کشورهای حاشیه خلیج فارس تمایل به خرید گاز از ایران دارند

  • اقتصادی
  • یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۱۰
    کد خبر :20165

معاون وزیر نفت در امور گاز از تمایل کشورهای حاشیه خلیج فارس برای خرید گاز از ایران خبر داد و گفت: اکنون و پس از برگزاری انتخابات، فرصت مناسبی برای پیگیری این امر است.«حمیدرضا عراقی» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره مذاکره با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای صادرات گاز، گفت: به تازگی مذاکره ای با آنها نداشته ایم، اما به صورت غیرمستقیم گفته اند که می خواهند در این باره مذاکره کنند.
وی با بیان اینکه با کاهش تنش ها در منطقه ، شرایط بهبود می یابد، تاکید کرد، به نظرم پس از برگزاری انتخابات، این اقدام را بتوان راحت تر پیگیری کرد.
به گزارش ایرنا، اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجود دارا بودن منابع غنی نفت، از ذخایر کافی گاز محروم هستند و در بین آنها فقط ایران و قطر به حجم عظیم ذخایر گاز دسترسی دارند و می توانند صادر کنند.
هر چند عراق نیز دارای ذخایر قابل توجه گاز است، اما به دلیل شرایط موجود این کشور، به نظر نمی رسد تا سال 2018 یا حتی 2020 بتواند به این ذخایر دسترسی پیدا کند.
حوزه خلیج فارس حدود 730 میلیارد بشکه ذخیره اثبات شده نفت و بیش از 70 تریلیون مترمکعب ذخیره گاز طبیعی را در خود جای داده است.
اما با وجود برخورداری اغلب کشورهای منطقه از میادین عظیم نفتی، این کشورها منابع مستقل گازی ندارند و اغلب منابع گازی به صورت گاز همراه با نفت است.
کشورهایی مانند عراق، عربستان، کویت و امارات هر چند دارای منابع گازی هستند اما این منابع بطور عمده گاز همراه با نفت است و این کشورها ذخایر مستقل گازی ندارند. تولید این گازها نخست بر میزان تولید نفت مبتنی است و بیشتر برای تزریق گاز به مخازن استفاده می شود و بنابراین نمی تواند به عنوان منبع مطمئن عرضه گاز لحاظ شود.
با توجه به اختصاص گاز میدان گنبد شمالی قطر به تاسیسات ان.ال.جی (گاز طبیعی مایع شده)، در عمل این کشور گازی برای صادرات از طریق خط لوله ندارد و بدین ترتیب ایران، تنها کشوری است که می تواند از طریق خط لوله، گاز مورد نیاز کشورهای منطقه را برای مصرف در بخش خانگی، صنایع و آب شیرین کن ها تامین کند.
بر این اساس، مسئولان وزارت، توجهی ویژه به تامین نیازهای گازی کشورهای منطقه داشته و حتی مذاکراتی را نیز انجام داده اند.
در حاضر، ایران، صرفا به ترکیه گاز صادر می کند و قرار است که از سال جاری نیز صادرات گاز به عراق را آغاز کند.
پاکستان کشور دیگری است که تمایل خود را برای واردات گاز از ایران اعلام و قراردادی را نیز امضا کرده، اما تاکنون اقدامی برای احداث خط لوله انتقال گاز انجام نداده است.
بر اساس قرارداد گازی تهران – اسلام آباد، تا سال آینده ایران باید به طور میانگین روزانه حدود 21 میلیون و 500 هزار مترمکعب گاز به پاکستان صادر کند و با وجود مراحل نهایی ساخت و آماده سازی خط لوله انتقال گاز ایران اما طرف پاکستانی هنوز ساخت لوله گاز را در خاک کشور خود آغاز نکرده است.
ایران در سال های اخیر با عمان، امارات و کویت مذاکراتی را برای صادرات گاز داشته که به امضای قرارداد با عمان منجر شده است. قرار است گاز صادراتی ایران درعمان به گازطبیعی مایع شده (ال.ان.جی ) تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود.
اما مذاکره با کویت و امارات به دلیل برخی مسایل سیاسی در 2 سال اخیر متوقف شده است.
ایران اعلام کرده است که در سال های آینده از ظرفیت صادرات روزانه 200 تا 300 میلیون مترمکعب گاز برخوردار خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید