یک رهبر کرد: جنگ سوریه تا دهه آتی ادامه می‌یابد/ آمریکایی‌ها عجله‌ای برای رفتن ندارند

    کد خبر :199353

یک مسؤول سیاسی کرد اعلام کرد که تلاش‌های روسیه برای پایان جنگ در سوریه با شکست مواجه خواهد شد و احتمالا جنگ تا دهه آتی ادامه داشته باشد.

الدار خلیل، از رهبران برجسته کرد سوری در مصاحبه با رویترز گفت: آمریکا برای خروج از سوریه عجله ندارد و تلاش‌های روسیه برای پایان جنگ در سوریه با شکست مواجه خواهد شد و احتمالا جنگ تا دهه آتی ادامه داشته باشد.

وی پیش‌بینی کرد که با آغاز تلاش‌های آمریکا برای بازسازی مناطقی در سوریه، روابط با این کشور تغییر یابد.

وی افزود: تلاش‌های دیپلماتیک سازمان ملل در ژنو نیز با شکست بیشتری مواجه خواهد شد. جنگ دست‌کم تا سال ۲۰۲۱ در مرحله مد و جزر خواهد بود. من پیش‌بینی نمی‌کنم قبل از سال ۲۰۲۱ و حتی تا سال ۲۰۲۵ گشایشی در بحران سوریه حاصل شود. داعش در مناطق دیگری گسترش می‌یابد و ترک‌ها نیز احتمالا دنبال مشکل آفرینی در برخی مناطق باشند.

خلیل صحبت کردن درباره موعد خروج نیروهای آمریکایی را رد کرد و گفت: تحقق اهداف آمریکا با باسازی شهرهایی مثل رقه براساس تعهدی است که مدت آن دست‌کم ۱۸ ماه تا دو سال است. در زمان کنونی به نظر می‌رسد که آن‌ها عجله‌ای ندارند.

به رغم اینکه دمشق نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا را خائن دانسته، اما خلیل گفت: نیروهای سوریه از حمله به مناطقی که سیطره آن را برعهده دارند، عاجزند. اگر نیروهای نظام سوریه حمله کنند تمامی آن‌ها از بین خواهند رفت.

به گزارش ایسنا،وی نسبت به باندهای زیرزمینی داعش هشدا داد و گفت: حملات داعش به پایان نرسیده و اکنون در مرحله سخت‌تر هستیم.

به گزارش ایسنا، پنتاگون در جدیدترین اقدام خود بیش از 100 دستگاه بولدوزر و لودر تحت عنوان بازسازی مناطق جنگ زده به نیروهای کرد سوریه تحویل داده است تا در مناطق مختلفی مورد بهره برداری قرار گیرد. بخشی از این تجهیزات روانه شهرهایی چون رقه شده که اخیرا توسط نیروهای سوریه دموکراتیک آزاد شده است.

نیروهای سوریه دموکراتیک که اکثریت آنها را کردها وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک(پ.ی.د) تشکیل می دهند به پیشنهاد آمریکا برای کنترل منطقه تاسیس شده‌اند. این نیروها بعد از آن سازماندهی شدند که طرح آمریکا برای سازماندهی عشایر عرب سنی برای مبارزه با دولت مرکزی سوریه شکست خورد.

این در حالی است که ترکیه به عنوان یکی از همسایگان سوریه از تقویت نیروهای کرد سوری توسط آمریکا بشدت نگران و آن را اقدامی علیه امنیت ملی این کشور می داند.

ترکیه بر این باور است که کردهای تحت رهبری حزب اتحاد دموکراتیک یا (پ.ی.د) شاخه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در سوریه به شمار می‌روند و از دیدگاه این کشور این سازمان یک سازمان تروریستی است.
در حالیکه ترکیه این نیروها را تروریست معرفی می کند آمریکایی‌ها به کمک‌های خود به این نیروها ادامه می‌دهند و در تازه‌ترین شکل همکاری نظامی آمریکایی‌ها در حال آموزش نیروهای تحت رهبری(پ.ی.د) برای کنترل مرزهای سوریه با ترکیه می باشند.

آمریکایی‌ها همچنین بیش از 15 فرودگاه نظامی در شمال سوریه ایجاد کرده‌اند که بزرگترین آنها در کوبانی و شهر رمیلانی قرار دارد.
از سوی دیگر پنتاگون بودجه 300 میلیون دلاری به این نیروها در سال 2018 میلادی اختصاص داده است. یکی از فرماندهی نیروهای سوریه دموکراتیک اخیرا در گفت‌وگو با تایمز انگلیس اعلام کرد آنها در تلاش برای تشکیل ارتشی برای رویارویی با هر جریانی هستند که بخواهد بار دیگر این مناطق را کنترل کند که توسط آنان و ائتلاف مبارزه با داعش آزاد شده‌اند.

عبدالقادر هفدیلی در ادامه اضافه کرد: برخی کشورها خوشحال خواهند شد اگر بتوانند مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک را بار دیگر به کنترل خود درآورند.

یک روزنامه‌نگار کرد سوری به نام مسعود احمد در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در اربیل نیز تایید کرد که تشکیل نیروهای جدید توسط آمریکایی‌ها انجام خواهد شد و آموزش این نیروها نیز شروع شده است.
وی افزود: این نیروها به سلاح‌های آمریکایی مجهز خواهند شد و در امتداد مرزهای سوریه با ترکیه و عراق مستقر خواهند شد.
براساس اعلام منابع رسمی پنتاگون تاکنون بیش از 5 هزار سلاح سنگین نظامی در اختیار نیروهای سوریه دموکراتیک قرار داده شده است که به اعتقاد فرماندهان این گروه وجود این تسلیحات برای 4 سال جنگ کفایت می کند.
این اقدام آمریکایی‌ها در حالی است که جنگ با داعش پایان یافته و براساس پایان ماموریت ائتلاف مبارزه با داعش، دولت سوریه از سازمان ملل خواسته است نیروهای خارجی این کشور را ترک کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید