جدیدترین اخبار
۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۲ اجتماعی کد خبر :201821

چرا پرچم پاناما به‌روی نفتکش ایرانی نصب بود؟

در این گزارش به این ابهام پاسخ داده شده که آیا نصب پرچم پاناما به‌روی نفتکش ایرانی سانچی به‌دلیل تحریم‌ها بوده و یا هدف از این اقدام، پوششی برای مشخص نشدن ملّیت نفتکش ایرانی بوده است؟

ابهامات متعددی در خصوص نفتکش ایرانی سانچی که دو روز پیش، پس از ۸ روز سوختن به‌روی آب، به‌همراه پیکر سرنشینانش غرق شد، در فضای مجازی، رسانه‌های داخلی و خارجی و حتی بین مردم مطرح می‌شود که خبرگزاری تسنیم با جمع‌آوری این ابهامات و گفت‌وگو با کاپیتان محسن بهرامی، دریانورد باسابقه کشورمان که مسئولیت سخنگویی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی را به‌عهده داشته، پاسخ هر ابهام را یافته است.

ابهام اول: چرا نفتکش ایرانی با پرچم کشور پاناما تردد می‌کرد؟

کاپیتان محسن بهرامی: اصالتاً این نفتکش به‌صورت شرکت Bright Shipping در خارج از کشور ثبت شده؛ مالکیت این کشتی‌ها از نظر مستعمراتی متعلق به شرکت ملی نفتکش نیست اما ما به‌عنوان اداره کننده این کشتی‌ها یا مدیریت کننده این کشتی‌ها هستیم.

از آنجایی که این نفتکش در کشور پاناما ثبت شده، می‌بایست با پرچم پاناما تردد کند. کشورهایی در دنیا هستند که با وجود آنکه کشورهای بزرگی نیستند اما در بحث مارکتینگ حمل‌ونقل دریایی در دنیا مطرح هستند، از جمله این کشورها می‌توان به لیبریا، قبرس، مالت و پاناما اشاره کرد که اگر پرچم این کشورها به‌روی کشتی یا نفتکش نصب باشد، به‌معنای این است که آن کشتی یا نفتکش در این کشورها ثبت شده و قوانین و استانداردهای راحت‌تری برای مدیریت کنندگان این کشتی‌ها و نفتکش‌ها دارند. علاوه بر راحتی کار برای اداره کنندگان نفتکش‌ها و کشتی‌هایی که تحت پرچم این کشورها هستند، به‌دلیل فعال بودن این کشورها در بحث مارکتینگ حمل‌ونقل دریایی، ثبت نفتکش‌ها و کشتی‌ها در این کشورها، هزینه‌های کمتر و توجیه اقتصادی بیشتری برای مالکان و اداره کنندگان کشتی‌ها و نفتکش‌ها به‌دنبال دارد.

در مجموع ۷۰ تا ۸۰ درصد تناژ کشتی‌های بزرگ و اقیانوس‌پیما در این کشورها ثبت شده است. این موضوع در تمامی جهان مطرح است و تنها مربوط به ایران نیست. این نیست که فقط نفتکش‌های ایرانی با پرچم کشورهای این‌چنینی تردد کنند، بلکه کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی اقدام به این کار می‌کنند، مثلاً کشوری چون انگلستان بخش اعظمی از کشتی‌های خود را در مناطق آزاد خود یا دیگر کشورها به ثبت رسانده است، مثلاً در برخی کشورها چون انگلستان قوانینی وجود داشت که اگر کشتی در این کشور به ثبت برسد، باید فرمانده و سرمهندس آن ملّیت انگلیسی داشته باشند و با توجه به اینکه دریانوردان انگلیسی نسبت به ناوگان این کشور کم بودند، این گونه قوانین مشکلاتی را برای کشتی‌هایی که در انگلستان ثبت شده بود به‌وجود آورد، اما برای کشتی‌هایی که در کشورهایی چون پاناما ثبت می‌شوند، این قبیل قوانین دست‌وپاگیر وجود ندارد.

در حال حاضر نفتکش‌ها و کشتی‌هایی که در کشور پاناما ثبت شده‌اند و با پرچم این کشور تردد می‌کنند از نظر تناژ، با چند کشور اروپایی برابری می‌کند و مربوط به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی هستند.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • پیمان قاسم‌خانی بار دیگر در سن پترزبورگ
  • احضار مسئولان دو بیمارستان در گرگان به دادسرا
  • هنر مسئولان تبدیل مدل تخریب غیرسازنده ترامپ به فرصتهای سازنده است
  • طالبان مذاکره با آمریکا را به صورت رسمی تایید کرد
  • اشتاین مایر راهی آفریقای جنوبی شد
  • پارلمان اروپا بودجه ۲۰۱۹ را به بحث می‌گذارد
  • ترامپ به افغانستان و عراق سفر می‌کند
  • نتانیاهو برای نجات خود دست به دامن برجام شد
  • تحویل ۱۲ هزار خودروی خانواده رنو تا پایان امسال
  • ماموریتهای اعلام شده و نشده جرمی هانت در ایران
  • زمان دور جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو اعلام شد
  • عشق دوران دانشجویی بازیگر قدیمی سوژه شد
  • ۳۰ درصد صدقات و خیرات مردمی صرف تامین مسکن مددجویان می‌شود
  • تشکیل ۱۶۵ سایت برف‌روبی برای روزهای برفی پایتخت
  • آغاز رهاسازی آب از سدهای آذربایجان غربی به سمت دریاچه ارومیه
  • روایت عباس عبدی از تضاد ساختاری در سیاست؛ چه شد که تتلو و کلاه مخملی‌ها وارد انتخابات شدند؟
  • سلطان تیتراژ سینما درگذشت
  • رییس سازمان بازرسی به ماجرای ابقای تاج ورود کند
  • علی مطهری: تا کنون از مقامات بالا چیزی به من نگفته‌اند
  • هوای تهران در آستانه شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس
  • قاسمی: ظریف با قوت تمام به انجام وظایفش مشغول است
  • العربیه: ابوبکر البغدادی احتمالا در «هجین» سوریه پنهان شده
  • رئیس جمهوری مخالف افزایش قیمت خودرو است
  • دستورالعمل نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ شد
  • چرایی گرایش زنان به موادمخدر
  • امیرجعفری: امیدوارم تئاتر تبریز مانند تیم تراکتورسازی بترکاند
  • موافقتنامه پاریس؛وزنه‌ای برپای صنعت نفت/نقد کارشناسی بریک الحاق
  • تازه ترین خبرها از فصل دوم سریال «روزهای بی‌قراری»
  • «بیکاری» آنهم در کشوری که ۳۰ میلیون کمبود نیروی کار دارد
  • فرآیندهای استانداردسازی تسریع و تسهیل شود
  • Ad