گسل‌های گره غربی و شرقی تهران فعال شده‌اند

    کد خبر :202281

رییس کارگروه ملی زلزله با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد گسل‌های گره شرقی و غربی تهران فعال شده‌اند، گفت: گسل‌های فیروزکوه به گسل مشاع و گسل شمال تهران متصل هستند و می‌توانند بر لرزه‌زایی گسل تهران تاثیرگذار باشد.

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به ‌لرزه‌های پس از زمین‌لرزه 4.3 عصر روز گذشته در فیروزکوه اظهار داشت: چند ساعت پس از آن زمین‌لرزه زلزله‌ای به بزرگی دو ریشتر در منطقه دماوند رخ داد که این علاوه بر زمین‌لرزه‌های کوچک منطقه فیروزکوه بود.

وی با بیان اینکه این زمین‌لرزه‌ها نشان از فعال شدن گسل‌های منطقه فیروزکوه دارد، گفت:‌ اینکه این زمین‌لرزه‌ها پیش لرزه یک زلزله بزرگ باشد احتمال کمی دارد اما نمی‌توان درباره آن با قطعیت اطمینان دارد.

رئیس کارگروه ملی زلزله با تاکید بر اینکه گسل‌های منطقه فیروزکوه به گسل‌های تهران متصل هستند، اظهار داشت: قطعا گسلی که در 50 کیلومتری شهر تهران واقع شده می‌تواند در وقوع زلزله بر روی این گسل، شهر تهران را تحت تاثیر قرار دهد.

بیت اللهی افزود: امتداد غربی گسل فیروزکوه حدود 30 کیلومتر با حاشیه شرقی تهران فاصله دارد و اگر بر روی این گسل زلزله بزرگی به وقوع بپیوندد، زلزله تهران محسوب می‌شود. چراکه گسل‌های فیروزکوه به گسل مشاع و گسل شمال تهران متصل هستند و می‌توانند بر لرزه‌زایی گسل تهران تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه پس از وقوع زلزله 5.2 ریشتری ملارد، 22 پس لرزه در تهران و اطراف آن به وقوع پیوست گفت: تمام این شواهد نشان می‌دهد که گسل‌های دو منطقه حاشیه شرقی و غربی تهران فعال شده است.

وی ادامه داد: زلزله روز گذشته در فیروزکوه در فاصله 112 کیلومتری از مرکز تهران (اگر مرکز تهران را میدان فردوسی در نظر بگیریم) اتفاق افتاد که از حاشیه شرقی تهران 90 کیلومتر فاصله داشت.

بیت اللهی تاکید کرد: در حال حاضر شاهد وقوع زمین‌لرزه‌هایی در دو بر شرقی و غربی کلانشهر تهران هستیم که این نشان از فعال بودن گسل‌های لرزه‌ای در این مناطق است.

رئیس کارگروه ملی زلزله گفت: البته نمی‌توان پیش بینی کرد که این زمین لرزه‌ها، پیش لرزه یک زلزله بزرگ است و از سوی دیگر اینکه بگوییم این زمین‌لرزه‌ها خطری برای تهران ایجاد می‌کند هم نشان از سواد و علم پایین در این حوزه است.

وی تاکید کرد: زمین‌لرزه‌ها در گره شرقی و غربی یک علامت هشداردهنده است که منطقه از نظر لرزه‌ای ناآرام است و احتمال اینکه زلزله‌ای در میانه این دو گسل رخ بدهد دور از ذهن نیست. بنابراین توصیه من به مردم این است که آمادگی در برابر وقوع زلزله داشته باشند تا در صورت وقوع زلزله‌های بزرگتر به صورت آگاهانه عمل کنند.

رئیس کارگروه ملی زلزله همچنین با اشاره به ادامه دار بودن پس لرزه‌ها در کرمانشاه و کرمان اظهار داشت: وقوع این زلزله‌ها با کمتر از 5 ریشتر می‌تواند لطف الهی باشد چراکه این امکان وجود داشت انرژی زمین در قالب یک زلزله بسیار بزرگ‌تر آزاد شود.

وی افزود: انرژی پس لرزه‌های کرمان دو برابر پس لرزه‌های کرمانشاه بوده البته در حال حاضر شاهد کاهش شدت پس لرزه‌ها در این مناطق هستیم و این نشان می‌دهد که به سکون لرزه‌ای در این مناطق نزدیک می‌شویم.

بیت اللهی با بیان اینکه انتظار می‌رود این پس لرزه‌ها سه تا پنج ماه ادامه داشته باشد گفت: اینکه انرژی زمین با زلزله‌های کوچک در حال وقوع است لطف الهی به مردم ایران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید