سرپرست اداره‌کل محیط زیست استان همدان:

اکسید گوگرد موجود در دود نیروگاه مفتح فراتر از حد مجاز است

    کد خبر :202359

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه اکسید گوگرد موجود در دود نیروگاه شهید مفتح فراتر از حد مجاز است، گفت: استفاده از سوخت مازوت خارج از اختیار نیروگاه بوده و به ناچار از مازوت استفاده می‌کند .

سیدعادل عربی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نیروگاه شهید مفتح همدان یکی از شرکت‌های محیط زیستی استان همدان در بحث پساب، پسماند و مدیریت پسماندهای ویژه و مدیریت سبز است، اظهار کرد: دودی که از نیروگاه شهید مفتح خارج می‌شود برابر استانداردها نیست اما نیروگاه در فصل زمستان ناچار به استفاده از سوخت مازوت است .

وی با تأکید بر اینکه در فصل زمستان اولویت شرکت گاز تأمین گاز برای بخش‌های خانگی و شهری است، تصریح کرد: سهمیه گاز نیروگاه در فصل زمستان به یک ششم کاهش می‌یابد به طوریکه نیروگاه شهید مفتح در حالت معمول روزانه 6 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند که این عدد در فصل زمستان به زیر 1.5 میلیون مترمکعب می‌رسد .

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه برای تأمین برق استان همدان و برخی از استان‌های همجوار مجبور است معادل گاز طبیعی، مازوت مصرف کند و به همین علت خروجی گازی که از سوخت مازوت تولید می‌شود با خروجی گاز طبیعی متفاوت بوده و بعضی از شاخص‌های خروجی مازوت برابر استاندارد نیست .

عربی با اشاره به اینکه در سوخت‌های فسیلی از جمله مازوت اکسید گوگرد متصاعد می‌شود، بیان کرد: استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید مفتح خارج از اختیار نیروگاه بوده و تمایل دارد از گاز طبیعی استفاده کند چرا که با مصرف گاز آسیب کمتری به دستگاه‌های آن وارد می‌شود .

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان درباره اینکه گفته شده دود نیروگاه همدان در آسمان ساوه نیز دیده شده است، تصریح کرد: به طور عینی مشاهده نشده که دود نیروگاه تا ساوه امتداد داشته باشد و به نظر بنده اغراق شده تا موضوع با اولویت جلوه داده شود .

وی با بیان اینکه غلظت آلاینده‌ها در ارتفاع کم بسیار پایین است، گفت: دودکش‌های نیروگاه شهید مفتح با ارتفاع بالایی احداث شده تا گازهای خروجی به سطح زمین نرسد و خطری برای مردم نداشته باشد اما این موضوع برای حفاظت محیط زیست قابل قبول نیست و در حال مکاتبه و پیگیری با شرکت گاز و استانداری هستیم تا تأمین گاز نیروگاه در اولویت قرار گیرد .

عربی افزود: در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان نیز از شرکت گاز خواسته شد تا در باره اینکه می‌تواند گاز نیروگاه را تأمین کند یا خیر توضیح دهد که شرکت گاز اعلام کرد فعلاً این توانایی در شرکت گاز کشور وجود ندارد تا سوخت گاز نیروگاه را تأمین کند .

وی یادآور شد: این در حالیست که نیروگاه شهید مفتح اعلام کرده که به علت اینکه نیروگاه خارج از سهمیه سوخت گاز مصرف کرده، با اخطار شرکت گاز استان مواجه شده است که در صورت تکرار به طور کامل گاز نیروگاه قطع خواهد شد .

غفلت نیروگاه مفتح در رعایت میزان گاز مصرفی

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: نیروگاه شهید مفتح در رعایت میزان مصرف گاز تعیین شده غفلت کرده و بیش از آنچه تکلیف شده بود مصرف کرده است که به دلیل اولویت تأمین گاز بخش خانگی به نیروگاه گفته شد میزان مصرف را رعایت کند .

محمدمهدی مهدوی در پاسخ به ادعای محیط زیست مبنی بر صدور اخطاریه شرکت گاز برای نیروگاه مفتح به علت استفاده خارج از سهمیه گاز اظهار کرد: اوایل آذر محدودیت مصرف گاز برای نیروگاه‌های سراسر کشور توسط دیسپشینگ شرکت ملی گاز اعمال شد که در نیروگاه شهید مفتح نیز روزانه 300 هزار مترمکعب گاز مصرف می‌شود .

وی با بیان اینکه نیروگاه همدان 5.5 تا 6 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند، خاطرنشان کرد: در فصل سرما دیسپشنیگ شرکت ملی گاز و وزارت نیرو با هماهنگی یکدیگر از بین 76 نیروگاه کشور میزانی را مشخص کرده و گاز توزیع می‌کند .

مهدوی ادامه داد: شرکت ملی گاز با وزارت نیرو هماهنگ می‌کند که به نیروگاه‌ها چه میزان گاز داده شود و در کل کشور این میزان گاز توزیع می ‎ شود .

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان تصریح کرد: چند روز گذشته نیروگاه شهیدمفتح همدان به تکلیف اعلام شده از سوی شرکت ملی گاز عمل نکرده و بیش از 1.7 میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده است که با توجه به اینکه میزان مصرف از تهران رصد می‌شود از نیروگاه خواسته شد تا تکلیف را رعایت کنند .

مهدوی با اشاره به غفلت نیروگاه در رعایت میزان گاز مصرفی، تأکید کرد: مصرف نیروگاه‌ها توسط دیسپشینگ شرکت ملی گاز رصد می‌شود و بنابراین نمی‌توانیم بیش از آنچه که تکلیف شده گاز ارائه دهیم .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید