ناکامی پژوسیتروئن در فروش خودرو به چینی‌ها

    کد خبر :202660

روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی عملکرد شرکت خودروسازی پژو سیتروئن در سال ۲۰۱۷ پرداخت. در گزارش مذکور هر چند اذعان شده که این شرکت فرانسوی میزان فروش خودروهایش نسبت به سال گذشته با افزایش ۴/ ۱۵ درصدی همراه بوده اما در بازارهای بزرگی همچون اروپا و چین روند تولید مثبتی نداشته است.

این شرکت در ۶ ماه اول ۲۰۱۷ نیز در مجموع یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۹۳۴ دستگاه انواع محصول را در بازارهای جهانی به فروش رسانده که در مقایسه با نیمه نخست سال ۲۰۱۶، ۳/ ۲ درصد افزایش داشته است. طبق آمار اعلامی، پژو به‌صورت جداگانه یک میلیون و ۲۵ هزار و ۳۰۷ دستگاه انواع محصول را در نیمه نخست ۲۰۱۷ به فروش رسانده و سیتروئن نیز آماری ۵۲۶ هزار و ۷۶۱ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با این حساب، پژو افزایش ۱۵ درصدی فروش را تجربه کرده اما سیتروئن ۳/ ۱۲ درصد کاهش را در این مدت به خود دیده بود.

به این ترتیب این گروه خودروسازی هرچند مجموع جهانی فروشش در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۷ اندکی افزایشی بوده، با این حال در بازارهای بزرگی مانند اروپا و چین، کاهش فروش را تجربه کرده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، اما رشد فروش در خاورمیانه و آمریکای لاتین برگ برنده این شرکت فرانسوی در ۶ ماه اول و هم در کل سال ۲۰۱۷ بوده است؛ به‌طوری‌که روز گذشته رویترز در گزارشی به نقل از این شرکت فرانسوی اعلام کرد که خودروسازی پژو سیتروئن میزان فروش خودروهایش در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال گذشته به میزان ۷/ ۱۵ درصد افزایش داشته است. هر چند که این شرکت در خاورمیانه و آمریکای لاتین عملکرد ضعیفی داشته است.براساس این گزارش، شرکت پژو سیتروئن در سال گذشته میلادی ۳ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو در سراسر جهان به فروش رسانده و این نشان می‌دهد که این شرکت همانند رقیب هموطنش رنو عملکردی قوی در سال ۲۰۱۷ داشته است. بعد از انتشار این گزارش، ارزش سهام شرکت پژو سیتروئن شاهد رشد ۳/ ۰ درصدی بود.پژو سیتروئن گفته، خودروهای تجاری سبک برند پژو و سیتروئن این شرکت در بازارهای خارجی‌ای نظیر خاورمیانه، آمریکای لاتین و آسیا رشدی قابل‌توجه داشته است.

نقش ایران در رشد پژو سیتروئن

همچنین ژان فیلیپ ایمپارات، مدیر شرکت پژو نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سال ۲۰۱۷ یک سال استثنایی بوده و رشد بی‌سابقه فروش را برای شرکت پژو به‌دنبال داشته است.» اما همانطور که در گزارش ۶ ماه ابتدایی امسال نیز به آن تاکید شده بود، ایران نقش مهمی در رشد تولید پژوسیتروئن داشته است. حال آنکه در گزارش فعلی نیز ایران نقش مهمی در این زمینه دارد.بعد از لغو تحریم‌ها و مشارکت دوباره خودروسازان فرانسوی با ایران، شاهد رشد تولید در دو شرکت پژو سیتروئن و رنو بودیم. هر چند فرانسوی‌ها با عقد قرارداد تولید حضوری متفاوت را پس از برجام در ایران رقم زدند؛ اما پس از گذشت حدود یک سال از قراردادهای مذکور هنوز تولید خودروهای پسابرجامی آنچنان که باید به چشم نمی‌آید.

بر این اساس آنچه از آمارهای پژوسیتروئن می‌توان استنباط کرد این است که رشد تولید محصولات قدیمی پژو در ایران منجر به روند صعودی آمارهای تولید این شرکت در سال ۲۰۱۷ شده است.در این بین خودروهای جدیدی همچون ۲۰۰۸ که هم اکنون حضور کم رنگی در خیابان‌ها و جاده‌های کشور دارد و اولین خودرو پسابرجامی نیز نامیده می‌شود هنوز نتوانسته تغییری در آمارهای تولید این شرکت در ایران یا دیگر کشورهای دیگر به وجود آورد. بر این اساس آمار تولید ۶ ماه اول این خودروساز فرانسوی نشان می‌دهد که دو خودروی قدیمی ۲۰۶ و ۴۰۵ که در ایران تولید بالایی دارد توانسته آمار تولید جهانی پژوسیتروئن را تغییر دهد. به این ترتیب این شرکت اگر چه در اروپا و چین نتوانسته موفقیتی کسب کند اما در ایران همچنان یکه‌تاز میدان است.در آمار۶ ماه سال ۲۰۱۷ فروش پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ طی نیمه نخست ۲۰۱۷، به ترتیب ۱۲۴۴ و ۱۶۵۶ درصد افزایش یافته و ازآنجاکه این دو محصول فقط در ایران به فروش می‌رسند، همان‌طور که گفته شد باعث اوج‌گیری پژویی‌ها در بازار خاورمیانه و آفریقا به لطف بازگشت‌شان به ایران بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید