موضع ضعیف ایران درمقابل بزرگترین شریک تجاری اش:

دیپلماسی چینی از این بهتر نمی شود/ هشت روز فرصت کمی نبود

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ۲۲:۵۶
    کد خبر :201149

دستگاه دیپلماسی ما در مورد حادثه نفتکش سانچی می توانست اینقدر بی کیفیت و ضعیف (بخوانید چینی) عمل نکند، زیرا به غیر از حدود 60 میلیون دلار ارزش مالی محموله کشتی، جان 30 تن از ایرانیان هم در میان بود.

به گزارش بازتاب، نفتکش ایرانی «سانچی» شنبه 16 دی ماه 97 حدود ساعت ۲۰ به وقت محلی در سواحل شرقی چین با کشتی «سی اف کریستال» برخورد کرد. این کشتی امروز یکشنبه 24 دی ماه به صورت کامل غرق شد.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس، کم‌کاری دولت چین در حادثه نفتکش ایرانی را محرز دانست.

حادثه نفتکش سانچی دومین حادثه ای است که برای کشتی های تحت اداره شرکت نفتکش ایران اتفاق می افتد. اوت سال 2016 نیز یک ابرنفتکش ایرانی با یک کشتی کانتینری در تنگه سنگاپور برخورد کرد، اما این حادثه هیچ تلفاتی نداشت.

آیا واقعاً چینی ها کم کاری کرده اند؟
چینی که دولت دوازدهم فقط در 4 ماهه اول امسال 3.495 میلیارد دلار از آن کالا وارد کشور کرده و نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته این میزان واردات رشدی 19 درصدی داشته است. کالاهایی که از فرط بی کیفیتی یک واژه جدید در فرهنگ عامه مردم ایجاد کرده است؛ واژه «چینی» مترادف با «بی کیفیت و ضعیف» قرار گرفته است.

این کم کاری متوجه دولتمردان ما نیز می شود؟
حسن قشقاوی (معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه) روز یکشنبه 17 دی ماه در گفتگو با یک شبکه رادیویی درباره حادثه نفتکش سانچی می گوید: دوستان ما در سفارت ایران در چین و همچنین کنسولگری کشورمان در شانگهای در ارتباط با مقامات چینی هستند تا به طور کامل از ابعاد قضیه اطلاع پیدا کنند.

گفته های قشقاوی بدین معناست که هیچ اطلاع دقیقی از ماجرا ندارد و حالا قرار شده است با مقامات چینی ارتباط بگیرند، ببیند چه خبر است. ماجرا برای دستگاه دیپلماسی وقتی جدی می شود که یک هفته از حادثه گذشته است.

شنبه 23 دی «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده ایرانی به منظور پیگیری آخرین وضعیت این نفتکش به چین سفر می کنند.

درست یک روز بعد از سفر نماینده ویژه ایران به چین، یعنی امروز، سانچی به صورت کامل غرق می شود و دل میلیون ها ایرانی را به درد می آورد.

دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مورد حادثه نفتکش سانچی می توانست اینقدر بی کیفیت و ضعیف (بخوانید چینی) عمل نکند، زیرا به غیر از حدود یک میلیون بشکه نفت آن که برمبنای قیمت های کنونی نفت خام در بازار جهانی حدود 60 میلیون دلار ارزش مالی داشت، جان 30 تن از ایرانیان هم در میان بود.

وزارت امور خارجه حداقل می توانست بنا بر شواهد موجود و سالم ماندن کشتی فله بر چینی، دیپلماسی چینی اش را کنار بگذارد و با حداقل با مقصر جلوه دادن چینی ها از این کشور بخواهد به صورت شبانه روزی و نه فقط در زمان روز و مجدانه به اطفای حریق کشتی بپردازد. هشت روز هم زمان کمی نبود و حتماً می شد بهتر از این عمل کرد، نمی شد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید