سیستم تزریق گاز با دقت ۱میلی ثانیه طراحی و ساخته شد

    کد خبر :200052

محققان واححد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت سیستم تزریق گاز با دقت ۱میلی ثانیه شدند.

به گزارش بازتاب به نقل از واحد علوم تحقیقات، دکتر سکینه مشکانی عضو گروه گداخت هسته‌ای واحد علوم و تحقیقات، جزئیات سامانه‌های تشخیصی پیشرفته طراحی و ساخته شده توسط گروه مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما این واحد دانشگاهی را تشریح کرد.

وی گفت: آشکارسازهای اشعه ایکس نرم و سخت به عنوان سامانه‌های تشخیصی منفعل قادر به اندازه‌گیری تابش‌های الکترومغناطیسی اشعه ایکس در طول موج‌های مختلف هستند. آشکارساز اشعه ایکس نرم، طراحی و ساخته شده در توکامک IR-T۱ دارای ۶۴ کانال با ۳۲ آرایه افقی و ۳۲ آرایه عمودی با فتودیودهای سیلیکونی LD-۳۵ است که می‌تواند تابش‌های ایکس با انرژی پایین (۱۰۰ الکترون ولت تا ۱۰ کیلو الکترون ولت) را دریافت و ثبت کند.

مشکانی افزود: تابش‌های دریافت شده حاوی اطلاعات مهمی از رفتار پلاسما همچون دما و چگالی در نقاط مختلف ستون پلاسما (نقاط غیرقابل دسترسی همچون مرکز پلاسما)، ناپایداری‌های مگنتوهیدرودینامیکی، شکل و موقعیت ستون پلاسماست.

به گفته عضو گروه گداخت هسته‌ای واحد علوم و تحقیقات، در مجموعه فعالیت‌های گروه توکامک واحد علوم و تحقیقات، برای مطالعه و بررسی اتلاف انرژی از پلاسمای رآکتور دو سیستم تشخیصی کاملا متفاوت شامل سیستم تشخیصی پروب الکترون گریزان و آشکارساز اشعه ایکس سخت طراحی و ساخته شده است.

مشکانی با بیان اینکه پروب الکترون گریزان یک سیستم تشخیصی محلی دو کاناله است که در داخل رآکتور نصب شده و قادر است تابش‌های بتا و گاما را اندازه‌گیری کند، تصریح کرد: آشکارساز اشعه ایکس سخت، توانایی آشکارسازی تابش‌های ایکس سخت با انرژی ۱۰۰تا ۱۰۰۰ کیلوالکترون ولت را داراست. با مطالعه و کنترل تابش‌های پرانرژی ذکر شده، می‌توان آسیب‌های احتمالی به دیواره‌های راکتور و اتلاف انرژی پلاسما را کاهش داد.

محقق واحد علوم و تحقیقات، از اسپکتروسکوپی دوکاناله دوپلری به عنوان یکی از سامانه‌های تشخیصی کاربردی پیشرفته راه‌اندازی شده در آزمایشگاه رآکتور IR-T۱ خبر داد و افزود: اسپکتروسکوپی دوکاناله دوپلری با اندازه‌گیری تابش‌های مرئی با رزولوشن بالا قادر است ناخالصی‌های موجود در پلاسما، دما و سرعت یون‌ها را اندازه‌گیری کند.

مشکانی ادامه داد: اجرایی شدن توان همجوشی در راکتورهای همجوشی نسل جدید همچون ایتر نیازمند سوخت‌گیری پلاسمای رآکتور با بهره بالا و نفوذ عمیق‌تر است. یکی از سه روش اساسی سوخت‌گیری، تزریق گاز است. به همین منظور، یکی از پروژه‌های انجام شده در سال جاری طراحی و ساخت سیستم تزریق گاز با دقت بالا (۱میلی ثانیه) برای اولین بار در خاورمیانه بوده است.

وی گفت: این سیستم قادر است گازهای مختلفی همچون هیدروژن و هلیوم را در حین عملکرد رآکتور و وجود پلاسما در داخل آن، تزریق کرده و شرایط بهینه‌ای برای محصورسازی پلاسما ایجاد کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید