جدیدترین اخبار
۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۷ اجتماعی کد خبر :200596

ناگفته‎هایی از فاجعه نفتکش سانچی؛ راز نجات چینی‌ها چه بود؟

معاون سازمان بنادر و دریانوردی جزئیاتی از حادثه نفتکش سانچی را بیان کرد و گفت: انفجار مهیب اولیه در کشتی سانچی فرصت عکس العمل را به خدمه این کشتی نداد.
هادی حق شناس افزود: در این کشتی ۳۰ نفر ایرانی و دو نفر بنگلادشی بودند.

وی گفت: کشتی سانچی ۱۱۵ هزار تن میعانات گازی با درجه اشتعال منفی ۱۸ درجه سانتی گراد حمل می کرد که در برخورد با کشتی چینی یک یا دو مخزن ۲۰ هزار تنی منفجر شد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اطلاعات اولیه به دلیل آسیب شدید نفتکش سانچی درباره کارکنان آن ناامید کننده بود البته تا آخرین لحظه برای حداقل انتقال اجساد تلاش شد اما به دلیل حجم آتش و گازهای سمی امکان این کار ایجاد نشد.
حق شناس گفت: عمق حادثه در همان لحظات نخست مشخص بود و نشت گاز های سمی اجازه نفس کشیدن به هیچ کس را تا شعاع هزار متری نمی داد.
وی افزود: پس از برخورد دو کشتی و انفجار نفتکش هیچ علامت و تقاضایی از سوی نفتکش سانچی نداشتیم و این نشان می داد پس از انفجار هیچ یک از کارکنان فرصت عکس العملی را نداشت.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی سانچی ساخت سال ۲۰۰۸ کره جنوبی به وسیله شرکت هیوندا بود و جدید ترین استانداردهای جهانی را داشت.
حق شناس افزود: این سانحه در دو سه دهه اخیر بی نظیر بود.
وی گفت: کارکنان کشتی کریستال پس از برخورد با نفتکش سانچی به آب می پرند و به وسیله قایق و بالگرد نجات می یابند و کشتی چینی نیز که به موتور آن آسیبی وارد نشده بود به ساحل برده شد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ۹۰ درصد واردات و صادرات کشور و همه نفت و فرآورده های نفتی به وسیله کشتی حمل می شود.
حق شناس گفت: جعبه سیاه کشتی سانچی با حضور همه ذینفعان از جمله چین، هنگ کنگ، پاناما و ایران در چین باز و اطلاعات آن بررسی می شود.
وی افزود: اعلام نتیجه بررسی ها روند حقوقی دارد و حداقل یک ماه زمان لازم دارد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نتیجه بررسی ها برای بیمه ها و مالکان سانچی مهم است.
حق شناس افزود: نماینده ایران از کشتی چینی بازدید کرد اما مقامات این کشور اجازه مصاحبه با کارکنان آن کشتی را ندادند در صورتی که باید با کارکنان کشتی کریستال نیز مصاحبه کنیم.
به گزارش تسنیم وی منطقه حادثه را منطقه پرتردد برای کشتی ها اعلام و اضافه کرد: به طور قطع نمی توان گفت به چه دلیل این دو کشتی با یکدیگر برخورد کردند و باید جعبه سیاه بررسی شود.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: منطقه برخورد جزء نقاط کور راداری نیز نبود.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • عصبانیت ترامپ از خیانت سعودی
  • عربستان و بحرین، سپاه و سردار سلیمانی را در “لیست تروریسم” قرار دادند
  • تاخت و تاز محسن رضایی در مجمع؟ / رهامی: الزام مجلس به اجرای نظرات کمیسیون نظارت مجمع، خلاف قانون اساسی است
  • فرانسه از همه امکاناتش برای باقی ماندن برجام استفاده می کند
  • اردوغان “رشوه سیاسی” عربستان را رد کرد
  • راه‌اندازی ۴۶ سامانه ثبت تردد خودروها در معابر ورودی و خروجی تهران
  • ماجرای قتل جمال خاشقجی به سینما کشیده شد
  • مستند ایرانی از جشنواره کانادایی جایزه گرفت
  • مجموعه پاسارگاد در روز کوروش تعطیل نیست
  • افزایش ۲ برابری مخاطبان سینماها در مهرماه ۹۷
  • گورخر‌ها باز زنده‌به‌گور شدند؟
  • جزئیات جریمه ارشادی در فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا
  • قیمت رقیبان نفت ایران کاهش یافت
  • انتشار نخستین تصاویر از درون یک پایگاه ضدایرانی در سوریه
  • دستاورد‌های ایران از بحران خاشقجی
  • مشکل کونلون بانک چین با بازرگانان ایرانی چیست؟
  • آمریکا در زمینه برجام شکست خورده تاریخ است
  • سریال جنجالی «ممنوعه» رفع توقیف می‌شود
  • تغییر بدنه کیوسک‌های مطبوعات/ شرط ماندگاری مشاغل آلاینده در تهران
  • ۵ گور جان به در برده از انتقال مرگبار «فرار» کردند!
  • ژاله علو، کارگردانی می‌کند
  • زیرساخت‌های اجرای طرح «کاهش» آماده است
  • قیمت سکه امروز به ۴میلیون و۳۲۰ هزارتومان رسید
  • عمران خان با پادشاه عربستان دیدار کرد
  • تحریم‌ها بهانه‌ جولان بنگاههای دولتی نشود
  • توضیحی درباره وضعیت «دراویش» در زندان
  • نماینده دادستان: گوشی آیفون لوکس نیست
  • جانبداری سعد حریری از عربستان در پرونده ترور خاشقجی
  • پرونده خاشقجی نیاز به تحقیقات جدی بین المللی دارد
  • پخش انیمیشن پرطرفدار ایرانی در برنامه «آپاراتچی»
  • Ad