چرا صفوف نمازجمعه کوتاه شده است؟

    کد خبر :202509

استاد حوزه و دانشگاه معتقد است سطح علمی و اخلاقی ائمه جمعه سال های اول انقلاب مانند آیت الله طالقانی و رهبری قابل مقایسه با ائمه جمعه فعلی نیست و همین موضوع باعث کاهش اقبال مردم به نماز جمعه ها شده است.

حجت الاسلام و المسلمین «سید محمدعلی ایازی»، استاد حوزه و دانشگاه، با انتقاد از خطبه های برخی ائمه جمعه گفت: کاهش اقبال مردم به نماز جمعه طی سال های اخیر دو دلیل عمده داشته است. اول اینکه طی این سال ها، تریبون نماز جمعه از کانون و تببین مسائل دینی و منافع ملی تبدیل به پایگاه جناحی شده است. قبلا کارکرد نماز جمعه تببین مسائل عام جامعه بود، اما امروز به ابزاری برای یک جناح و گروه تنزل داده شد که در آن از سوی خطیب یا از طریق اعلامیه و… به افراد توهین می شود.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه متاسفانه این روند تنها محدود به نماز جمعه نیست و مساجد هم گرفتار این معضل شده اند.

این قرآن پژوه توضیح داد: مساجد را از امام جماعت هایی که مردم و هیات امنا انتخاب کرده بودند، خالی و افرادی را به صورت سفارشی انتخاب کردند. در این بین برخی نهادهای غیرمرتبط هم دخالت داشتند.

حجت الاسلام ایازی پایین آمدن سطح ائمه جمعه را دیگر علت کاهش صفوف نماز جمعه دانست و گفت: شما تصور کنید شخصیت هایی مانند آیت الله طالقانی، مقام معظم رهبری، هاشمی رفسنجانی روزی از تریبون نماز جمعه خطبه می خواندند و حال شما امامان جمعه فعلی را با این بزرگواران مقایسه کنید. هم به لحاظ علمی و هم از لحاظ گفتگو به شدت سطح ائمه جمعه کاهش یافته است. البته این را هم متذکر شوم که همه امامان جمعه به این شکل نیستند و استثنائاتی هم وجود دارد.

این استاد دانشگاه و حوزه عدم تطابق ادبیات ائمه جمعه با جامعه امروز را از دیگر عوامل تشدید کننده وضعیت امروز نماز جمعه ها دانست و افزود: همانطور که شرایط جامعه تغییر می کند، اگر خطبا آن تحول لازم با گفتمان و ادبیات جامعه را نداشته باشند، دیگر جاذبه و گیرایی ندارند.

به گزارش برنا؛او اضافه کرد: اقتضای منبر و جایگاه دینی این است که مسائل اخلاقی و معارف دینی گفته شود. شما مجموعه سخنرانی های آیت الله هاشمی در نماز جمعه ها را نگاه کنید و با وضعیت امروز مقایسه کنید، متوجه تفاوت ها خواهید شد. الان فقط یک جلد از خطبه های هاشمی در حوزه اخلاقی منتشر شده، این را مقایسه کنید با خطبه هایی که امروز از خواب و… خوانده می شود.

به اعتقاد حجت الاسلام ایازی درباره ارسال بولتن برای امامان جمعه گفت: هر هفته بولتن هایی برای ائمه جمعه می فرستند و مشخص می کنند درباره چه چیز باید خطبه خوانده شود. به اعتقاد من ارسال این جزوه ها در حد اطلاع رسانی خوب است اما اینکه دستوری باشد را نمی پذیرم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید