آیا سانچی مورد حمله آمریکایی‌ها قرار گرفته است؟!

    کد خبر :200529

همزمان با خبر غرق شدن نفتکش ایرانی در آب‌های دریای شرق چین، شایعه‌ای منتشر شد که روایت متفاوتی از شروع حادثه به دست می‌دهد؛ اینکه کشتی سانچی مورد حمله آمریکایی‌ها قرار گرفته است!

امروز در راهرو‌های مجلس شایعه‌ای از زبان برخی نمایندگان مجلس مطرح شد که حکایت از حمله آمریکایی‌ها به نفتکش سانچی داشت. روایتی که بر پایه آن، محموله سانچی قرار بوده به کره شمالی منتقل شود نه کره جنوبی و آمریکایی‌ها برای ممانعت از این کار، ترجیح داده‌اند به این نفتکش حمله کرده و آن را غرق کنند.

این روایت که برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند در بولتن‌های محرمانه نیز درج شده، ضمن رد برخورد نفتکش «سانچی» با کشتی فله‌بر «سی‌اف کریستال»، حریق نفتکش ایرانی که با پرچم پاناما محموله بیش از ۱۳۰ هزار تنی میعانات گازی را حمل می‌کرد، ناشی از اصابت موشک‌های شلیک شده از هواپیما‌های آمریکایی ذکر می‌کند.

روایتی بسیار عجیب که برخی مسائل به تقویت آن کمک کرده است. از جمله اینکه تصویر یا خبری از کشتی چینی منتشر نشده و کسی نمی‌داند آن کشتی بعد از حادثه خونباری که به غرق شدن سانچی و از دست رفتن محموله گرانبهای آن منجر شد، چه فرجامی یافته است. ابهامی بزرگ که می‌توان وجود و رفع نشدنش را ناشی از عملکرد ضعیف مسئولان کشورمان در این ماجرا دانست.

به گزارش تابناک، این در حالی است که خصومت آمریکایی‌ها با کشورمان و یادآوری رویداد شوم و به شدت دردناک حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری کشورمان در گذشته و بالا گرفتن تنش میان آمریکایی‌ها و کره‌شمالی نیز از عواملی هستند که به تقویت باورپذیری این شایعه کمک می‌کنند. مولفه‌هایی که اگر نبودند هم، طرح این روایت جدید از زبان نمایندگان مجلس برای پیچیده کردن اوضاع کفایت می‌کرد.

اما واقعیت چیست؟ آیا ممکن است آمریکایی‌ها بیخ گوش چین نفتکش کشورمان را مورد حمله تمام عیار قرار دهند و این اتفاق در کشورمان به شکل دیگری روایت شود؟ روایتی تا این اندازه تغییر کرده که در آن به جای موشک‌های آمریکایی، از تصادف دو کشتی سخن به میان بیاید و هشت نه روز این روایت جعلی مطرح شود و هیچ کس، حتی رسانه‌های خارجی واقعیت را برملا نکند؟

همین اشارات کافی است تا دریابیم که شایعه مطرح شده تا چه اندازه بی اساس است. شایعه‌ای که می‌توان با مراجعه به برخی مراجع آنلاین رصد شناور‌ها در سراسر جهان نیز آن را صحت سنجی کرد. از جمله پایگاه آنلاین «مارین ترافیک» که نشان می‌دهد کشتی فله‌بر چینی بعد از آن حادثه شوم به مسیرش ادامه داده و در بندری در یکی از جزایر مجاور استان چجیانگ لنگر انداخته و دو شناور گارد ساحلی به آن پهلو گرفته‌اند.

اطلاعاتی که نشان می‌دهد این شناور چینی ساخته شده در سال ۲۰۱۱ میلادی، از مبدا آمریکا به مقصد جزیره چوشان در شرق چین در حرکت بوده که در مسیرش آن رویداد رخ داده است. رویدادی که احتمالا به دلیل برخورد این کشتی از قسمت سخت‌تر دماغه به پهلوی نفتکش ایرانی، به وارد آمدن خسارت خاصی به کشتی چینی منجر نشده، اما توانسته آسیب شدید یکی از مخزن‌های حاوی سوخت قابل اشتعال سانچی را به دنبال داشته باشد.

رویدادی که در رسانه‌های جهان، به ویژه رسانه‌هایی که در عرصه علوم دریایی به فعالیت مشغولند نیز بازتاب یافته و به رصد مدام وضعیت سانچی و انتشار اخبار مرتبط با آن منجر شده است. این در حالی است که علاوه بر این شواهد و قرائن، راه‌های دیگری نیز برای رد آن شایعه عجیب و اثبات حقیقت ماجرا وجود دارد که از جمله آنها، مراجعه به شرکت‌های بیمه است.

نکته‌ای که یک مقام آگاه در گفت‌وگو با «تابناک» در خصوص آن می‌گوید: «چون محموله‌ها و کشتی‌ها بیمه هستند، با بروز حوادث، کارشناسان و وکلای شرکت‌های بیمه‌ای برای کنکاش در خصوص ماجرا به سرعت در محل حادثه حاضر می‌شوند و تحقیقات خود را آغاز می‌کنند و در این حادثه نیز این روند آغاز شده است و اگر چیزی غیر از حادثه یاد شده در میان بود، قطعا قابل پنهان کردن نبود.»

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مقصر این تصادف مشخص شده یا خیر می‌گوید: «در این موارد نمی‌توان به سرعت نتیجه را اعلام کرد و اعلام نتیجه کارشناسی مستلزم زمان زیادی است، به ویژه اینکه ابعاد خسارت‌های این حادثه بسیار وسیع است و احتمالا نتیجه کارشناسی و اعلام مقصر نیازمند بررسی حادثه در دادگاه باشد.»

5
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. اسعدی گفت:
    موافقم ۳

    جالبه تا قبل از خواندن دلایل شما بنده به شخصه این خبر را بی ارزش میدانستم اما با دلایل که برای رد آن آوردید به واقعیت نزدیک تر می باشد تا شایعه

  2. الف گفت:
    موافقم ۱

    من احتمال میدم آمریکایی ها عمدا این حادثه را طراحی کردند تا کشتی به اسم چینی به نفتکش ایرانی برخورد کنه و هم یک ضربه ای به ما زده باشند و هم میانه ایران و چین را به هم بزنند.
    لعنت بر امریکا

  3. دل سوخته گفت:
    موافقم ۱

    کاملا معلومه که این حادثه عمدی بوده و از قبل طراحی شده .مگه وسط اتوبانه که دو تا پراید بخورن بهم به خاطرم شلوغی .دریا به این بزرگی و هر کشتی هم یه حریمی برای خودش داره اونوقت یه کشتی راست راست بیاد بزنه و فرار کنه و هیچ اثری ازش نباشه.واقعا دارن به شعور مردم توهین میکنن

  4. دل سوخته گفت:

    واقعا از دولت محترم ایران انتظار داریم که به خاطر دل سوخته خانواده های دریا نوردان عزیزمون این مسئله رو پیگیری کنن.

دیدگاهتان را بنویسید