بهروز بقایی: فیلم کودک در رونق سینمای بزرگسال موثر است

    کد خبر :20186

بازیگر مجموعه «دنیای شیرین دریا» گفت: برگزاری جشنواره‌‌‌ها باعث می‌شود بخش مهمی از سینمای بزرگسال که مرتبط و جزو جدایی‌ناپذیر سینمای کودک است، رونق بگیرد.بهروز بقایی کارگردان و بازیگر آثار کودک و نوجوان که آثار خاطره انگیزی چون «دنیای شیرین»، «سیب خنده» و «دنیای شیرین دریا» ایفای نقش کرده در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: برپایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان باعث می‌شود دست‌اندرکاران سینما فعالیت بیشتری داشته باشند و به همین مناسبت گرد هم بیایند تا سینما رونق بگیرد و در آن زمان همگی می‌توانیم به تماشای آثار با کیفیت در این زمینه بنشینیم.
بقایی درباره تاثیر مشارکت و حضور بالای کودکان و نوجوانان در جشنواره گفت: بدیهی است هر چه مخاطبان این جشنواره بیشتر باشند و سطح وسیعی از مردم در آن حضور پیدا کنند، نشان‌دهنده‌ موفقیت آن جشنواره است.
وی افزود: حضور کودکان در جشنواره‌ها یکی از نکات مهمی تلقی می‌شود که در تصمیم‌گیری اجتماعی و فرهنگی آنها در آینده بسیارموثر است.
این بازیگر تلویزیون و سینما با اشاره به ظرفیت‌های غنی فرهنگی ما در کشور، گفت: ما منابع بسیار عظیم فرهنگی، اجتماعی، انسانی و توانایی بسیار زیادی در عرصه تولید و نمایش آثار خوب و قابل قبول در این زمینه را داریم، اما باید بیش از پیش از آنها بهره ببریم و همچنین با نگرانی از آینده کودکان، دغدغه تربیت فرهنگی آنها را داشته باشیم.
بقایی ادامه داد: به هر حال آینده سازان ما همین کودکان هستند و زندگی ما قرار است که به دست آنها ساخته شود، پس هر چقدر بر روی آموزش آنها کار کنیم باز هم کم است.
بازیگر مجموعه «سیب خنده» گفت: باید نوجوانان را در هر زمینه‌ای آگاه و خوب بار بیاوریم، در نتیجه موظف هستیم، برای آنها فیلم‌های بیشتری بسازیم، کلاسهای آموزشی برگزار کنیم و برای تابستان آنها که فرصت بسیار مناسبی محسوب می‌شود برنامه ریزی داشته باشیم که با تعطیلی مدارس، آموزش آنها نیز تعطیل نشود.
بقایی درخصوص وضعیت سینمای کودک در جهان و تاثیر آن در داخل کشور ابراز داشت: سینمای هالیوود برای ما خوب نیست چون آنها فیلم‌های باب میل خودشان را می‌سازند و همان را به کودکان سراسر جهان تحمیل می کنند و متاسفانه این موضوع همه گیر شده است.
بازیگر سریال «همسران» گفت: بچه‌های ما «تام و جری» و قهرمان‌های آمریکایی را خیلی بهتر از اسطوره‌های خودمان می‌شناسند؛ ما هم می توانیم از گنجینه‌های غنی و توانمندی که در زبان و ادب و فرهنگ فارسی داریم، به شکلی درست استفاده کنیم و قصه‌های جدیدی خلق کنیم.
وی درباره تقویت بخش بین‌الملل سینمای کودکان و نوجوانان و جشنواره اظهار داشت: اگر بخش داخلی و مربوط به خودمان را درست و دقیق پیش ببریم، به خودی خود این بخش را هم به درستی و خوب هدایت خواهیم کرد، یعنی اگر ما آثاری تولید کنیم که با معیارهای بین‌المللی شناخته شود، خواه یا ناخواه در سرتاسر جهان قابل نمایش خواهد بود.
بقایی خاطرنشان کرد: حیف است که کودکان و نوجوانان ما پیام‌هایی که باید از فیلم‌های مختص خودشان در کشور را به دست بیاورند، از طریق آثار دیگر کشورهای جهان کسب کنند.
وی در پاسخ به اینکه سینمای کودک و نوجوان تا چه میزان در روند تربیتی آنها موثر است، گفت: خیلی می‌تواند مثمر ثمر باشد؛ حتی می‌تواند بسیاری از مبانی را دگرگون کند. چیزهایی در فرهنگ و آموزش و پرورش خود داریم که دیگر کشورها فاقد آن هستند تا جایی که می‌توانیم از تولیدات سینمای کودک به عنوان وسیله کمک آموزشی استفاده کنیم و این موضوع بسیار مهم و تاثیرگذار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید