افشاگری در شهرداری

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ۱۴:۴۷
    کد خبر :200284

در مردادماه که شورای شهر جدید آماده انتقال اعضای جدیدش بود، شهرداری با عنوان تعیین شاخص‌های عملکردی با فردی قراردادی به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون تومان بست. از مبلغ کل مبلغ قرارداد 700 میلیون تومان یعنی 50 درصد قرارداد آن پیش پرداخت شد. شهرداری جدید گیرنده این وجه را خواسته و در نهایت مشخص شده است که او این هزینه را دوباره در حساب دیگری به آقایان پس داده تا از آن برای پرداخت بدهی های انتخابات استفاده شود. البته این فقط یک مورد است و به نظر می رسد از این گونه موارد فراوان است.

محمدعلی نجفی، شهردار تهران امروز در صحن شورای شهر حاضر شد و به افشای مطالبی در خصوص وضعیت شهرداری در دوران محمدباقر قالیباف پرداخت. گزارش نجفی بیشتر در ارتباط با مسائل مالی شهرداری تهران بود. بی عدالتی در پرداخت‌حقوق کارمندان شهرداری، استخدام ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات، قرار دادن ۶۷۴ ملک شهرداری به صورت سلیقه ای به اشخاص و بعضی نهادها از مطالبی بود که شهردار تهران از آن پرده برداشت. در خصوص گزارش شهردار تهران فرارو با محمود میرلوحی از اعضای شورای شهر پایتخت به گفت و گو نشسته است.

محمود میرلوحی با اشاره به گزارش 100 روزه محمدعلی نجفی شهردار تهران به فرارو می گوید: پیروی تصمیم شورای شهر که از شهردار جدید پایتخت خواسته شد، گزارش تغییر و تحول شهرداری را اعلام کند، آقای نجفی این گزارش را در صحن شورا ارائه کردند. با این گزارش معلوم شد نگرانی‌هایی که در زمان انتخابات وجود داشت تنها بخشی از اتفاقاتی بود که در شهرداری رخ داده است. گزارش آقای نجفی عیان کرد که مسائل بیشتری را عیان کرد و نشان داد در طول 12 سال گذشته با سرمایه های نسبی و شهروندان و منابع شهرداری مسئولانه و صادقانه رفتار نشده است.

این عضو شورای شهر ادامه می دهد: در 12 سال گذشته شهرداری تهران 124 هزار میلیارد تومان هزینه شده است، اما بیش از 52 هزار میلیارد تومان برای شهرداری بدهی بار آمده است. 34 هزار میلیارد تومان نیز صرف پروژه نیمه تمام شده است. این در حالی است که شاخصه‌‌هایی مثل اجرای طرح تفصیلی، حفظ باغات، حمل و نقل عمومی یا کیفیت هوا متاسفانه وضعیت خوبی را برای تهران نشان نمی‌دهد.

میرلوحی ادامه می دهد: آقای نجفی یک گزارش 500 صفحه ای به شورای شهر ارائه کردند که احتمالا شورا برای شفاف‌سازی و تحلیل مردم آن را بر روی سایت شورا قرار خواهد داد. گزارش آقای نجفی حاکی از آن بود که 50 درصد قراردادهایی که در شهرداری منعقد شده‌ بودند خارج از قاعده و مناقصه بوده‌اند و در فضای قانونمند وضع نشده‌اند.

این عضو شورای شهر تهران به یکی از قراردادهای شهرداری تهران اشاره می کند که پول آن صرف هزینه های انتخاباتی شده است. او می گوید: در مردادماه که شورای شهر جدید آماده انتقال اعضای جدیدش بود، شهرداری با عنوان تعیین شاخص‌های عملکردی با فردی قراردادی به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون تومان بست. از مبلغ کل مبلغ قرارداد 700 میلیون تومان یعنی 50 درصد قرارداد آن پیش پرداخت شد. شهرداری جدید گیرنده این وجه را خواسته و در نهایت مشخص شده است که او این هزینه را دوباره در حساب دیگری به آقایان پس داده تا از آن برای پرداخت بدهی های انتخابات استفاده شود. البته این فقط یک مورد است و به نظر می رسد از این گونه موارد فراوان است.

به گفته میرلوحی، 647 زمین به صورت غیرقانونی در تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است. این زمین ها جدا از املاک نجومی است. ما پیروی گزارش آقای نجفی می توانیم برای مورد به مورد این گزارش اقدامات لازم را انجام دهیم. فکر می کنم این گزارش شروعی برای یک سری اقدامات شفاف سازی و سالم سازی فضای کار و توسعه برای تهران باشد.

عضو شورای شهر پایتخحت با بیان اینکه حتما از قالیباف شکایت خواهیم کرد می‌گوید: همانطور که آقای نجفی اعلام کرده است این پرونده‌ها به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد. این مسئولانه نیست که با اموال مردم این چنین رفتار کنیم و بعد بگوییم خداحافظ. شورای پنجم این اسناد و مدارک ‌را در اختیار مراجع نظارتی و ذیربط خواهد داد تا بررسی های جامع تری در این باره صورت بگیرد.

میرلوحی در توضیح دیگر اقدامات شورای شهر برای تحقیق درباره اقدامات شهرداری در 12 سال گذشته می گوید: گزارش آقای نجفی نشان داد که مسائلی که باید دقت بیشتری روی آنها شود فراوان است. این گزارش سند ارزشمندی است که وضعیت شهرداری را نشان می دهد. یکی از راه های تحقیق استفاده از حسابرس‌هاست. ما از حسابرس‌ها خواسته ایم که این قضایا را به صورت دقیق‌تر بررسی کنند و گزارش کارشناسانه تری از هزینه هایی که در موسسات و مناطق صورت گرفته است ارائه کنند. ما نمی خواهیم این دوازده سال مثل ماجرای شهرداری احمدی‌نژاد شود که در نهایت 320 میلیارد اسناد فاقد بر جا گذاشت و سرانجامش هم مشخص نشد.

او ادامه می دهد: با اشاره به پیشنهاد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران که سال گذشته در مجلس رای نیاورد ادامه می دهد: طبق اصلاحیه ماده 81 قانون جدید برای امکان تحقیق و تفحص برای خود شورای شهر فراهم است. ما برای شفاف شدن عملکردها، راه های مختلفی را بررسی می کنیم. یکی از راه ها این است که کل قراردادهایی که در چهارسال گذشته منعقد شده است را بررسی کنیم تا ببینیم بر سر شهر و منابع آن چه آمده است. در سالهای گذشته پیمانکاران زیادی بوده اند که حق شان تضییع شده است اما چون رابطه ای نداشتند و نتوانستند به مسئولان قبلی شهرداری دسترسی پیدا کنند صدایشان به جایی نرسیده است. طبق بند 20 ماده 71 قانون تشکیلات شوراها، شوراها موظفند هر 6 ماه یکبار موظفند گزارش عملکرد شهرداری را به اطلاع عمومی برسانند. این قانون می خواهد مسائلی که به آنها پرداختیم انباشته نشود. اما ما امروز می بینیم با انباشت مشکلات در شهرداری رو به رو هستیم و هرکدام از آنها نیازمند کار کارشناسی و بررسی های گسترده ای است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید