یک نقل قول و سه استعفا؛ سقوط اخلاقی در کاخ سفید

    کد خبر :199979

تبعات منفی ماجرای توهین «ترامپ» به کشورهای آفریقایی همچنان ادامه دارد به طوری که علاوه بر انتقادات گسترده از رئیس جمهوری آمریکا، ۳ نفر از مقامات این کشور استعفا کردند.

حاشیه های اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص مهاجرین و عبارت ناشایستی که وی در مورد کشورهای آفریقایی استفاده کرد همچنان ادامه دارد.

بعد از آنکه خبر تاکید کشورهای آفریقایی برای معذرت خواهی ترامپ در رسانه های جهان بازتاب گسترده ای پیدا کرد اخبار استعفای مقامات مختلف آمریکایی تبدیل به تیتر نخست رسانه ها شده است.

اعلام استعفا در پاناما

در همین رابطه و در پی توهین رئیس‌جمهوری آمریکا به برخی از کشورهای آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی، سفیر این کشور در پاناما از سمت خود استعفا داد. «جان فیلی» سفیر آمریکا در پاناما با ارسال نامه ای به وزارت خارجه این کشور تاکید کرد که دیگر نمی‌تواند در دولت ترامپ خدمت کند و بنابراین استغفا می دهد.

فیلی در این نامه تاکید کرده است که با برخی سیاست‌های ترامپ موافق نیست و نمی‌تواند سفیر دولت او در پاناما باشد.

کناره گیری معاون مهاجرت

به دنبال این وضعیت اعلام شد که «سیمون هِنشا» معاون اداره مهاجرت و پناهندگان در وزارت خارجه آمریکا از سمت خود استعفا می‌کند. هنشا که مسئول امور مهاجرتی و پناهندگی در آمریکا است، طی ایمیلی به همکاران خود اعلام کرده که طی روزهای آینده استعفا می‌دهد.

البته وی در ایمیل خود نوشته که در بخش دیگری از وزارت خارجه آمریکا به خدمت مشغول خواهد شد. وزارت خارجه آمریکا هنوز به سوال درباره استعفای هنشا پاسخ نداده است.

وی از زمان دولت پیشین آمریکا به ریاست باراک اوباما، به مدت ۴ سال و نیم در این سمت قرار داشت.

این سومین مقام از وزارت خارجه آمریکا، مرتبط با امور مهاجران است که طی هفته‌های اخیر از سمت خود استعفا می‌دهد.

استعفا در کنگره

در پی استعفاهای مکرر مقامات دولت فعلی آمریکا، «تری گودی» یکی از اعضای جمهوریخواه کمیته اخلاق مجلس نمایندگان آمریکا هم از سمت خود استعفا کرد. وی بعد از ۵ سال از کمیته اخلاق مجلس نمایندگان آمریکا استعفا کرد.

شبکه آمریکایی «سی ان ان» در این خصوص گزارش کرد، این نماینده جمهوریخواه از ایالت «کارولینای جنوبی»، استعفای خود را به «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تقدیم کرد و جزئیات نامه استعفای وی در رسانه‌ها گزارش شد.

هشدار اوباما

وضعیت اخلاقی در کاخ سفید به حدی وخیم شده که حتی «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز لب به اعتراض گشوده و در یک مصاحبه، به رئیس‌جمهوری کنونی جنجالی این کشور هشدار داد مراقب رفتارش باشد.

رئیس جمهوری سابق آمریکا در پیامی برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی این کشور، به وی هشدار داد مراقب رفتارش باشد، زیرا عملکرد وی می‌تواند بر فرهنگ و ارزش‌های کشور تاثیر بگذارد.

اوباما در بخش نخست برنامه نت فلیکس که روز جمعه پخش شد، گفت: یکی از موضوعاتی که میشل [همسر اوباما] سریع‌تر از من به آن پی برد، این بود که بخشی از توانایی رئیس جمهوری برای اداره کشور به اجرای قانون اساسی و قوانین و مقررات مربوط نمی‌شود، بلکه با تاثیرگذاری وی بر دیدگاه‌ها، فرهنگ و افزایش آگاهی مردم در ارتباط است.

تکذیب های بی فایده

هر چند کاخ سفید اظهارات ناشایست ترامپ را تکذیب کرده اما عملکرد یک ساله ترامپ در مقام ریاست جمهوری و به یاد آوردن اظهارات وی در خصوص مسائل مختلف و همچنین توئیت های پی در پی وی نشان می دهد که به زبان آوردن چنین عباراتی از سوی ترامپ چندان عجیب نیست و به همین دلیل است که کسی تکذیب های کاخ سفید را باور نمی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید