در نشست خبری سازمان نظام پرستاری مطرح شد

پرستاران همچنان در انتظار اجرای قانون “تعرفه‌گذاری”/ تاخیر 10 ماهه در پرداخت کارانه‌های پرستاری

    کد خبر :202340

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به ۱۰ ساله شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، پیگیری اجرای این قانون را از نمایندگان مجلس خواستار شد.

به گزارش ایسنا، محمد شریفی مقدم در نشست خبری امروز سازمان نظام پرستاری درباره آخرین وضعیت پیگیری اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: این قانون مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی است. بعد از حدود سه سال که از تصویب آن گذشت، هیچ بهانه‌ای برای اجرا نشدن وجود نداشت. دو سال پیش تعرفه‌ها تدوین و در وزارت بهداشت ماندگار شد. بعد از آن جلسه‌ای در کمیسیون اجتماعی دولت برگزار شد که طی آن وزارت بهداشت را مکلف کردند که بسته‌های خدمات پرستاری را به وزارت رفاه بفرستد.

وی ادامه داد: در وزارت رفاه عزمی برای نهایی کردن این تعرفه‌ها وجود نداشت. طی مکاتبه‌ای که سازمان نظام پرستاری با کمیسیون اجتماعی دولت انجام داد، چند ماه پیش جلسه‌ای برگزار شد و طی آن مقرر شد که موضوع در دستور کار شورای عالی بیمه قرار گیرد، اما در آخرین جلسه این شورا نوبت به بررسی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نرسید.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مانع اجرا نشدن این قانون منابع مالی است، افزود: ما پیشنهاد ۲۰۰۰ میلیارد تومانی برای تامین منبع مالی مورد نیاز این قانون را داشتیم، اما گفتند زیاد است. در نتیجه آن را به ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش دادیم. کمیسیون اجتماعی دولت به دلیل نبود بودجه با این رقم مخالفت کرد. از زمانی که بودجه به مجلس رفت چهار بار در آنجا حضور پیدا کردیم و با نمایندگان گفت‌وگو کردیم. در نهایت، این پیشنهاد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی با نظر موافق کمیسیون بهداشت و درمان به کمیسیون تلفیق رفت.

شریفی مقدم اضافه کرد: بعد از صحبت‌های متعدد با نمایندگان مجلس طی دو هفته گذشته، قرار شد این موضوع در کمیسیون تلفیق مطرح شود، اما تا کنون در این کمیسیون درباره این موضوع صحبت نشده است. طبق بند ۳ ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را اجرا کند اما عزمی برای اجرای آن نیست. این در حالیست که سازمان بیمه سلامت موفق شد ۵۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه جاری به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه اگر سیستم پرداخت دستمزد غیرشفاف باشد، مسائل مختلفی پیش می‌آید، بیان کرد: در سال ۷۸ طرحی به نام طرح نوین خودگردانی بیمارستان‌ها اجرا شد که طی آن کتاب تعرفه‌گذاری کالیفرنیا ترجمه و به صورت ناقص اجرا شد. در آن دوره گفتند درآمد بیمارستان‌ها هر چه باشد به نام درآمد پزشکان شناخته می‌شود چون سایر گروه‌ها تعرفه نداشتند، اما ما می‌گوییم اگر قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شود، آنها هم درآمدزایی می‌کنند. طبق این قانون حدود ۵۵ درصد تعرفه یک اقدام درمانی مانند جراحی آپاندیس، برای جراح در نظر گرفته می‌شود و ۲۴ درصد آن برای سایر آن تیم درمان، باقی این هزینه نیز برای بیمارستان می‌ماند.
قائم مقام سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: جامعه پرستاری انتظار داشت که نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم به این حوزه توجه کنند. این ۱۰۰۰ میلیارد تومان که برای قانون تعرفه گذاری پیش بینی شده، سه قانون به عنوان پشتوانه خود دارد و به مردم و ۱۰۰ هزار نفر از گروه پرستاری مربوط می‌شود.

وی ضمن انتقاد از نظام پرداخت دستمزد در ایران بیان کرد: نظام‌های پرداخت در دنیا تابع متغیرهایی مانند مدرک، تخصص، مسئولیت و … است. بر این اساس نیز حقوق افراد مشخص می‌شود و در نهایت آن نظام پرداختی عادلانه خواهد بود. اما در ایران نظام پرداخت به صورت بنیانی مشکل دارد و کارآیی خود را از دست داده است. باید نظام پرداختی مبتنی بر کار کارشناسی در کشور پیاده شود.

شریفی مقدم با اشاره به تاخیر ۱۰ ماهه در پرداخت معوقات پرستاران ادامه داد: پرستاران در معرض بیشترین خطرها قرار دارند. ماه گذشته بینی دو پرستار در ارومیه و اردبیل شکست. به همین دلیل از قوه قضاییه درخواست کردیم با توجه به افزایش این ضرب و شتم‌ها و حملات راهکاری در این خصوص بیاندیشد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به انتقاد این سازمان از طرح تربیت پرستاران بیمارستانی ادامه داد: قرار بود آئین‌نامه اصفهان ملاک اجرای این طرح باشد و کارگروهی در دانشگاه‌های متقاضی اجرای این برنامه تشکیل شود، اما از میان ۱۰ دانشگاهی که قرار بود این طرح در آنها اجرا شود، هشت مورد این کارگروه را نداشتند. در یک بیمارستان نیز بر خلاف آئین‌نامه اصفهان عمل شد.

وی در ادامه این نشست با ابراز نگرانی از تنزل جایگاه پرستاری با اجرایی شدن طرح هیات امنایی شدن بیمارستان‌ها گفت: اجرای این برنامه تنزل جایگاه پرستاری را به دنبال دارد. در دنیا پرستاران در مراکز درمانی جمعیت بیشتری دارند و با توجه به کار حساس آنها جایگاه مدیریتی بالاتری هم دارند، اما مدیریت پرستاری در ایران به شدت تنزل پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست علی محمد آدابی – رئیس کل سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اینکه نمی‌توان بدون حضور پرستاران، سلامت جامعه را تضمین کرد، گفت: پرستاران در حال حاضر در سطوح مختلفی مانند پیشگیری از بروز بیماری، ارائه مراقبت‌های درمانی و تلاش برای بازتوانی و احیای بیماران فعالیت می‌کنند. رویکرد پرستاری امروز، بهداشت – جامعه است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه تمام شده تخت‌های بیمارستانی بیش از ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است، می‌توان با استفاده از مراقبت در منزل مانع از صرف این اعتبارات شد و درصد تخت‌های بیمارستانی را کاهش داد. تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ شاهد سیر نزولی در تعداد تخت‌های بیمارستانی باشیم. به همین دلیل نباید به دنبال افزایش تخت بیمارستانی باشیم به جز مواردی که واقعا مورد نیاز است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری همچنین اضافه کرد: همسو با کاهش تخت بیمارستانی در دنیا تخت‌های بیماران دچار اختلالات روانی مزمن رو به افزایش است؛ چراکه سبک زندگی شهری و رویکرد صنعتی باعث بروز بسیاری از بیماری‌های روانی شده است. پرستاران در این زمینه نیز می‌توانند نقش موثری داشته باشند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید