه ذهنی بدون راهکار برای این حرف هایش دارد .

قالیباف نتوانست به مردم ثابت کند که می تواند این شعارها را عملی کند . پس او می دانست که کناره گیری رییسی چندان شیفت رای به سمت او به همراه نخواهد داشت .

دومین سوال اما این است که شوک منفی آخر که در روز چهارشنبه از سمت اردوگاه خودی به اصولگرایان وارد شد چه تاثیری در نتیجه انتخابات داشت ؟ منظور از این سوال تاثیر دیدار خواننده زیر زمینی با ابراهیم رییسی در فرودگاه است.

این هم نکته ای است که اکنون حرف های زیادی در مورد آن مطرح است . گویا برهان انجام چنین ملاقاتی از بین بردن شوک حضور حسن روحانی در مشهد و برگزاری اجرای زنده توسط سالار عقیلی بود . آنها می دانستند که به لحاظ فرهنگی، جو روانی سنگینی این طیف از اصولگرایان را تهدید می کرد که چرا آنها با برگزاری کسرت و موسیقی مخالف هستند . بنابراین این دیدار می توانست این جو روانی را بشکند . اما آنچه رخ داد بازخورد بسیار منفی دیدار در فرودگاه بود . به یکباره موجی از تصاویر مربوط به گذشته این خواننده در کنارتصاویر دیدارش با ابراهیم رییسی مانند یک بمب خبری در شبکه های مجازی صدا کرد .

حالا او در میان هواداران طیف مقابل متهم شده بود به اینکه رویه ای دوگانه دارد و در بین طرفدارانش هم این مساله ایجاد شد که او روی برخی اصول مرود نظر آنها ایستادگی کامل ندارد . این مساله نه فقط موجب جذب رای نشد بلکه آرا او را ریخت . حالا یک سوال مهم می تواند پایانی باشد برای این نوشتار : « چه کسی این ایده را به ابراهیم رییسی داده است ؟» . فرضیه مهمی وجود دارد : «یک احمدی نژادی نفوذی در اردوگاه آقای رییسی حضور داشته ، همان که این پیشنهاد را داده است .»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید