آقای نماینده! زمان قرارداد بستن احمدی‌نژاد کجا بودید؟!

    کد خبر :202932

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه علنی امروز پارلمان بدون ارایه هیچ مستند و عدد و رقمی به وزارت نفت بابت قراردادهای گازی حمله کرد.

به گزارش انرژی امروز، علاءالدین بروجردی در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس گفت: چه کسی پاسخگوی صدها میلیون دلاری است که در نتیجه بی‌تدبیری وزارت نفت و شکایت کشور ترکیه به این کشور دارد پرداخت می‌شود.

وی مدعی شد: همین ماجرای تاسف‌بار با ترکمنستان نیز در حال تکرار است و آنها به دلیل ندانم کاری‌های ما به مراجع بین‌المللی شکایت کردند و در این شرایط اگر ما بار دیگر در این مراجع محکوم شویم باید صدها میلیون دلار دیگر از بودجه بیت‌المال به آنها پرداخت کنیم.

بروجردی اضافه کرد:‌همه اینها باعث شده تا روابط اقتصادی ما با ترکمنستان از ۵ میلیارد دلار به ۱۰ درصد این میزان برسد. اینگونه نمی‌توان اقتصاد را مدیریت کرد. چون یکی از راه‌های مطرح شده در اقتصاد مقاومتی این است که ما تولید و صادر کنیم و ارزآوری کنیم و بتوانیم اقتصاد بیمار خود را نجات دهیم و دولت باید در این زمینه تجدیدنظر جدی کند.

حملات تند رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به قراردادهای گازی وزارت نفت درحالی صورت می‌گیرد که این وزارتخانه در ماه‌های اخیر، بارها درباره قراردادهای خرید گاز از ترکمنستان و صادرات به ترکیه توضیحات خود را ارائه کرده است.

گفتنی است، قرارداد خرید گاز از ترکمنستان که از سال ۱۳۸۵ و با هدف تامین گاز استان‌های شمالی کشور در زمستان امضاء شده بود؛ یک سال بعد با افزایش شدید قیمت از سوی شرکت ترکمن‌گاز همراه شد.

در دی ماه ۱۳۸۶ که سرمای زمستان به اوج خود رسید و بیش از ۲۰ استان کشور با افت شدید دمای هوا و یخبندان مواجه شدند، ترکمنستان با سوءاستفاده از این فرصت اعلام کرد که قیمت گاز صادراتی خود به ایران را ۹ برابر بالا برده و از ۴۰ دلار به ازای هر هزار مترمکعب به ۳۶۰ دلار افزایش می‌دهد.

دولت وقت ایران، به هر دلیلی در آن مقطع زمانی با این درخواست ترکمنستان موافقت کرد و بدین ترتیب، براساس محاسبات ترکمن‌ها، طلبی حدود ۱.۸ میلیارد دلار به حساب ایران نوشته می‌شود.

اما در کمال تعجب، دولت محمود احمدی‌نژاد قیمت‌های جدید را پذیرفت و نمایندگان وقت مجلس (از جمله علاءالدین بروجردی) به طور کامل در برابر اقدام دولت وقت سکوت کردند.

حاصل اقدام دولت احمدی‌نژاد و سکوت مجالس وقت، بدهی بیش از یک میلیارد دلاری بود که به دولت روحانی میراث رسید. در نتیجه، سال گذشته و درحالیکه نیاز ایران به گاز ترکمنستان به کمترین میزان رسیده بود و تداوم واردات گاز از این کشور برای ایران دارای کمترین ضرورت بود، برخی مدیران نفتی ترکمن، با هدف اعمال فشار به تهران، تهدید به قطع گاز در صورت عدم دریافت فوری طلب ۱.۸ میلیارد دلاری گازی مربوط به سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ کردند.
ترکمنستان در حالی خواستار طلب ۱.۸ میلیارد دلاری از ایران بابت صادرات گاز در سال‌های ۸۶ و ۸۷ شد که تهران آن را قبول نداشت و خواستار ارجاع موضوع به داوری بین‌المللی شد.

حال و در شرایطی که شکایت متقابل ایران و ترکمنستان در مناقشه گازی در داوری بین‌المللی در حال پیگیری است؛ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اقدامی که آشکارا با منافع ملی و اصول سیاست خارجی در تعارض است، به وزارت نفت حمله می‌کند و مدعی می‌شود اقدام این وزارتخانه در دفاع از حقوق کشور مطابق قرارداد، باعث کاهش تجارت بین دو کشور شده است! آیا این اظهارات، پاس گل دادن به طرف ترکمن در مناقشه گازی نیست؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید