تلاش آمریکا برای افزایش تحریم های غیر هسته ای

    کد خبر :20216

به اعتقاد کارشناس ارشد روابط بین‌الملل، احتمال دارد آمریکایی­‌ها به سمت گزینه عمل‌گرایانه اجرای سخت‌گیرانه برجام پیش بروند و تحریم‌های غیرهسته‌ای را افزایش ‌دهند. بر این اساس برجام را لغو نمی‌کنند و مفاد آن را دقیق اجرا می‌کنند.

«احسان اعجازی»، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در خصوص اظهارات ژنرال مک مستر، مشاور ترامپ مبنی بر اینکه متحدان آمریکا تمایلی به تحریم ایران ندارند، با اشاره به اینکه واشنگتن احتمالاً به سمت اجرای سخت‌گیرانه برجام و افزایش تحریم‌های غیرهسته‌ای پیش می­‌رود، بیان داشت: آمریکا در حال حاضر با توجه به توافق جامع هسته‌ای که ایران با گروه 1+5 انجام داده، در قبال ایران چهار گزینه بیشتر پیش رو ندارد و این گزینه‌ها سبب شده که اروپایی‌ها نیز در مقابل آمریکا اعتراض کنند که دیگر حاضر به تحریم ایران نیستند.

وی با توجه به چهار گزینه پیش روی آمریکا مطرح کرد: این گزینه­‌ها شامل موارد زیر است؛

1. لغو برجام از جانب آمریکا؛

2. اجرای سخت‌گیرانه برجام؛

3. مذاکره دوباره درباره برجام؛

4. استفاده از فرصت برجام و حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران برای تجارت با شرکت‌های ایرانی.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با تأکید بر اینکه هرکدام از موارد گفته‌ شده مشکلات و معضلاتی در برابر آمریکایی‌ها قرار می‌دهد، افزود: لغو برجام به‌ طور کلی سبب می‌‎شود ائتلافی که در قالب این توافق شکل گرفته، شکسته شود. از آنجایی‌ که اروپایی‌ها دیگر حاضر به تحریم ایران نیستند، آمریکا باید به‌ تنهایی در این زمینه اقدام کند.

وی با اشاره به گزینه مذاکره دوباره در مورد برجام تأکید داشت: این اقدام با توجه به اینکه سند برجام مورد تأیید شورای امنیت قرار گرفته، بسیار سخت است. چراکه این موضوع مورد پذیرش ایران، طرف‌های اروپایی و چین و روسیه نخواهد بود.

اعجازی با بیان اجرای سخت‌گیرانه برجام به‌ عنوان گزینه سوم اشاره داشت: آمریکایی‌ها در این زمینه ممکن است مفاد برجام را به‌ صورت جزئی و دقیق اجرا کنند و از این طریق به ایران فشار بیاورند. از طرف دیگر ممکن است تحریم‌های غیرهسته‌ای را افزایش دهند.

وی توجه به احتمال گزینه چهارم گفت: امکان این گزینه با وجود دولت دونالد ترامپ چندان مشخص نیست. آیا شرکت‌های آمریکایی نیز همچون شرکت‌های اروپایی برای ورود به ایران حاضر هستند؟ احتمال دارد آن‌ها به سمت گزینه عمل‌گرایانه اجرای سخت‌گیرانه برجام پیش بروند و تحریم‌های غیرهسته‌ای را افزایش ‌دهند. بر این اساس برجام را لغو نمی‌کنند و مفاد آن را دقیق اجرا می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید