اداره کشور با منابع طبیعی به آخر خط رسیده است

    کد خبر :200857

معاون اول رئیس جمهور گفت: اداره کشور با منابع طبیعی به آخر خط رسیده است و باید به روش های دیگری روی بیاوریم.

اسحاق جهانگیری در مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که درمحل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با ابراز تسلیت به مناسبت شهادت دریانوردان افزود: دریانوردان گاهی اوقات هفته ها و ماه ها از خانواده های خود دور و برای صادرات و حمل و نقل کشور در رفت و آمد هستند. این اتفاقی که برای کشتی نفت کش رخ داد در حوزه دریانوردی از موارد استثنایی است که در اولین حرکت انفجار رخ داد.

وی ادامه داد: من در اولین لحظات با نماینده و سفیر ایران در چین تماس گرفتم که همه امکانات و کمک هایی که کشورها می توانند در این زمینه انجام دهند استفاده شود و با اینکه گفته شد به دلیل انفجار و انتشار گازهای سمی، امکان زنده ماندن وجود ندارد اما ما امیدمان را از دست ندادیم تا به پیکرهای این عزیزان دست پیدا کنیم. در نهایت کشتی غرق شد و ما نتوانستیم به پیکرهای آنها دست پیدا کنیم.

جهانگیری با اشاره به سیاست هایی که در حوزه علم و فناوری در سالهای اخیر اتخاذ شده است، تصریح کرد: تولید علم و فناوری یک راهبرد اصلی در کشور است و خوشبختانه دانشمندان به صحنه آمده و رتبه ایران را بالا بردند و این سیاست های پیش بینی شده، آنجایی موفق است که بر علم و فناوری تأکید دارد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: دیگر اداره کشور با منابع طبیعی به آخر خط رسیده است و باید به روش های دیگری روی بیاوریم و اتکا کردن به مغز دانشمندان و نیروی انسانی از بهترین راه های اداره کشور است.

وی با اشاره به نظر یکی از اقتصاددانان آمریکایی برجسته دنیا در زمینه یکی از بهترین راه ها برای زندگی تصریح کرد: این اقتصاد دان تایوان را انتخاب کرد و در چرایی این موضوع تأکید کرده بود که این کشور نه منابع زیرزمینی، نه نفت، نه کشاورزی و نه منابع طبیعی دارد اما چهارمین کشور دنیا از نظر بازار پولی و مالی است و در واقع توانسته با اتکا نیروی انسانی زبده به این جایگاه برسد.

جهانگیری تأکید کرد: شرکت های دانش بنیان اولویت اول ما در دولت هستند و جهت فعلی نشان می دهد که با حداقل سرمایه مالی و اتکا به سرمایه انسانی جوانان می توانیم شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: سه هزار شرکت دانش بنیان در حال حاضر وجود دارد که به گفته معاون علمی رئیس جمهور این تعداد شرکت، ۴۰ هزار میلیارد تومان فایده مالی داشته اند.

وی راهبرد توسعه زیرساخت ها و اتکای آن به پژوهش را یکی از مهمترین برنامه های نهادینه کردن پژوهش برشمرد و یادآورشد: پژوهش ها باید بتوانند با رویکرد بومی و مسئله محور توسعه پیدا کنند. البته در این مسیر پژوهش هایی که برای ارتقاء جایگاه علمی کشور انجام می شود نیز اهمیت دارند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حوزه پزشکی به دلیل پیوند عمیق با مردم و به دلیل ظرفیت بالای این حوزه می تواند پژوهش را متحول کند. هم اکنون جشنواره رازی یک مرجعیت علمی پیدا کرده و توانسته حوزه پژوهش را ارتقاء بخشد.

وی با اشاره به توانایی پزشکی در ایران اظهار داشت: پزشکی ایران به نقطه ای رسیده که هر ایرانی به آن مباهات می کند. زمانی بود که برای اعزام بیماران کلیوی به خارج ردیف بودجه می گذاشتیم اما اکنون به درجه ای رسیده ایم که مراکز درمانی ایران جایگاهی برای مراجعه بیماران کشورهای منطقه هستند.

جهانگیری با اشاره به موضوع طرح تحول سلامت گفت: اجرای طرح تحول سلامت نیازمند شجاعت بود و در حالی که دولت دچار تحریم بود و به نظر می رسید که قادر به کارهای بزرگ نیست اما با وجود این حوزه پزشکی به دلیل توانمندی زیادی که داشت توانست این توانمندی را فعال کند و طرح تحول سلامت را اجرا کند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: طرح تحول سلامت رضایتمندی مردم را به دنبال داشته و هزینه های مردم را کاهش داده است. دو هزار تخت بیمارستانی افزوده شده و پزشکان در نقاط مختلف کشور مستقر شده اند اما در یکی دو سال گذشته با محدودیت هایی در این زمینه مواجه شده ایم و پزشکان و پرستاران، دریافتی هایشان با تأخیر مواجه شده است.

وی یادآور شد: طرح تحول سلامت به هیچ وجه از دستور اصلی دولت خارج نمی شود اما راهکارهایی برای کاهش مشکلات این طرح پیدا خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: جامعه، دولت و نظام امروز با مسائل و تنگناهای بسیاری روبرو هستند اما فرصت های بسیار خوبی هم در اختیار ایران است که اگر از آنها خوب استفاده کنیم قادر خواهیم بود همه این تنگناها را برطرف کنیم.

جهانگیری اظهار داشت: طبیعت مردم ایران، موقعیت شناسی است. آمریکایی ها در زمان حاضر رئیس جمهور فعلی آمریکا که حتی در خود آمریکا می گویند به دلیل عدم تعادل باید به مراکز درمانی برود با همکاری صهیونیست ها و برخی دولت های عرب علیه ایران فعالیت می کنند اما به فضل الهی شکست خوردند.

وی با اشاره به تلاش آمریکا برای طرح موضوع نارضایتی های ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد: ده برابر این تظاهرات در آمریکا اتفاق افتاده اما یکی از این موارد مطرح نمی شود. امریکا سعی کرد این موضوع را در شورای امنیت مطرح کند، ۱۴ عضو شورای امنیت در این باره صحبت کردند و این موضوع علیه خود آمریکا بدل شد و آخرین تلاش آمریکا هم موضوع برجام بود.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنها می دانند مسئله اصلی ما بیکاری، بهبود معیشت و رفاه مردم است و می دانند راهکار بیکاری ایجاد ثبات و امنیت و سرمایه گذاری در کشور است. سرمایه گذار بیش از هر چیز نیاز به محیط آرام برای سرمایه گذاری دارد. سالانه باید ۶۵ میلیارد دلار در زمینه های مختلف سرمایه گذاری شود تا بتوانیم مسئله بیکاری و معیشت مردم را بهبود بخشیم اما همین آمریکا در زمان امضاهایی که می خواهد بکند زهر خود را می ریزد که القاء کند ایران مکان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.

جهانگیری افزود: راه حلی که به ذهنم می رسد نمایش وحدت و راه اندازی گفتگوی ملی در کشور است زیرا هیچ جریانی قادر به حذف هیچ جریان دیگری نیست. عقل حکم می کند وقتی در چنین شرایطی قرار می گیریم نیازمند وحدت و انسجام در کشور هستیم.

وی گفت: ما باید از فرصت های استثنایی و نیروی انسانی استثنایی که در کشور داریم به بهترین نحو استفاده کنیم و مدیران جدی پای کار بایستند و به موفقیت برسیم.

به گزارش مهر، معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تلاش های وزیر بهداشت در حوزه سلامت یادآور شد: دکتر هاشمی باید برگردد به هاشمی دولت یازدهم که آنچنان فعالیت می کرد که سایر مدیران هم به وجد می آمدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید