تحلیل رویترز از حضور خودروهای فرانسوی در انتخابات ایران

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۶  /   /  کد خبر: 17374
تحلیل رویترز از حضور خودروهای فرانسوی در انتخابات ایران

به نوشته رویترز، خودروهای فرانسوی که در آمریکا حضور چندانی ندارند، پایشان به انتخابات ریاست جمهوری ایران باز شده است.

خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: خودروسازان فرانسوی پی اس ای و رنو در حال تبدیل غیبت خود در آمریکا به امتیازی ایرانی هستند؛ آن هم با حضور در بازاری نوظهور که هنوز برای رقبای خارجی آن‌ها که نگران تحریم‌ها در دولت دونالد ترامپ هستند، با محدودیت‌هایی همراه است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران — که هفته جاری بخت خود را برای انتخاب مجدد می‌آزماید — از این سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها به عنوان گواهی بر مفید بودن پیروی از سیاست سازش هسته‌ای و جذب سرمایه‌های خارجی برای اقتصاد ایران بهره می‌برد.
پی اس ای – سازنده خودروهای پژو و سیتروئن – و رنو پس از امضای توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ که به لغو برخی تحریم‌ها در ازای اِعمال محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران منجر شد، حضور خود را در این کشور بسیار پررنگ کرده اند. پی اس ای قراردادهایی تولیدی به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو (۷۶۸ میلیون دلار) امضا کرده است. رنو نیز از سرمایه‌گذاری در کارخانه‌ای خبر داده است که ظرفیت تولید این شرکت را به ۳۵۰ هزار خودرو در سال افزایش خواهد داد.
به گزارش العالم ،این شرکت‌های فرانسوی در تضاد با رقبای آلمانی، آمریکایی و ژاپنیشان، از برنامه‌ها و زیرساخت‌های تولید و فروش در آمریکا برخوردار نیستند. همین امر آن‌ها را در برابر تنبیه‌های در نظر گرفته شده برای تخطی از تحریم‌های آمریکا که تبادلات مالی را با ایران محدود کرده اند، کمتر آسیب‌پذیر می‌کند.
چشم‌انداز نگرش سخت‌گیرانه‌تر آمریکا به ایران در زمان ترامپ ( فردی همیشه‌منتقد به توافق هسته‌ای) احتیاط خودروسازانی را که در آمریکا حضور قویتری دارند افزایش داده است. به گفته منابع این صنعت به رویترز، فولکس‌واگن و ب‌ام‌و آلمان در میان شرکت‌هایی هستند که بلندپروازی‌هایشان را درباره ایران معلق کرده اند.
یک منبع نزدیک به فولکس‌واگن در این خصوص گفت: «ما به خوبی از ظرفیت مناسب بازار ایران آگاه هستیم؛ اما نمی‌توانیم دست به ریسک بزنیم.» این شرکت از اظهار نظر درباره مباحثات مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های خود امتناع کرد.
پی اس ای و رنو حاضر نشدند با نویسندگان این مطلب رویترز درباره فعالیت‌های تجاریشان در ایران سخن بگویند؛ اما ژان کریستوف کمار — مدیر ارشد پی اس ای در خاورمیانه — چندی پیش گفته بود تشدید مجدد فشار آمریکا در زمان ترامپ به شرکتش کمک می‌کند از رقبای خارجی که برای حضور در ایران تردید دارند، پیشی بگیرد. وی در این خصوص گفته بود: «این فرصتی برای شتاب گرفتن ما محسوب می‌شود. ما از دیگران سبقت گرفته ایم و قصد داریم این فاصله را حفظ کنیم.»
شرکت‌هایی که زودتر از سایرین فعالیت‌های خود را در ایران آغاز کرده اند می‌توانند در بازاری که سال‌هاست از خودروهای مدرن محروم است و همچنین در کشوری که تعرفه‌های هنگفت گمرکی باعث سنگین‌تر شدن کفه ترازو برای خودرو‌های تولید داخل می‌شود، منافع فراوانی به دست آورند.
بنا بر اطلاعات مؤسسه ارائه داده «آی‌اچ‌اس اوتوموتیو،» فروش خودرو در ایران در ۳ ماه نخست سال ۲۰۱۷، ۵۰ درصد افزایش یافت که در این میان سهم شرکت‌های پژو، رنو و سایپا پررنگ‌تر بود.
حسن روحانی در ماه جاری وقتی در مراسم ساخت نخستین خودروی پژو ۲۰۰۸ – اولین محصول زاده قراردادهای تولیدی با خودروسازان خارجی – شرکت کرد، سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها را به کانون فعالیت‌های انتخاباتی خود کشاند. وی در این خصوص در یک پست اینستاگرامی نوشت: «وقتی توافق هسته‌ای را امضا می‌کردیم، منتقدان می‌گفتند این فقط یک تکه کاغذ است که هرگز اجرا نخواهد شد.»

بدون دیدگاه

آخرین اخبار

پربیننده ترین ها