مهم‌ترین سد راه ما در برجام مسائل بانکی و مالی است

    کد خبر :202879

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: ترامپ در این شرایط به دنبال این است که اقدامی انجام دهد که کشورمان از برجام خارج شود تا به همه در دنیا بگوید ایران خودش از برجام خارج شده است، بنابراین در این شرایط ما باید سعی کنیم با در نظر گرفتن منافع ملی همچنان به تعهداتمان طبق توافق هسته‌ای عمل کنیم؛ همچنان که تاکنون به بهترین شکل این کار را انجام داده ایم

دو سال بعد از شروع اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و ۱+۵ که به برجام مشهور شد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره دستاوردهای برجام گفت: اجرای برجام دستاوردهای مهمی برای کشور داشت که مهم‌ترین آن برداشته شدن تحریم‌های نفتی و گازی، بیمه‌ای، کشتیرانی و… بود.

مستوفی افزود: همچنین در این دوره مذاکرات گسترده‌ای بین بخش‌های دولتی و خصوصی ایران و کشورهای دیگر صورت گرفت و روابط مهمی ساخته شد و شکل گرفت که همه این‌ها از دستاوردهای برجام است.

وی گفت: البته این نکته را هم باید گفت که در ابتدای توافق هسته‌ای تصورات بسیار زیادی از برجام و اثرات آن در جامعه ساخته شد که به آن میزان واقعا انتظارات تحقق پیدا نکرد و آن‌چنان‌که مردم تصور می‌کردند همه چیز گل و بلبل نشد.

مستوفی افزود: البته هم آن انتظارات چندان واقعی نبود و متاسفانه هم به آن چیزهایی که اعلام شد نتوانستیم دست پیدا کنیم.

وی گفت: باوجود موافقیت‌های بسیار همچنان نتوانسته‌ایم از دستاوردهای برجام آن‌چنان‌که باید استفاده کنیم.

مستوفی افزود: مهم‌ترین سد راه ما در برجام مسائل بانکی و مالی بود که همچنان تا حدودی باقی است و همین موضوع باعث شده که نتوانیم بیشترین استفاده را از برجام داشته باشیم.

وی گفت: نقل‌وانتقال‌های مالی و مسائل بانکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما باید سعی کنیم با گسترش روابط بانکی این چالش را از پیش‌روی سرمایه‌گذاران برداریم.»

به گزارش اتاق ایران، مستوفی در ادامه به حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد و افزود: متاسفانه با ورود آقای ترامپ به کاخ سفید و اینکه آدم قابل پیش‌بینی نیست، موانع بزرگی پیش‌روی برجام به وجود آمد و آمریکا به تعهداتش عمل نکرد.

این عضو اتاق تهران گفت: ما می‌بینیم که رفتار ترامپ برای همه دنیا عجیب است و هر روز شاهدیم که با یکی از کشورهای دنیا از آفریقا گرفته تا چین و … درگیر می‌شود.

وی با بیان اینکه ما و دنیا نمی‌دانیم که ترامپ در نهایت در برابر برجام چه تصمیمی را خواهد گرفت، افزود: ترامپ در این شرایط به دنبال این است که اقدامی انجام دهد که کشورمان از برجام خارج شود تا به همه در دنیا بگوید ایران خودش از برجام خارج شده است.

مستوفی گفت: بنابراین در این شرایط ما باید سعی کنیم با در نظر گرفتن منافع ملی همچنان به تعهداتمان طبق توافق هسته‌ای عمل کنیم؛ همچنان که تاکنون به بهترین شکل این کار را انجام داده‌ایم.

وی افزود: سازمان‌های بین‌المللی و اتحادیه اروپا هم بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند؛ تا حمایت کشورهای اروپایی، چین و روسیه را داشته باشیم، اقدامی که تاکنون هم انجام داده‌ایم و در آن بسیار موفق بوده‌ایم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه در مقابل شخصی مانند ترامپ باید بایستیم و از منافع کشور دفاع کنیم، گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری ما پیش از حضور یکساله ترامپ در کاخ سفید به سمت امنیت بهتر می‌رفتیم ولی با این وضعیتی که آقای ترامپ پیش آورده است و تهدیدهایی که انجام داده است.

وی افزود: اینکه ترامپ اعلام کرده است احتمالا بعد از ۱۲۰ روز از توافق هسته‌ای خارج می‌شود باعث ایجاد ترس‌هایی شده است تا جایی که می‌بینیم شرکت هواپیمایی ایرباس که برای فروش هواپیما به ایران پیش‌قدم شده بود و قراردادی به امضا رسانده بود، اعلام می‌کند که فعلا دست‌ نگه می‌دارد و واگذاری هواپیماها احتمالا با تاخیر مواجه می‌شود.

مستوفی گفت: ما نمی‌توانیم نفوذ اقتصادی و سیاسی که آمریکا در دنیا دارد را نادیده بگیریم و در مقابل این باید خیلی با منطق پیش برویم باید فضای مثبت را به سمت خودمان بکشانیم مانند حالا چون آقای ترامپ دنبال بهانه است و ما نباید بهانه دستش بدهیم و باید کاری کنیم که دنیا از ما حمایت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید