جدیدترین اخبار
۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۷ اجتماعی کد خبر :200596

ناگفته‎هایی از فاجعه نفتکش سانچی؛ راز نجات چینی‌ها چه بود؟

معاون سازمان بنادر و دریانوردی جزئیاتی از حادثه نفتکش سانچی را بیان کرد و گفت: انفجار مهیب اولیه در کشتی سانچی فرصت عکس العمل را به خدمه این کشتی نداد.
هادی حق شناس افزود: در این کشتی ۳۰ نفر ایرانی و دو نفر بنگلادشی بودند.

وی گفت: کشتی سانچی ۱۱۵ هزار تن میعانات گازی با درجه اشتعال منفی ۱۸ درجه سانتی گراد حمل می کرد که در برخورد با کشتی چینی یک یا دو مخزن ۲۰ هزار تنی منفجر شد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اطلاعات اولیه به دلیل آسیب شدید نفتکش سانچی درباره کارکنان آن ناامید کننده بود البته تا آخرین لحظه برای حداقل انتقال اجساد تلاش شد اما به دلیل حجم آتش و گازهای سمی امکان این کار ایجاد نشد.
حق شناس گفت: عمق حادثه در همان لحظات نخست مشخص بود و نشت گاز های سمی اجازه نفس کشیدن به هیچ کس را تا شعاع هزار متری نمی داد.
وی افزود: پس از برخورد دو کشتی و انفجار نفتکش هیچ علامت و تقاضایی از سوی نفتکش سانچی نداشتیم و این نشان می داد پس از انفجار هیچ یک از کارکنان فرصت عکس العملی را نداشت.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی سانچی ساخت سال ۲۰۰۸ کره جنوبی به وسیله شرکت هیوندا بود و جدید ترین استانداردهای جهانی را داشت.
حق شناس افزود: این سانحه در دو سه دهه اخیر بی نظیر بود.
وی گفت: کارکنان کشتی کریستال پس از برخورد با نفتکش سانچی به آب می پرند و به وسیله قایق و بالگرد نجات می یابند و کشتی چینی نیز که به موتور آن آسیبی وارد نشده بود به ساحل برده شد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ۹۰ درصد واردات و صادرات کشور و همه نفت و فرآورده های نفتی به وسیله کشتی حمل می شود.
حق شناس گفت: جعبه سیاه کشتی سانچی با حضور همه ذینفعان از جمله چین، هنگ کنگ، پاناما و ایران در چین باز و اطلاعات آن بررسی می شود.
وی افزود: اعلام نتیجه بررسی ها روند حقوقی دارد و حداقل یک ماه زمان لازم دارد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نتیجه بررسی ها برای بیمه ها و مالکان سانچی مهم است.
حق شناس افزود: نماینده ایران از کشتی چینی بازدید کرد اما مقامات این کشور اجازه مصاحبه با کارکنان آن کشتی را ندادند در صورتی که باید با کارکنان کشتی کریستال نیز مصاحبه کنیم.
به گزارش تسنیم وی منطقه حادثه را منطقه پرتردد برای کشتی ها اعلام و اضافه کرد: به طور قطع نمی توان گفت به چه دلیل این دو کشتی با یکدیگر برخورد کردند و باید جعبه سیاه بررسی شود.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: منطقه برخورد جزء نقاط کور راداری نیز نبود.

وبگردی

روی خط خبر

  • واشینگتن‌پست: اعتراضات فرصتی برای روحانی است
  • ماجراهای احمدی‌نژاد و «جادو جنبل»؛ از عباس غفاری تا عبدالقادر هندی
  • رئیس جمهور باید به انجام وظایف خود ملتزم باشد
  • جلیلی: مدعیان مبارزه با خشونت در برابر رفتارهای داعشی سکوت کردند
  • فعال کردن ۳۲ هزار میلیارد تومان پروژه جدید و نیمه تمام
  • ترمیم کابینه اردن شامل ۹ وزیر می شود
  • شکایت نیکوزیا از آنکارا به شورای امنیت سازمان ملل
  • تاکید وزارت جهاد بر عدم افزایش قیمت کود/کشاورزان نگران نباشند
  • درخواست اشد مجازات برای عاملان به شهادت رساندن ماموران ناجا در حادثه خیابان پاسداران
  • رهبر حزب مخالف رژیم صهیونیستی: نتانیاهو باید استعفاء دهد
  • ضرغامی: به لیلا حاتمی خرده نگیرید!
  • یک مسوول: شناسایی ذخایر معدنی در عمق، همسو با سند۱۴۰۴ است
  • صرفه‌جویی ۱۴۰۰ میلیارد ریالی برای جلوگیری از هدررفت گاز
  • هشدار پلیس تهران به زنان راننده
  • دیدار گروه “هوروش بند” با مخاطبان خود
  • چرا دیگر در سینمای ایران فیلم اکشن ساخته نمی شود؟
  • واکنش شدید “پروانه معصومی” به صحبت‌های جنجالی “لیلا حاتمی”
  • میرطاهر مظلومی به جمع بازیگران «سوغات جنگل» پیوست
  • باز هم ابهام در بازگشت “جناب خان”
  • عبدالله ناصری: سیدمحمد صدر و موسوی خوئینی‌ها ماموران اصلاحات برای گفتگو با رهبری هستند
  • انتقاد صریح یک اصولگرا از احمدی‌نژاد: رئیس جمهور سابق باید از سوی متخصصین مغز و اعصاب معاینه شود
  • اثر کاهش نرخ دلار و رشد سود بانکی بر بازار مسکن
  • نحوه شرکت در بزرگترین مسابقه تلویزیونی با اجرای آقای بازیگر
  • رسوایی جنسی برای کارکنان صلیب سرخ
  • تنها ٦/٧ درصد مردم آمریکا ایران را دشمن می‌دانند
  • دلار امروز چند؟
  • نبرد نیروهای مردمی سوریه دوشادوش کردها در عفرین
  • برگزاری انتخابات سراسری در کامبوج بدون اپوزیسیون
  • داعش چگونه کسب درآمد می‌کرد؟
  • فرش قرمز چینی‌ها زیر پای بانک‌های خارجی