مقصد نفت‌کش سانچی کجا بود؟

    کد خبر :201365

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که مقصد نفت‌کش سانچی کره جنوبی بوده و شایعات منتشر شده در فضای مجازی در این خصوص کذب و مردود است.

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن تسلیت به مردم ایران و خانواده‌های جان باختگان نفت‌کش سانچی درباره اخبار مطرح شده مبنی بر اینکه نفت‌کش مزبور به مقصد کره شمالی و نه کره جنوبی در حال حرکت بوده، بیان کرد: همانگونه که از ابتدا پس از وقوع این حادثه تلخ بارها بیان شد، مقصد نفت‌کش مزبور کره جنوبی بوده و هرگونه شایعه و اخباری که غیر از این در فضای مجازی مطرح می‌شود، کاملا کذب، مردود، غلط و ناصحیح است.

وی همچنین عنوان کرد که تلاش‌ها برای یافتن بقایای اجساد قربانیان در حال انجام است و سفارت ایران در پکن و سرکنسولگری جمهوری اسلامی در شانگهای و همچنین ستاد تشکیل شده در وزارت خارجه کشورمان کماکان به وظایف خود در این زمینه با تمام توان ادامه می‌دهند.

قاسمی در عین حال بیان کرد: با توجه به یافتن جعبه سیاه و بازخوانی آن که احتمالا می‌تواند سرنخ‌هایی را درباره چگونگی حادثه روشن کند، منتظر نظر کارشناسی دستگاه‌های فنی خواهیم ماند.

*هیچگونه کوتاهی توسط وزارت خارجه صورت نگرفته

وی بیان کرد که وزارت خارجه از ابتدای این حادثه با تشکیل ستاد در مرکز و ارتباط مستمر روزانه بین تهران، پکن و شانگهای کار را دنبال کرده و به بهترین شکلی که می‌توانسته این پیگیری‌ها را انجام داده و هیچگونه کوتاهی در این زمینه صورت نگرفته است. اگرچه متاسفیم جان انسان‌های بیگناه و هموطنان ما در این حادثه از دست رفت، ولی ما قدردان همکاری‌های خوب نمایندگی‌های خود در شانگهای و پکن و ستاد مربوطه در وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های ذیربط کشور هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچینن عنوان کرد: دولت چین هم از ابتدای این قضیه و بعد از برقراری تماس‌های ما، اقدام به تشکیل ستاد بحران کرد و همکاری بسیار خوبی را با ما داشت، ولی نوع حادثه و میزان حرارت و ارتفاع آتش و مجموعه حجم میعانات به قدری بود که امکان هرگونه دسترسی و نزدیک شدن به نفت‌کش را غیرممکن می‌کرد.

قاسمی بیان کرد: ما از امکانات و کانال‌های موجود در این زمینه استفاده کرده و از ابتدای این حادثه با دولت ژاپن، کره جنوبی و سازمان بین‌المللی دریانوردی (ایمو) که در لندن مستقر است، در تماس بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه در توضیح بیشتر عنوان کرد: براساس توافقات و مذاکرات صورت گرفته با چین و ژاپن قرار بود که صبح یکشنبه (دیروز) عملیات مشترکی توسط گروه‌های امداد و نجات سه کشور (ایران، چین و ژاپن) انجام شود و بر همین اساس از روز شنبه گروه امداد و نجات سه کشور در محل حضور داشتند و بررسی‌های لازم صورت گرفت که این عملیات با حضور گروه‌های امداد و نجات سه کشور و با تجهیزات ژاپن صورت گیرد که به دلیل افزایش دما و انفجاری‌هایی که صورت گرفت، کشتی غرق شد و عملا این عملیات انجام نشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید