گوگل چه چیزی را در ایران فیلتر کرد؟

  • آرشیو
  • سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ۱۵:۲۷
    کد خبر :202284

موتور اپ گوگل، همان سرویسی است که در این حالت می‌توان از آن به عنوان دامین صوری استفاده کرد. در این مورد، گوگل است که فیلتر می‌کند و نه ایران. نتیجه این می‌شود که ایرانیان نمی‌‎توانند از برخی از خدمات مفید استفاده کنند.

به گزارش فرارو به نقل از وبگاه مادربورد، گوگل دسترسی ایرانیان به ابزاری تحت عنوان “موتور اپ گوگل” (Google App Engine) را مسدود کرده است.

مادربورد با اشاره به فیلترینگ در ایران نوشت: ایرانیان اغلب به خدمات دور زدن فیلتر مانند وی پی ان‌ها یا تور روی می‌آورند. سانسورچی‌ها در فیلترکردن برخی از برنامه‌ها کاملا ماهر شده‌اند. گاهی‌اوقات یک برنامه که فیلتر می‌شود، می‌تواند خود را در درون ترافیک یک سایت محبوب و تایید شده، پنهان کند.

این تکنیک به “دامین صوری” معروف است که بر سوار شدن بر سایت‌های معروفی مانند گیت‌هاب و خدمات وب آماوزن متکی است. این امر فیلتر کردن یک برنامه خاص را دشوارتر می‌سازد. تکنیک مزبور ضرورتا ترافیک یک برنامه خاص را شبیه ترافیک یک سایت بزرگ نشان می‌دهد که به دلیل محبوبیت زیاد آن، احتمال فیلترشدنش کمتر است.

کاربران ایرانی، علاوه بر خدمات وب آمازون و گیت‌هاب، می‌توانند سوار گوگل نیز بشوند. اما موتور اپ گوگل ترافیکی که از ایران می‌آید را مسدود می‌کند. موتور اپ گوگل، همان سرویسی است که در این حالت می‌توان از آن به عنوان دامین صوری استفاده کرد. در این مورد، گوگل است که فیلتر می‌کند و نه ایران. نتیجه این می‌شود که ایرانیان نمی‌‎توانند از برخی از خدمات مفید استفاده کنند.

برنامه پیام‌رسان رمزنگاری شده سیگنال، برای دور زدن سانسور در کشور‌هایی همچون مصر، امارات و عمان از موتور اپ گوگل استفاده می‌کند. اما در ایران، این حیله کارآمد نیست زیرا، گوگل، موتور اپ گوگل را در ایران فیلتر کرده است.

ماکسی مارلینسپایک، سازنده سیگنال، طی بیاینه‌ای گفت: گوگل برای پای‌بندی به تحریم‌ها، اجازه دسترسی به موتور اپ گوگل از ایران را نمی‌دهد.

مسئله این است که معلوم نیست که رژیم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، واقعا گوگل را از ارائه دسترسی به موتور اپ گوگل منع می‌کند. به گفته کارشناسان، گوگل در پای‌بندی به تحریم‌های آمریکا، از آنچه از آن خواسته شده، فراتر رفته است.

کالین اندرسون، پژوهشگری که برای سال‌ها درباره ایران و رژیم‎ تحریم‌های آمریکا مطالعه کرده به مادربورد گفت: جامعه مدنی از سال ۲۰۱۳ بر گوگل فشار می‌آوردند (اما)، واضح است که این مسئله برای آن‌ها اولویت نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید