جدیدترین اخبار
۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۵ اجتماعی کد خبر :201266

در روز‌ اول و دوم حادثه بخش‌هایی از نفتکش آتش نگرفته نبود / چین ابتدا گفت نظامی نمی‌پذیرد / فرآیند صدور ویزا ۲ تا ۳ روز طول کشید

فرماند نیروی دریایی ارتش گفت: در روز‌های اول و دوم حادثه و درحالیکه بخش‌هایی از شناور در حریق نبود و به زعم ما امکان حضور کسانی در شناور برای امداد و نجات مهیا بود، بنده تصور کردم که شاید جرات رفتن به روی کشتی وجود ندارد و به همین خاطر به شرکت ملی نفت‌کش و سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد دادیم که کلاه‌سبز‌های نیروی دریایی آمادگی دارند بر روی عرشه شناور حاضر شوند و فقط باید تشریفات اعزام آن‌ها به چین فراهم شود.

امیر دریادار «حسین خانزادی» پیرامون حادثه آتش‌سوزی و غرق‌شدن کشتی نفت‌کش ایرانی و عملکرد تکاوران نیروی دریایی ارتش در اعزام به چین، گفت: این حادثه دلخراش، بالغ بر ۸ هزار مایل دریایی دورتر از مرز‌های کشورمان اتفاق افتاد.

وی افزود: روز‌های اول حادثه، همه منتظر این بودیم که به محض اطفای حریق، امکان حضور تیم کنترل صدمات بر روی عرشه شناور وجود داشته باشد.

وقتی که ما از کلاه‌سبز‌ها برای حضور در چین درخواست کردیم، بیش از یک تیپ کلاه‌سبز، آمادگی حضور خود را به صورت داوطلبانه اعلام کردند که این برای خود من یک افتخار بود. ما سرباز این مملکت هستیم و آمادگی داریم در هر نقطه‌ای از جهان از مردم و منافع کشورمان دفاع کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه به طور طبیعی، اعزام یک نیروی نظامی به کشور دیگری دارای تشریفاتی است، گفت: ما زمانی که این پیشنهاد را اعلام کردیم حدود سه روز از سانحه گذشته بود. تشریفات اعزام این عزیزان با توجه به اینکه باید ویزا می‌گرفتند، با چالش‌هایی مواجه شد. آن‌ها گفتند «نظامی» را برای حضور در این عرصه نمی‌پذیرند. تمهیداتی پیش بینی شد که اعلام کنیم این عملکرد و کاری که می‌خواهد انجام شود در قالب نظامی نیست. به ما گفتند این عزیزان نباید با لباس تکاوری در صحنه حاضر شوند. با وجود اینکه لباس تکاور‌ها برای‌شان یک ارزش بزرگ است، این لباس را از تن درآورده و حاضر شدند با هر آنچه آن‌ها پوشش اعلام کنند، در صحنه حاضر شوند.

امیر خانزادی ادامه داد: من خودم شخصا با فرمانده نیروی دریایی چین مذاکره کردم. در روز سوم حادثه ساعت به وقت چین ۱۱ شب و به وقت ایران حدود ۵ بعدازظهر بود. به من اعلام کردند ساعت ۱۱ شب است و دسترسی نیست. تاکید کردم «دقایق برای ما خیلی مهم است و بعدا این حتما پشیمانی به دنبال خواهد داشت، هر طور شده پیدا کنید تا با او صحبت کنیم». فرمانده نیروی دریایی چین را ساعت ۱۱ شب پیدا و با ایشان صحبت کردند؛ به سرعت همکاری کردند و هماهنگی لازم را با ارتش چین به عمل آوردند، به نحوی که یک ساعت بعد نماینده ارتش چین در مرکز هدایت عملیات حاضر شد و اعلام کرد آمادگی دارد هر تجهیزاتی را که نیاز است در اختیار بگذارد.

وی گفت: فرآیند رفت و برگشت صدور ویزای چین برای کلاه‌سبز‌های نیروی دریایی کمی طولانی شد و ۲ تا ۳ روز طول کشید. همکاران من در روز هفتم وارد صحنه شدند و در روز هفتم با توجه به اینکه کشتی از سواحل چین دور شده و به سواحل ژاپن نزدیک شده بود، امکان اعزام به وسیله بالگرد به دلیل فاصله زیاد وجود نداشت. با سریع‌ترین شناوری که امکانش بود، تکاوران دریایی را به صحنه اعزام کردند و به محض آمادگی اعزام تکاوران به کشتی، انفجار مهیبی اتفاق افتاد و تمام عرشه را آتش فراگرفت و متاسفانه با اندوه زیاد در همان لحظات شاهد غرق شدن این شناور بودیم.

منبع: میزان

وبگردی

روی خط خبر

  • لیست جدید خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال ۹۷
  • برخی از غیرنمایندگی ها، بدون مجوز خودرو پیش فروش می کنند
  • حمایت از «تولید داخلی» یا «حمایت از تولید چینی به سبک ایران خودرو؟!/پاسخ ایران خودرو:فقط ده درصد محصولات چینی هستند
  • حمل و نقل و سوخت رسانی کشور با اعتصاب گسترده کامیون داران مختل شد!
  • سرلشکر صفوی:آدم‌های ترسو و پولدار به جنگ نمی‌آیند
  • بیانیه وزارت خارجه درباره تحریم رئیس کل بانک مرکزی ایران
  • نبیه بری برای ششمین بار رئیس پارلمان لبنان شد
  • لودریان: مواضع آمریکا روحانی را تضعیف و اصولگرایان را تقویت می‌کند
  • اخبار بد سیاسی برای اردوغان
  • اولویت‌های اعطای تسهیلات توسط صندوق توسعه ملی مشخص شد
  • تعداد پاسگاه‌های محیط بانی کشور یک ششم استاندارد جهانی است
  • سالار عقیلی: «یازده ستاره» تماماً ایرانی نیست
  • انتخابات اتاق‌های اصناف برای اولین بار الکترونیکی برگزار شد
  • زندگی قاسم افشار با صدای محمدرضا حیاتی
  • تمدید توافق اوپک و غیر اوپک را منتفی نمی‌دانیم
  • اتیوپی سفیر و سرکنسول خود در عربستان را فراخواند
  • استقبال ازبخشنامه ارزی بانکی
  • هشدار درباره چنارهای خطرآفرین شهری
  • واکنش تندگویان به ممنوعیت پخش فوتبال در کافه‌ها
  • مشکل ۳ایرانی گرفتار در آبهای امارات حل شد
  • آیا دولت جدید عراق، باز هم مانند گذشته حاصل «تفاهم» ایران و آمریکا خواهد بود؟
  • صادرات دام زنده ممنوع شد
  • رشد ۲۷درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافتهای فرسوده
  • شناسایی و ساماندهی مراکز و پروژه‌های جاذب سفر شهری
  • اندونزی ورود اسرائیلی ها به این کشور را ممنوع کرد
  • رایزنی ترامپ با «این» در مورد «اون»
  • تاک شوی محمدرضا گلزار در شبکه سه
  • روزه خواری در ملاءعام جرم است؟
  • تا زمان تفکیک وزارت راه و شهرسازی، وضعیت اداره کل شاهرود تغییر نمی کند/ سمنان تنها استانی است که اداره راه و ترابری دارد!
  • از خرید «سنگ مرداب» در مترو پرهیز کنید!