سرپرست اداره‌ کل محیط زیست استان همدان:

خاک آلوده‌ای در همدان نداریم/دستورالعمل پاکسازی خاک در کشور وجود ندارد

    کد خبر :199187

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با تأکید بر اینکه در این استان خاک آلوده وجود ندارد، گفت: محیط زیست استان پهنه‌بندی خاک را تهیه کرده و بر این اساس هیچ خاک آلوده‌ای در همدان نداریم.

سیدعادل عربی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در بحث خاک خلأ قانونی وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر قانونی درباره نحوه جلوگیری از آلودگی خاک و نحوه رسیدگی به خاک آلوده در کشور نداریم که در صورت تصویب یکی از مهمترین قوانین محیط زیستی کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه استاندارد خاک در 37 فاکتور تهیه شده است، تصریح کرد: استانداردهای خاک در نقاط مختلف اراضی کشاورزی، ملی و صنعتی توسط محیط زیست استان تهیه شده و در صورتی‌که آزمون خاک خارج از این استاندارد باشد، خاک آلوده است.

عربی با تأکید بر اینکه تهیه استانداردهای خاک پیش‌نیاز قانون نحوه جلوگیری از آلودگی خاک است، افزود: پسماند و شیرابه پسماند، مهمترین منبع آلایندگی خاک به شمار می‌رود که در این زمینه محیط زیست در حد توان بر مدیریت پسماند در شهرها نظارت دارد.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به وجود بیش از 100 نقطه دفن زباله در استان یادآورشد: در طرح جامع هدف این است که محل‌های دفن زباله را به 2 نقطه برسانیم که قدمی مفید در این زمینه است.

وی، فاضلاب صنعتی و شهری را یکی از منابع مهم آلاینده خاک اعلام و تأکید کرد: بزرگترین وظایف محیط زیست نظارت بر نحوه دفع فاضلاب و تصفیه آن است که به شدت در این زمینه کار می‌شود.

عربی با اشاره به پسماندهای ویژه واحدهای صنعتی، افزود: پسماندهای ویژه شامل پسماندهای خطرناک، سمی و قابل انفجار است که به‌هیچ وجه قبول نمی‌کنیم در استان دفن شوند و باید به مراکز دفن خارج از استان انتقال یابند.

وی درباره آلودگی خاک توسط کودهای شیمیایی کشاورزی، گفت: کودهای شیمیایی بیش از اینکه خاک‌ها را آلوده کنند باعث آلودگی آب می‌شوند به‌طوریکه تا کنون آلوده شدن خاک توسط کودهای شیمیایی مطرح نبوده است.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: در همدان خاکی که میزان آلاینده‌ها فراتر از فاکتورهای تعیین شده توسط محیط زیست باشد، وجود ندارد و تنها آلودگی که ممکن است رخ دهد در اثر واژگونی تانکرهای حمل مواد نفتی است.

وی ادامه داد: دستورالعمل پاکسازی خاک در کشور وجود ندارد که البته پیش‌نویس این دستورالعمل تهیه شده و در صورت تصویب دستورالعمل پاکسازی خاک‌ها با اولویت خاک‌های آلوده به مواد نفتی اجرا خواهد شد. حرارت‌دهی، جابجایی خاک، انتقال و شست‌وشوی خاک و گیاه پالایی از راهکارهای پاکسازی خاک آلوده عنوان شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید