پرونده استیضاح ترامپ دوباره رو آمد

    کد خبر :20261

اقدامات اخیر رئیس جمهور آمریکا برای ممانعت از افشای اطلاعات مربوط به ارتباط این کشور با روسیه، بار دیگر وی را در معرض استیضاح احتمالی قرار داده است.

روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: استیضاح رئیس جمهور آمریکا باز هم به موضوعی برای بحث و گفت و گو تبدیل شده است.

رخدادهایی که این بحث ها را بار دیگر زنده کرده، عبارتند از اخراج «جیمز کامی» رئیس اف بی آی و تلاش دونالد ترامپ برای ممانعت از بازپرسی اف بی آی از «مایکل فلین» مشاور شورای امنیت ملی سابق و تبانی روسیه با کارزار انتخاباتی ترامپ برای نفوذ در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2016.

موارد زیر ممکن است به عنوان سوابقی برای استیضاح یا دستورکاری برای کمک به درک و ارزیابی وقایع مربوط به رئیس جمهور، مدیر سابق اف بی آی و تحقیقات در حال انجام از سوی «رابرت مولر» دادستان ویژه و پنج کمیته کنگره مورد استفاده قرار گیرد.

هدف از استیضاح ریاست جمهوری و محکومیتی که به اخراج وی از کاخ سفید بیانجامد چیست؟ استیضاح قانون جایگزینی است که برای زمانی در نظر گرفته شده که رئیس جمهور دیگر نمی تواند برای نظارت بر آزادی های شهروندان آمریکایی مورد اعتماد باشد. روند استیضاح جنایی نیست. حداکثر محکومیت برای فرد استیضاح شده، اخراج از کار و عدم تایید وی برای احراز پست دیگری در دولت آمریکا است. یک رئیس جمهور مشغول به کار نمی تواند تحت پیگرد قانونی قرار گیرد، زیرا به تعطیلی کل شاخه دولت به طور نامحدود منجر می شود.

جرائمی که به استیضاح فرد منجر می شود، چیست؟ بر اساس ماده دو بند 4 از قانون اساسی آمریکا، جرائمی که به استیضاح فرد منتهی می شود، چنین تعریف می شود: «خیانت، رشوه، و یا دیگر جرایم سنگین و خلاف». «الکساندر همیلتون» از مفسرین و مروجین اثرگذار قانون اساسی آمریکا شرح می دهد: «این جرائم، جرائمی هستند که از سوء رفتار دولتمردان و یا، به عبارت دیگر، از سوء استفاده از اعتماد عمومی بر می آیند. آنها از طبیعتی هستند که عمدتا مربوط به صدمات به جامعه هستند. مواد قانونی استیضاح به دلیل جلوگیری از اجرای عدالت توسط کمیته قضایی مجلس نمایندگان علیه «ریچارد نیکسون» رئیس جمهور سابق و توسط مجلس نمایندگان علیه «ویلیام جفرسون کلینتون» یکی دیگر از روسای جمهور سابق به رای گذاشته شد. نیکسون به دنبال طرح اتهامات در مجلس سنا استعفا داد و کلینتون با آراء 50-50 در مجلس از این اتهام تبرئه شد. مفهوم استیضاح «جرایم سنگین و خلاف» به شدت و به دقت تعریف شده است. نویسندگان قانون اساسی نمی خواستند با توجه به دلایل کوچک و گذرا نتیجه یک انتخابات ریاست جمهوری را معکوس کنند.

این در حالی است که به نظر می رسد موضوع استیضاح جدی باشد زیرا کاخ سفید احساس خطر کرده است. اخیرا سى ان ان به نقل از دو منبع آگاه گفته است که حقوق دانان کاخ سفید مطالعه پروسه استیضاح را آغاز کرده اند تا ترامپ از تلاش براى برکنارى در امان باشد. آنها خاطر نشان کرده اند که احتمال بسیار کمى وجود دارد که این اتفاق رخ دهد.

کاخ سفید معتقد است که دونالد ترامپ در کنگره آمریکا از حمایت کافى جمهورى خواهان برخوردار است که همین موضوع اجازه آغاز روند استیضاح را نخواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید