چین با کشتن و زندانی کردن ۲۰ مخبر، سیا را فلج کرده بود

    کد خبر :19939

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی اختصاصی خبر داده در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ چین با کشتن و زندانی کردن ۲۰ مخبر سیا، به جریان جاسوسی این نهاد اطلاعاتی آمریکا آسیب جدی وارد کرده بوده است.

به گزارش بازتاب به نقل از بی‌بی‌سی، هنوز مشخص نیست که دولت چین، مخبران سیا را از طریق هک مکالمات یا کامپیوترهای این سازمان شناسایی کرده یا یک نفوذی این افراد را لو داده است.

بنابر این گزارش، به یکی از مخبران لو رفته در داخل محوطه یکی از ساختمان‌های دولتی شلیک شده تا «درس عبرت» بقیه شود.

سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سیا، هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است.

نیویورک تایمز در گزارشش با چهار افسر سابق سیا گفت‌وگو کرده است. آنها به این روزنامه آمریکایی گفته‌اند ابتدا در سال ۲۰۱۰ جریان ارسال اطلاعات توسط مخبران از داخل دولت چین به تدریج کاهش یافت و یک سال پس از آن (۲۰۱۱) مخبرانی که به درون دولت چین نفوذ کرده بودند، یکی‌یکی ناپدید شدند.

پس از این رویداد، ماموران پلیس فدرال، اف‌بی‌آی، و سازمان مرکزی اطلاعات، سی‌آی‌ای، در عملیاتی مشترک به نام «گورکن عسل‌خوار» درباره ناپدید شدن این مخبران تحقیق کردند.

به گزارش نیویورک تایمز، عملیات گورکن عسل‌خوار روی یکی از ماموران سابق سیا متمرکز شده بود اما به علت نبود مدارک و شواهد کافی، این فرد بازداشت نشد. او اکنون در یکی از کشورهای آسیایی زندگی می‌کند.

آن طور که نیویورک تایمز نوشته، ناپدید شدن تعداد زیادی از مخبران سیا در چین، روند جاسوسی آمریکا از درون دولت چین را برای مدت‌ها مختل کرده بوده به طوری که دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق را هم نگران کاهش میزان اطلاعات رسیده از چین کرده بوده است.

این رویداد یکی از «بدترین رخنه‌های امنیتی» در سالیان اخیر توصیف شده است.

 

با وجود این، آن طور که گزارش شده کمی بعد و از حدود سال ۲۰۱۳، با ناکامی دولت چین در شناسایی ماموران آمریکایی سیا، این نهاد اطلاعاتی دوباره به ترمیم شبکه جاسوسی خود در چین پرداخته است.

گزارش نیویورک تایمز در حالی منتشر شده که بعد از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، هنوز فضای روابط دیپلماتیک میان واشنگتن و پکن در وضعیتی موقت قرار دارد.

ترامپ، «تری برنستد» فرماندار ایالت آیوا را به عنوان سفیر جدید آمریکا در چین منصوب کرده اما او هنوز به پکن نرفته و استوارنامه خود را رسما به مقام‌های چینی نداده است.

در همین حال، «چوی تیان‌کایی» سفیر چین در واشنگتن در مورد این گزارش اظهارنظری نکرده هرچند در آخرین اظهار نظر مطبوعاتی خود گفته بود: «چین و آمریکا از وضعیت مثبتی که هم اکنون در فضای روابط میان‌شان پدید آمده است، خوشنودند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید